Volebné programy v školstve: žiadna výhra, len povinná jazda

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Slovenské voľby cez Roberta Fica posilnili vplyv Viktora Orbána v regióne. Maďarský projekt Denníka N Napunk bude ešte dôležitejší a zachránia ho len predplatitelia, ktorých zatiaľ nie je dosť. Podporte kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024).]
Autor je analytik INESS
Nerobme si ilúzie. Volebné programy politických strán nerozhodujú o volebných výsledkoch. Ale vedia čo-to napovedať o schopnostiach a ochote zvolených zástupcov prinášať riešenia. Volebné programy aspoň čiastočne odzrkadľujú to, aké nápady a nástroje si politici nabalili do kapsy. Čo majú nachystané na vládnutie. No a v prípade školstva sú kapsy preplnené balastom.
Volebné programy väčšiny strán vyzerajú, ako by ich jedna AI písala. Sršia neúnavným opisovaním a vymenovávaním toho, ako by malo dobré školstvo vyzerať. Politické strany sa zhodujú, že chcú kvalitné, inkluzívne, digitálne, pre 21. storočie aktuálne školstvo, v ktorom budú pracovať spokojní a schopní učitelia, ktorí nebudú učiť žiakov memorovaním, ale aktívnou formou ich naučia kriticky myslieť, spolupracovať a byť kreatívni. Toto všetko chcú strany dosiahnuť slovesami ako „podporíme, skvalitníme, zabezpečíme, sprístupníme, dosiahneme, posliníme, vybudujeme, presadíme“ a podobne.
Schematicky vyzerá veľká časť programov takto:
- Budeme robiť veci s dobrým úmyslom.
- Niečo sa stane.
- Výsledkom bude kvalitné školstvo.
Strany tak v programoch popísali množstvá strán dobre znejúcimi abstraktných sľubmi a cieľmi od znalostnej ekonomiky až po šťastné deti. A tie chcú dosiahnuť podobne abstraktnými a nejasnými politikami a nástrojmi. Ako keby sme nemali žiadne akútne problémy, ktoré vyžadujú konkrétne riešenia. Napríklad nedostatok učiteľov v určitých regiónoch.