Vývoj bojov (574. deň): Ruský dron zaútočil na ukrajinský MiG-29 priamo na letisku – prečo ide o výnimočnú udalosť

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Spoznajte ideologické, historické a geopolitické základy vojny na Ukrajine a jej dôsledky pre Slovensko v knihe Ako Putin stratil Ukrajinu.]
- Zasiahnuté ukrajinské letisko je iba 65 kilometrov od najbližších Rusov.
- Na začiatku invázie nemal na juhu Rusov kto zastaviť.
- Rusi podnikajú silné protiútoky pri Kliščijivke aj Robotynom.
- Mapy dňa – Robotyne a rozmiestnenie ruského letectva v okolí frontu.
- Videá dňa – ako letí Storm Shadow; ako rýchlo sa dokáže pohybovať tank; Rusi odrážajú ukrajinský námorný dron.
Informácie v tomto texte sú zhrnutím udalostí za utorok 19. septembra. Situácia na niektorých miestach už môže byť iná.
Zasiahnuté ukrajinské letisko je iba 65 kilometrov od najbližších Rusov. Nasledujúca udalosť je dôležitá z viacerých dôvodov. Najskôr veľmi stručné vysvetlenie, čo na videu nižšie vidíme. Je na ňom ukrajinské vojenské letisko v Kryvom Rihu. Viditeľná je len časť so stojiskami pre lietadlá. Zdá sa, že obsadených je minimálne päť z nich. Lietadlá – spoľahlivo rozoznateľné sú dve stíhačky MiG-29, ďalej sú pravdepodobne tri Su-25 – z troch strán chránia zemné valy, ale na rozdiel od praxe NATO nad nimi nie sú zodolnené prístrešky.
Российский беспилотник-камикадзе «Ланцет» атаковал украинский МиГ-29 на аэродроме Долгинцево на окраине Кривого Рога. Заявлено об уничтожении двух истребителей и еще трех штурмовиков Су-25, но это скорее преувеличение. Например, самолет на видео скорее поврежден. Правда, если… pic.twitter.com/bBkawpR5w8
— IanMatveev (@ian_matveev) September 19, 2023
V tomto sú ukrajinské a ruské letiská rovnaké – vznikali v období studenej vojny, keď sa nepredpokladalo, že budú vystavené takémuto typu rizika. Varšavská zmluva plánovala, že prípadná vojna s NATO sa uskutoční oveľa ďalej na západ. Dnes na to obe strany doplácajú zraniteľnosťou vojenských lietadiel na zemi.
Niektorí pozorovatelia vyjadrili údiv a zároveň pochybnosť, či je možné, aby ukrajinské letectvo operovalo tak blízko frontu. Okraj letiska je totiž 65 kilometrov od najbližšieho Rusmi ovládaného miesta na ľavom brehu Dnipra. Naozaj ide až o zarážajúco malú vzdialenosť.
Z osobnej skúsenosti počas cesty po Ukrajine sa domnievam, že nejde o ojedinelú prax. S kolegami sme tento rok pozorovali iné plne funkčné a pracujúce ukrajinské vojenské letisko len o čosi vzdialenejšie od ruskej armády ako toto v Kryvom Rihu.
Hoci Rusi o tomto mieste určite vedia, presnú polohu základne a typy lietadiel na nej opíšem až po vojne, aby sme ani hypoteticky nikoho neohrozili. Dôležité však je, že ruská armáda napriek veľkej prevahe vo vzduchu nedokáže zničiť ukrajinské vojenské letiská ani takto blízko frontu a Ukrajinci z nich ďalej lietajú, čo vypovedá o neschopnosti Rusov vyradiť ich a čiastočne možno aj o iných prioritách Kremľa.
Letisko v Kryvom Rihu má strategickú polohu. Takmer určite z neho lietajú stíhačky, ktoré sa snažia