Denník N

Tunel Považský Chlmec razili aj zo šiestich strán, bežných je aj osem

Prerazenie tunela Považský Chlmec. Foto - Tasr
Prerazenie tunela Považský Chlmec. Foto – Tasr

Takmer 8-kilometrový tunel Višňové pri Žiline bude najdlhším na Slovensku, potom ho má prekonať tunel Karpaty.

Kozí chrbát, Baba, Šajba, Bikoš či Okruhliak. Aj takto pomenovali štátni plánovači diaľnic budúce tunely na slovenských cestách. Najnovšie sa pohli vpred na rozostavanom obchvate Žiliny a posledný januárový týždeň prerazili tunel Považský Chlmec.

Je dlhý 2,2 kilometra a nonstop na ňom pracuje 240 ľudí. „Razil sa zo šiestich strán súčasne, na razení sa podieľalo 35 silných strojov,“ píše na svojom webe Národná diaľničná spoločnosť.

Razenie zo šiestich strán naraz nie je úplne ojedinelé. Bývalý investičný šéf diaľničiarov Juraj Čermák si pôvodne predstavoval, že tunel pri Žiline sa razí aj z ôsmich strán naraz. Prečo?

Tunel má dve rúry, každá sa razí z jednej aj z druhej strany naraz. „Tak máte štyri čelby. Urobili v strede dieru, šachtu, a zo stredu razili smerom von, to by bolo osem smerov,“ vysvetľuje Čermák.

V praxi však nemusí byť takáto šachta priamo v strede, a potom sa napríklad razí na dlhšiu stranu tunela, vyplýva z Čermákových slov.

Únik z tunela

Toto mohol byť prípad Považského Chlmca, ktorý má pre dva pruhy v jednom smere jednu, a pre opačný smer druhú rúru. Niekedy sa stavia tunel v polovičnom profile, čiže jeden pruh tam a druhý naspäť. Aj vtedy treba raziť ešte druhú rúru pre únikovú cestu, ktorá je menšia.

Pri dvojrúrových tuneloch zasa slúži ako úniková cesta rúra pre opačný smer jazdy.

„Rúry sú potom prepojené dverami každých 300 metrov a v prípade požiaru sa prejde do druhej, kde je už zastavená doprava,“ opisuje Čermák.

Prípad, keď tunel zakrýva iba jeden pruh pre oba smery, je tunel Branisko. „Razil sa zo štyroch strán naraz, čiže naraz jeden profil z jednej a z druhej strany, a zároveň servisný a únikový tunel,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej.

Diaľničiari aktuálne plánujú, že druhú rúru Braniska začnú stavať v roku 2020.

Niekedy sa ukáže, že je lacnejšie odkryť celý kopec, vyťažiť, vybetónovať tunel a zasypať, dodáva tiež Matej.

Kilometer tunela stojí 40 miliónov

Tunely sú spravidla na stavbách to najdrahšie. Zatiaľ čo bežný kilometer cesty vychádza v priemere na 12 až 13 miliónov eur, tie najjednoduchšie jednoduché aj na 5 – 6 miliónov, kilometer tunela aj na 40 miliónov.

„V minulosti to vychádzalo zhruba na miliardu korún, čiže asi 33 miliónov eur za kilometer dvojrúrového tunela, ak nepočítame napríklad tunel Branisko. K tomu treba prirátať asi 20 až 25 percent za technologické vybavenie tunela,“ povedal v rozhovore pre Denník N Martin Bakoš, šéf firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá dozoruje a projektuje veľké infraštruktúrne stavby.

Pri úseku, ktorého súčasťou bude tunel Považský Chlmec, to však neplatí. Kilometer niečo vyše štvorkilometrového obchvatu Žiliny vychádza na 60 miliónov eur. Približne polovica z neho je tunel, druhá mosty, ktoré však bývajú lacnejšie.

„Do ceny môžu vstupovať aj také veci, že firma štátu ponúkne vyššiu cenu, ak vidí, že konkurencia je vyťažená a dá sa očakávať, že sa nezúčastní tendra. Alebo, ak sa aj zúčastní, skúsi to s cenou blížiacou sa k maximálnej cene odhadovanej v expertíze. V tomto konkrétnom prípade o cene rozhodoval aj termín realizácie. Iba tri roky na taký náročný úsek s najdlhšou estakádou na Slovensku vedúcou ponad vodnú nádrž a dva kilometre dlhý tunel je extrémne málo,“ okomentoval Bakoš diaľnicu z dielne konzorcia okolo spoločnosti Eurovia.

Začali ju stavať v roku 2014 a hotová má byť v lete budúceho roka.

Ktorý bude najdlhší

Dovtedy plánujú diaľničiari dokončiť aj ďalšie rozostavané diaľničné kilometre, najmä nad Žilinou. Nájdeme tam tunely s názvami Svrčinovec či Poľana. Sú kratšie ako Považský Chlmec, ale výhľadovo sa čaká aj na niekoľko dlhších.

Práve sa razí 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý bude najdlhší na Slovensku. Neskôr by ho mal prekonať 9-kilometrový tunel Karpaty, nakreslený je na západnej časti obchvatu Bratislavy. Chcú ho začať stavať v roku 2017. Štát však bežne s diaľnicami mešká, o tých s dlhými tunelmi nehovoriac.

Aktuálnym rekordérom je takmer 5-kilometrové Branisko. Kde všade štát nakreslil tunely, ukazujú diaľničiari na mape hlavných ťahov.

Teraz najčítanejšie