MediaBrífing: Dvaja z troch ľudí zdieľajú príspevky na sociálnych sieťach aj po upozornení, že nie sú pravdivé
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Keď fact-checkeri zistia, že nejaký príspevok na sociálnych sieťach nie je pravdivý, upozornia na to používateľov. Ak sa ľudia rozhodnú tento obsah zdieľať, sú ešte raz varovaní.
Výsledok? Na Facebooku 31 percent slovenských používateľov nedokončí zdieľanie takéhoto príspevku. Na Instagrame si zdieľanie rozmyslí 36 percent Slovákov, na TikToku 30 percent.
Inými slovami – dve tretiny ľudí príspevok zdieľajú, hoci boli vystríhaní pred jeho nepravdivosťou. Vyplýva to zo správ, v ktorých digitálne platformy informujú o svojich krokoch proti šíreniu dezinformácií.

Viac informácií: Ide o druhú sériu správ, ktoré platformy zverejňujú v Centre transparentnosti. To je výsledkom Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií, samoregulačného nástroja, ktorý sa rozhodli dobrovoľne dodržiavať tri desiatky signatárov, medzi nimi aj Google, Meta, Twitter, TikTok či český Seznam.
- Prvé správy platformy zverejnili vo februári, tento týždeň zverejnili dáta za prvý polrok 2023.
- Facebookové upozornenie na nepravdivé informácie funguje najlepšie vo Švédsku, až 57 percent ľudí si rozmyslelo zdieľanie príspevkov, keď boli varovaní, že ide o lož. Priemer EÚ je 37 percent, v Česku je to len 21 percent.
- V prípade Instagramu sa čísla v jednotlivých krajinách líšia, ale celoeurópsky priemer je podobný – 38 percent.
- Na TikToku preruší zdieľanie po upozornení len 30 percent Európanov.

Prečo je to tak: Platformy nezisťujú dôvody, prečo ľudia