Nikomu na Slovensku neprekážalo, že sme sa len tak pustili do obchodnej vojny s Ukrajinou?

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Autor je výskumník American Enterprise Institute vo Washingtone DC
Na vine môže byť moja geografická vzdialenosť od slovenskej verejnej diskusie. Nezdá sa mi však, že by som od našej vlády počul zdôvodnenie toho, prečo sa Slovensko pridalo k poľskému a maďarskému zákazu dovozu ukrajinského obilia, od ktorého napokon ministerstvo pôdohospodárstva ustupuje prostredníctvom zavedenia systému obchodných licencií.
Jednostranné zákazy sú rovnako krátkozraké a kontraproduktívne ako ich predchádzajúca verzia, ktorá bola v platnosti po nátlaku piatich stredo- a východoeurópskych krajín v celej Európskej únii do 15. septembra. Ukrajinskému poľnohospodárstvu škodia v kritickom momente, keď Ukrajina v dôsledku ruskej agresie nevie svoju produkciu vyviesť z čiernomorských prístavov. A navyše prichádzajú bez odobrenia Európskej komisie, stavajúc tak naše tri vlády do priameho konfliktu s európskym právom. S akým cieľom?
V maďarskom prípade je zámer, bohužiaľ, jasný: škodiť Ukrajine. V poľskom prípade sa Ukrajina stala predmetom polarizovaného a čoraz nezodpovednejšieho predvolebného boja. Poľskí poľnohospodári sú dobre organizovanou skupinou a tvoria jadro podpory strany Právo a spravodlivosť. Ak ide o volebné víťazstvo, tak musia ísť dlhodobé záujmy Poľska na Ukrajine – menovite jej úspech – bokom.
Nešťastnou bola aj nedávna eskalácia zo strany premiéra Morawieckeho, varoval pred ďalšími zákazmi dovozu ukrajinských produktov a naznačil, že jeho prioritou je vyzbrojenie Poľska skôr než pomoc Ukrajine. Neostáva než dúfať, že ide o poslednú z výstredností, ktoré vo Varšave uvidíme pred voľbami 15. októbra.
Slovensku však nevládne ani Orbán, ani Kaczynski. Slovensko má dnes úradnícku vládu, navyše bez dôvery v parlamente. To, že sa takáto vláda pustila, len tak mimochodom, do politiky, ktorá poškodila našich spotrebiteľov, ako aj naše dlhodobé záujmy na Ukrajine, a na dôvažok nás dala do problematickej spoločnosti dvoch vlád, ktoré si z provokovania Bruselu urobili dlhodobý zvyk, by nemalo ostať bez odozvy.
Zjavným problémom je to, že