pondelok

Crmoman: Premiérova ponuka ma sklamala (+fotogaléria z protestu)

Štrajk učiteľov trvá už druhý týždeň. Ich počet klesá, je ich teraz vyše 9000. Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov však očakáva, že sa budú pridávať ďalší a svoje požiadavky vyrokujú. Zatiaľ s nimi však nerokuje premiér ani minister školstva.

Učiteľ Vladimír Crmoman, ktorý je jeden z iniciátorov štrajku učiteľov. Foto N - Tomáš Benedikovič

Čo hovoríte na ponuku premiéra, že v ďalšom volebnom období zvýši platy učiteľom o 25 percent?

Keď som o tom včera počul, tak som si uvedomil, že je to skôr kopírovanie terajšieho obdobia, keď tak rástli platy, ale podobne rástli mzdy aj v národnom hospodárstve. Garancia ma sklamala a mám dojem, že to, čo zaručuje premiér, je len pokračovanie dnešného stavu.

Neberiete to ako prvý ústretový krok zo strany premiéra?

Neviem, či sa to dá zadefinovať tak, že premiér reaguje na náš štrajk. Alebo na situáciu v školstve. Nebolo z neho cítiť, či to berie ako ústupok, alebo len chce deklarovať, že chce pokračovať v trende, ktorý bol doteraz.

Oslovili ste ministra školstva Juraja Draxlera, aby s vami v pondelok rokoval. On to odmietol. Ako to vnímate?

Naposledy sme sa stretli vo štvrtok. Povedali sme, že sme ochotní rokovať, a aj minister povedal, že má dvere otvorené. Počas celého týždňa tu bol pingpong, keď sme sa stretávali v diskusných reláciách. Minister povedal, že je ochotný rokovať, my tiež, preto sme si koncom týždňa chceli dať pevný termín. Aj kvôli učiteľom. Preto sme poslali list a teraz minister nemá žiadne výhovorky, že sme ho nepozvali a že nechceme rokovať.

Video: Štrajkujúci učitelia spolu s rodičmi a so žiakmi vytvorili živú reťaz
a obkľúčili úrad vlády. Autor: Martina Pažitková

 

Prekvapilo vás, že to odmietol?

Očakávali sme, že ponuku prijme a budeme si môcť bližšie povedať stav a to, čo je ochotný urobiť.

Požiadavky učiteľov:

  • Zvýšenie rozpočtu školstva na tento rok o 400 miliónov eur. Peniaze by mali pomôcť vyrovnať rozdiely vo vybraných školách, a to od technického vybavenia až po pomôcky.
  • Zvýšenie platov o 140 eur od tohto roka a o ďalších 90 eur od januára 2017. Argumentujú aj tým, že ich zárobky patria k najnižším v rámci OECD. Podľa odborárov je nástupná mzda učiteľov 600 eur a po 32 rokoch praxe majú 800 eur.
  • Návrat kreditov pre učiteľov za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity, pričom ministerská komisia by mala prehodnotiť systém kontinuálneho vzdelávania.

Ak by ste rokovali, aký kompromis by ste boli ochotní urobiť?

Nemôžem hovoriť za celý štrajkový výbor. Záleží od ponuky, čo by boli ochotní realizovať, a musel by rozhodnúť štrajkový výbor, v ktorom panuje priama demokracia. Sám nemôžem rozhodnúť.

Nehovorili ste o tom v štrajkovom výbore?

Pri druhej požiadavke ide o 400 miliónov na dofinancovanie pomôcok a škôl  sme už viackrát povedali, že keby ministerstvo predložilo svoj výpočet, koľko treba dať peňazí do škôl na dovybavenie učební alebo didaktických prostriedkov, tak sme ochotní o tom vyjednávať. Ale nič také nezverejnilo ani nedeklarovalo. Čo sa týka platov, slovenskí odborníci z inštitútov jasne deklarovali, že platy treba navýšiť razantne. Nielen svetoví odborníci z Európskej komisie, ale aj slovenskí jednotne hovoria, že platovú otázku treba riešiť. A potvrdil to aj minister. Takže chýba len tá vôľa.

Minister aj premiér hovoria, že zvýšili platy o 22 percent. O koľko sa reálne zvýšili?

Záleží od toho, kde sa nachádza učiteľ v tabuľke. Keď išlo o začínajúceho učiteľa, nešlo ani o sto eur. Pri starších učiteľoch s najvyššou kvalifikáciou išlo o zhruba sto eur.

Minister povedal, že nie každý učiteľ videl na výplate rast platov a že peniaze sa strácajú. Kde sa strácajú?

Tarifný plat sa zvýšil podľa zákona. Ale potom je nenárokovateľná zložka mzdy a často sa stalo, že zvýšenie sa premietlo do taríf, ale učitelia v škole dostávajú holý plat bez osobných príplatkov. Preto sa to neodrazilo na výplatnej páske.

A kde sa peniaze na zvyšovanie strácajú?

Je tam problém financovania. Niektoré školy sú pod ministerstvom vnútra, iné pod ministerstvom školstva, ďalšie pod samosprávami. Financie idú cez veľa stupňov. Školy sú celkovo podfinancované. Niečo určí zákon, ale peniaze potrebné na to, aby riaditeľ mohol odmeňovať učiteľov dať im plat podľa taríf a podľa toho, ako kvalitne pracujú, aj odmeny tak na to už peniaze nemá. Peniaze k nemu cez tie toky neprídu. To je celý problém financovania vláda mala v pláne to zmeniť, ale nezmenila to.

Časť verejnosti hovorí, že máte veľa voľna a prázdniny. Ako vnímate takéto vyjadrenia?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 91695 z vás dostáva správy e-mailom