Denník N

Crmoman: Premiérova ponuka ma sklamala (+fotogaléria z protestu)

Učiteľ Vladimír Crmoman, ktorý je jeden z iniciátorov štrajku učiteľov. Foto N - Tomáš Benedikovič
Učiteľ Vladimír Crmoman, ktorý je jeden z iniciátorov štrajku učiteľov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Štrajk učiteľov trvá už druhý týždeň. Ich počet klesá, je ich teraz vyše 9000. Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov však očakáva, že sa budú pridávať ďalší a svoje požiadavky vyrokujú. Zatiaľ s nimi však nerokuje premiér ani minister školstva.

Čo hovoríte na ponuku premiéra, že v ďalšom volebnom období zvýši platy učiteľom o 25 percent?

Keď som o tom včera počul, tak som si uvedomil, že je to skôr kopírovanie terajšieho obdobia, keď tak rástli platy, ale podobne rástli mzdy aj v národnom hospodárstve. Garancia ma sklamala a mám dojem, že to, čo zaručuje premiér, je len pokračovanie dnešného stavu.

Neberiete to ako prvý ústretový krok zo strany premiéra?

Neviem, či sa to dá zadefinovať tak, že premiér reaguje na náš štrajk. Alebo na situáciu v školstve. Nebolo z neho cítiť, či to berie ako ústupok, alebo len chce deklarovať, že chce pokračovať v trende, ktorý bol doteraz.

Oslovili ste ministra školstva Juraja Draxlera, aby s vami v pondelok rokoval. On to odmietol. Ako to vnímate?

Naposledy sme sa stretli vo štvrtok. Povedali sme, že sme ochotní rokovať, a aj minister povedal, že má dvere otvorené. Počas celého týždňa tu bol pingpong, keď sme sa stretávali v diskusných reláciách. Minister povedal, že je ochotný rokovať, my tiež, preto sme si koncom týždňa chceli dať pevný termín. Aj kvôli učiteľom. Preto sme poslali list a teraz minister nemá žiadne výhovorky, že sme ho nepozvali a že nechceme rokovať.

Video: Štrajkujúci učitelia spolu s rodičmi a so žiakmi vytvorili živú reťaz
a obkľúčili úrad vlády. Autor: Martina Pažitková

 

Prekvapilo vás, že to odmietol?

Očakávali sme, že ponuku prijme a budeme si môcť bližšie povedať stav a to, čo je ochotný urobiť.

Požiadavky učiteľov:

  • Zvýšenie rozpočtu školstva na tento rok o 400 miliónov eur. Peniaze by mali pomôcť vyrovnať rozdiely vo vybraných školách, a to od technického vybavenia až po pomôcky.
  • Zvýšenie platov o 140 eur od tohto roka a o ďalších 90 eur od januára 2017. Argumentujú aj tým, že ich zárobky patria k najnižším v rámci OECD. Podľa odborárov je nástupná mzda učiteľov 600 eur a po 32 rokoch praxe majú 800 eur.
  • Návrat kreditov pre učiteľov za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity, pričom ministerská komisia by mala prehodnotiť systém kontinuálneho vzdelávania.

Ak by ste rokovali, aký kompromis by ste boli ochotní urobiť?

Nemôžem hovoriť za celý štrajkový výbor. Záleží od ponuky, čo by boli ochotní realizovať, a musel by rozhodnúť štrajkový výbor, v ktorom panuje priama demokracia. Sám nemôžem rozhodnúť.

Nehovorili ste o tom v štrajkovom výbore?

Pri druhej požiadavke ide o 400 miliónov na dofinancovanie pomôcok a škôl  sme už viackrát povedali, že keby ministerstvo predložilo svoj výpočet, koľko treba dať peňazí do škôl na dovybavenie učební alebo didaktických prostriedkov, tak sme ochotní o tom vyjednávať. Ale nič také nezverejnilo ani nedeklarovalo. Čo sa týka platov, slovenskí odborníci z inštitútov jasne deklarovali, že platy treba navýšiť razantne. Nielen svetoví odborníci z Európskej komisie, ale aj slovenskí jednotne hovoria, že platovú otázku treba riešiť. A potvrdil to aj minister. Takže chýba len tá vôľa.

Minister aj premiér hovoria, že zvýšili platy o 22 percent. O koľko sa reálne zvýšili?

Záleží od toho, kde sa nachádza učiteľ v tabuľke. Keď išlo o začínajúceho učiteľa, nešlo ani o sto eur. Pri starších učiteľoch s najvyššou kvalifikáciou išlo o zhruba sto eur.

Minister povedal, že nie každý učiteľ videl na výplate rast platov a že peniaze sa strácajú. Kde sa strácajú?

Tarifný plat sa zvýšil podľa zákona. Ale potom je nenárokovateľná zložka mzdy a často sa stalo, že zvýšenie sa premietlo do taríf, ale učitelia v škole dostávajú holý plat bez osobných príplatkov. Preto sa to neodrazilo na výplatnej páske.

A kde sa peniaze na zvyšovanie strácajú?

Je tam problém financovania. Niektoré školy sú pod ministerstvom vnútra, iné pod ministerstvom školstva, ďalšie pod samosprávami. Financie idú cez veľa stupňov. Školy sú celkovo podfinancované. Niečo určí zákon, ale peniaze potrebné na to, aby riaditeľ mohol odmeňovať učiteľov dať im plat podľa taríf a podľa toho, ako kvalitne pracujú, aj odmeny tak na to už peniaze nemá. Peniaze k nemu cez tie toky neprídu. To je celý problém financovania vláda mala v pláne to zmeniť, ale nezmenila to.

Časť verejnosti hovorí, že máte veľa voľna a prázdniny. Ako vnímate takéto vyjadrenia?

Sčasti sú to populistické vyjadrenia, ktoré sa nezakladajú na pravde. Deklarovali sme, čo všetko robí učiteľ. Ak si niekto prečíta zákon, tak musí byť všetkým jasné, že práca učiteľa sa nezačína a nekončí tým, že príde do školy, odučí a ide domov. Musí sa pripravovať, opravovať texty, komunikovať s rodičmi, so žiakmi. To všetko zaberá množstvo času. Učiteľ nemá prázdniny, čerpá si dovolenku ako každý zamestnanec. Keď sú žiaci doma, my sme často v škole.

Premiér minulý týždeň prijal sestry, vás nie. Prečo?

Celý čas necháva riešenie situácie na ministra školstva. Neviem, čo to z jeho pohľadu znamená. Je to otázka na premiéra.

Berie ich vážnejšie ako vás?

To by som hovoril len o svojich dojmoch. Neviem, či to je tým, že už boli tesne pred výpoveďami.

Počet štrajkujúcich učiteľov klesá, je ich teraz niečo vyše 9000. Je to dosť, aby ste niečo dosiahli?

Je to stále veľa učiteľov, ktorí sú zapojení do štrajku. Stále je to veľa žiakov, ktorí majú obmedzené vyučovanie. V ďalších dňoch by sa mali pridávať ďalšie školy, tak uvidíme, ako sa to bude vyvíjať.

A konkrétne koľko učiteľov pribudne?

To sa nedá povedať. Máme signály, že ďalšie školy sa chcú pripojiť a učitelia chcú vydržať. Máme veľa akcií, štrajk je aktívny. Dnes bola demonštrácia v Martine. Máme 14 iniciatív, v 14 mestách je v pondelok živá reťaz. V utorok bude demonštrácia v Ružomberku, kde idú učitelia z regiónov. Pohyb tu je. Tento štrajk je iný tým, že vnímame stále väčšiu podporu verejnosti, už to nie je len o učiteľoch, ale prebúdza sa diskusia o školstve a o tom, že treba zmenu. Vnímame to od rodičov, ktorí si zakladajú vlastné iniciatívy, študentov, ktorí v utorok organizujú akciu, kde nás pozvali, na Námestí SNP o 17. hodine. Aj z pôdy vysokých škôl sú pozitívne reakcie. Už to nikdy nebude ako pred štrajkom. Spoločnosť už bude veľmi citlivo vnímať školstvo a budúcnosť našich detí.

Prečo sa potom učitelia nezapoja viac?

To je problém, na ktorý poukazujeme celý týždeň. Mnohí učitelia si to nemôžu dovoliť, nemajú peniaze na to, aby si dovolili štrajk, pretože majú hypotéku, sú tam matky samoživiteľky. Potom je tu zastrašovanie a tlaky od riaditeľov a zriaďovateľov. Učitelia nám hovoria, že dostali informáciu, poslúchli a radšej sa stiahli.

Nie je to aj tým, že sa nezapojili odbory?

Keby boli na Slovensku veľmi silné odbory pre učiteľov a pedagogických zamestnancov, tak by takáto iniciatíva zrejme vôbec nevznikla. Tá vznikla z frustrácie, v akom stave je postavenie učiteľov.

Je mnoho škôl, kde štrajkuje len jeden učiteľ a škola funguje normálne. Majú takéto akcie vôbec význam?

Má to význam aj pre toho učiteľa a jeho postavenie v spoločnosti. Že si dokázal povedať svoj názor, zdvihnúť hlavu, narovnať sa. Je to dôležité v slobode prejavu a učiteľského statusu. Týmto rastie aj stavovská učiteľská česť. Títo solitéri sú pre nás hrdinovia. Napriek všetkému sa dokázali postaviť a povedať svoj názor. Bez ohľadu na to, ako sa na nich pozerajú ich kolegovia.

Štrajk narušil vzťahy medzi učiteľmi. Neobávate sa toho, že ste štrajkmi zničili kolektívy v školách a bude veľmi ťažké sa do škôl po štrajku vrátiť?

Nikdy sme nedávali signály, aby sa narúšali kolektívy. Vždy sme sa snažili komunikovať, že je tu sloboda na to, aby sa zapojil a využil svoje ústavné právo, ale môže ho aj nevyužiť. Štrajk je niečo, čo láme charaktery, konfrontuje vzťahy, hýbe spoločnosťou. Ak nejaké problémy v kolektívoch boli, tak sa len zintenzívnili. Tam, kde boli problémy predtým, sú aj teraz. Neviem, či je všetko len štrajkom. Štrajk pohne vecami, je to niečo intenzívne. Každý je s tým konfrontovaný a musí zaujať postoj. Je jasné, že sa dejú takéto veci.

Po týždni štrajku neprišlo k žiadnym rokovaniam, nič vám neponúkli okrem premiérových 25 percent. Pohne sa to k lepšiemu?

Uvidíme, čo sa zajtra udeje v parlamentnom výbore. Budeme sa snažiť, aby konal a ukázal, čoho je schopný. Potom to všetko závisí od toho, ako nás podporí verejnosť, ako vydržíme a ako sa budeme pridávať.

Čo môže zmeniť utorkový výbor v parlamente?

Môže zaviazať vládu, aby konala, môže zvolať parlament a riešiť situáciu v školstve. Poslanci vo výbore najlepšie vedia, čo môžu urobiť, a treba, aby to využili.

Dúfate teda, že sa po ňom niečo začne hýbať?

Budeme sa snažiť na to apelovať a potom je to na poslancoch. Dúfam, že im záleží na budúcnosti školstva a reflektujú situáciu, čo sa deje.

Parlamentnú schôdzu, ktorú ste žiadali, poslanci nezvolali. Ako to vnímate?

Vyzvali sme všetkých poslancov, aby zvolali schôdzu. Asi je to prejav nejednotnosti poslancov v otázke školstva.

Veríte, že dokážete vyštrajkovať požiadavky, ktoré chcete?

Keby sme tomu neverili, tak do toho nejdeme. Od začiatku ideme do toho s tým, že niečo dokážeme zmeniť.

Keď sa zajtra stretnete s ministrom, dokážete rokovať?

My sme otvorení rokovať a dúfame, že sa k tomu dopracujeme.

Keď uplynie tento týždeň a minister nebude chcieť rokovať, budete štrajkovať aj ďalší týždeň?

Nie som prorok. Neviem odhadnúť, čo sa v týchto dňoch udeje.

Nie je už dva týždne štrajku veľa?

Je to dosť. Posledný štrajk trval tri dni a podľa vyjadrení ministra očakávali, že bude aj tento štrajk trvať tri dni. Už len to, že trvá šiesty deň, je zmena. Dávame všetko do toho, aby sme vydržali. Aj dnes, aj zajtra sa budeme schádzať a hovoriť, ako to bude ďalej. Toto nie je štrajk organizovaný špeciálnou organizáciou. Sme radoví učitelia, je to štrajk na inej rovni. Ak by som niečo odhadoval, boli by to len moje predstavy.

Nebojíte sa, že ak ho neukončí výbor, tak na konci tohto týždňa bude veľmi málo učiteľov a budete ho musieť ukončiť?

Situáciu monitorujeme a vyhodnocujeme ju.

Koľko je minimum, kedy by ste to ukončili?

Nechceme to zabaliť, chceme vydržať. Záleží, ako sa to rozbehne v regiónoch. Vôľa je silná, vnímame Košice, Ružomberok, Martin, ožíva juh Slovenska. Keď sa to rozprúdi, tak je šanca, že to bude rásť. Ale nie som prorok.

Živá reťaz učiteľov, rodičov a žiakov v Bratislave

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

12656291_10208327102325993_2071248206_o
Živá reťaz v Poprade. Foto – Ľudmila Kolesárová

 

Protesty učiteľov

Teraz najčítanejšie