Facebook ovládli Smer, Republika a SNS, na Instagrame sa darí PS a rastie aj Korčok

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Slovenské voľby cez Roberta Fica posilnili vplyv Viktora Orbána v regióne. Maďarský projekt Denníka N Napunk bude ešte dôležitejší a zachránia ho len predplatitelia, ktorých zatiaľ nie je dosť. Podporte kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024).]
Robert Fico je kráľom Facebooku. Predseda Smeru síce nie je až taký úspešný, ako býval jeho stranícky kolega Ľuboš Blaha, ktorý bol na sociálnej sieti zablokovaný v júni 2022, no aj tak sa tento rok Ficovi na Facebooku nevyrovná žiaden iný slovenský politik.
Od začiatku roka získal Fico na svojich príspevkoch takmer 4,3 milióna interakcií, teda lajkov, komentárov a zdieľaní. Na porovnanie, Blaha získal v roku 2021 takmer 11 miliónov interakcií a za necelých šesť mesiacov 2022 vyzbieral 4,3 milióna. Následne bol zablokovaný pre opakované porušovanie pravidiel sociálnej siete.
Denník N tento rok podrobne monitoruje popularitu politikov na sociálnych sieťach. Na analýzu využíva nástroj CrowdTangle od spoločnosti Meta. Po štatistikách za prvý a druhý štvrťrok zverejňujeme aj čísla za letné predvolebné obdobie, konkrétne za jedenásť týždňov od 1. júla do 17. septembra.
Fico v tomto období získal 1,37 milióna interakcií, na druhom mieste skončil predseda hnutia Republika Milan Uhrík (875-tisíc) a tretí bol Tomáš Taraba zo strany Život, ktorý vo voľbách kandiduje za SNS (720-tisíc).
Začiatkom roka sa na Facebooku mimoriadne darilo Tomášovi Špačekovi, dovtedy neznámemu asistentovi poslanca Miroslava Urbana (Republika). Na sociálnej sieti zdieľa najmä prokremeľskú propagandu a dezinformácie. No jeho čísla na Facebooku postupne klesajú a v lete skončil na štvrtom mieste (630-tisíc interakcií).
Do analýzy nebol zahrnutý Igor Matovič, ktorý nepoužíva facebookovú stránku, ale len svoj súkromný profil.

Na Instagrame vyhráva PS, prezidentka padá
Hoci Facebook aj Instagram prevádzkuje spoločnosť Meta, rozdiely medzi týmito sociálnymi sieťami sú veľké. Vidieť to aj na politickom obsahu.
Facebook je zaplavený politikou. Zo 100 najpopulárnejších príspevkov facebookových stránok bolo v auguste až 66 o politike. Väčšinu z nich zdieľali ľudia na kandidátkach Smeru, Republiky a SNS.
Instagram politici neovládli. Medzi stovkou najpopulárnejších príspevkov sú len