Drží šišku a zosmiešňuje radu obmedziť cukor. Instagram zaplavili dietológovia spolupracujúci s lobingovými skupinami

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Píšu Anahad O’Connor, Caitlin Gilbertová a Sasha Chavkin, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.
Keď Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) toto leto vzniesla otázky o rizikách obľúbeného umelého sladidla aspartam, zdravotníci na svojich účtoch na sociálnych sieťach začali šíriť nový hešteg: #safetyofaspartame (bezpečnosť aspartamu).
Registrovaná dietologička Steph Grassová z Oaktonu vo Virgínii použila tento hešteg a svojim 2,2 milióna sledovateľom na TikToku povedala, že varovania WHO o umelých sladidlách boli „clickbait založený na nekvalitnej vede“.
Ďalšia dietologička Cara Harbstreetová z Kansas City ubezpečila svojich sledovateľov na Instagrame, aby sa netrápili „titulkami o aspartame vyvolávajúcimi strach“, pretože „dôkazy nenaznačujú akýkoľvek dôvod na obavy“.
V treťom videu si dietologička z Houstonu Mary Ellen Phippsová – špecialistka na cukrovku – odpila z pohára sladeného nápoja a povedala svojim sledovateľom na Instagrame, že umelé sladidlá „uspokoja túžbu po sladkostiach“ bez toho, aby ovplyvnili hladinu cukru v krvi alebo hladinu inzulínu.
Tieto dietologičky však nedali jasne najavo, že im za tieto príspevky platila American Beverage – obchodná a lobingová skupina reprezentujúca Coca Colu, PepsiCo a ďalšie spoločnosti.
Súčasťou koordinovanej kampane American Beverage bolo najmenej 35 príspevkov od dvanástich zdravotníkov. Obchodná skupina zaplatila nezverejnenú sumu 10 registrovaným dietológom, ako aj lekárovi a fitnes influencerovi, aby použili svoje účty na sociálnych sieťach a pomohli spochybniť tvrdenia WHO, že aspartam – základ diétnej koly a iných limonád – je neefektívny pri chudnutí a „možno karcinogénny“.
American Beverage potvrdila, že stojí za kampaňou. Tá poukázala na málo známu taktiku, ktorú používa potravinársky a nápojový priemysel, aby ovplyvnil spotrebiteľov, ktorí často čelia protichodným zdravotným posolstvám o obľúbených produktoch.
Rozpor s desaťročiami vedeckých dôkazov
Podľa analýzy Washington Postu a novej neziskovej redakcie The Examination platí priemysel v oblasti potravín, nápojov a doplnkov stravy desiatkam registrovaných dietológov, aby pomohli predávať produkty a šírili správy priaznivé pre biznis na Instagrame a TikToku. Títo dietológovia majú na sociálnych sieťach milióny sledovateľov.
Analýza tisícky príspevkov zistila, že