Čo všetko musia dievčatá urobiť, aby prežili? V cene Maľba 2023 zvíťazili silné posolstvá mladej generácie umelkýň

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Medzinárodná porota vyzdvihla spomedzi dvadsiatky finálových diel tvorbu štyroch autoriek.
Hlavnú cenu ocenenia Maľba 2023 vo štvrtok večer v bratislavskej galérii Nedbalka získala Dominika Kováčiková, druhé miesto patrí Michaele Šuranskej, tretiu cenu prevzala Alexandra Hrehová.
Porota sa rozhodla udeliť aj špeciálne uznanie pre Zuzanu Badinkovú.
Osemnástemu ročníku ocenenia Maľba 2023 tak celkom jasne dominujú ženy a témy, ktorým bežne čelia vo svojom živote – podceňovaniu, stereotypizácii, predsudkom, sexuálnemu obťažovaniu a násiliu. Vo svojej tvorbe vyjadrujú, čo si o tom myslia, ako tieto situácie prežívajú a akým ďalším spoločenským či osobným témam venujú pozornosť.
„Je to pozitívna správa, no nebol to náš zámer, aby to práve takto vyšlo v prospech ženských umelkýň,“ hovorí Michal Novotný, člen poroty, kritik a riaditeľ zbierok moderného umenia pražskej Národnej galérie. „Všetky ocenené diela nás v prvom rade presvedčili svojimi kvalitami,“ dodáva Novotný.

Pozrite si 20 najlepších obrazov v súťaži Maľba 2023
Inštinkt prežitia
Maliarka Dominika Kováčiková sa vo finálovej dvadsiatke ocitla aj minulý rok. Už vtedy zaujala. Jej dielo zobrazovalo detail ženského tela v spodnej bielizni so zjavnými ranami po násilí, vedľa nej ležala tabuľka s číslom, aké používajú vyšetrovatelia pri mapovaní trestného činu.
Na ruke ženy svietil výrazný (zásnubný?) prsteň s trblietavými kameňmi.
Aj tentokrát poslala absolventka banskobystrickej Akadémie umení do súťaže maľbu, ktorá vypovedá o tom, s akými problémami a dilemami sa stretávajú dievčatá a mladé ženy v spoločnosti a aký je jej postoj voči nim.
Obraz dvoch dievčat, ktorým nevidno do tváre, nazvala Inštinkt prežitia a pochádza z cyklu malieb Holky rohypnolky.
Podľa porotcu Michala Novotného si treba všimnúť najmä to, ako prostredníctvom jednoduchých symbolov Dominika Kováčiková pracuje so stereotypmi a ako ich narúša. „Všimnite si, ako zobrazuje ženské telo – robí to veľmi autenticky, intímne, nie je to žiadne tradičné zobrazenie, v ktorom je ženské telo iba objektom,“ hovorí Novotný.
Podľa spôsobu, akým sa dotýkajú, podľa oblečenia, vlasov či retiazky na krku s krížikom je