Denník N

Tunel Považský Chlmec razili aj zo šiestich strán, bežných je aj osem

Prerazenie tunela Považský Chlmec. Foto - Tasr
Prerazenie tunela Považský Chlmec. Foto – Tasr

Takmer 8-kilometrový tunel Višňové pri Žiline bude najdlhším na Slovensku, potom ho má prekonať tunel Karpaty.

Kozí chrbát, Baba, Šajba, Bikoš či Okruhliak. Aj takto pomenovali štátni plánovači diaľnic budúce tunely na slovenských cestách. Najnovšie sa pohli vpred na rozostavanom obchvate Žiliny a posledný januárový týždeň prerazili tunel Považský Chlmec.

Je dlhý 2,2 kilometra a nonstop na ňom pracuje 240 ľudí. „Razil sa zo šiestich strán súčasne, na razení sa podieľalo 35 silných strojov,“ píše na svojom webe Národná diaľničná spoločnosť.

Razenie zo šiestich strán naraz nie je úplne ojedinelé. Bývalý investičný šéf diaľničiarov Juraj Čermák si pôvodne predstavoval, že tunel pri Žiline sa razí aj z ôsmich strán naraz. Prečo?

Tunel má dve rúry, každá sa razí z jednej aj z druhej strany naraz. „Tak máte štyri čelby. Urobili v strede dieru, šachtu, a zo stredu razili smerom von, to by bolo osem smerov,“ vysvetľuje Čermák.

V praxi však nemusí byť takáto šachta priamo v strede, a potom sa napríklad razí na dlhšiu stranu tunela, vyplýva z Čermákových slov.

Únik z tunela

Toto mohol byť prípad Považského Chlmca, ktorý má pre dva pruhy v jednom smere jednu, a pre opačný smer druhú rúru. Niekedy sa stavia tunel v polovičnom profile, čiže jeden pruh tam a druhý naspäť. Aj vtedy treba raziť ešte druhú rúru pre únikovú cestu, ktorá je menšia.

Pri dvojrúrových tuneloch zasa slúži ako úniková cesta rúra pre opačný smer jazdy.

„Rúry sú potom prepojené dverami každých 300 metrov a v prípade požiaru sa prejde do druhej, kde je už zastavená doprava,“ opisuje Čermák.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie