Denník N

Mestské zásahy: Krajšia Obchodná ulica

Koľko reklám a pútačov unesie jedna budova? Na Obchodnej ulici dosť veľa. Príliš veľa.
Koľko reklám a pútačov unesie jedna budova? Na Obchodnej ulici dosť veľa. Príliš veľa.

Ak by na Obchodnej ulici v Bratislave fungovali jednoduché pravidlá umiestňovania reklamy, vyzerala by omnoho lepšie a prehľadnejšie.

Druhé bratislavské Mestské zásahy priniesli 95 nápadov, ako zmeniť Bratislavu k lepšiemu. Postupne vám ich predstavíme. Autormi pôvodného konceptu Mestské zásahy sú architekti a aktivisti Matúš Vallo a Oliver Sadovský.

15. Obchodná

Vzhľad Obchodnej ulice sa mení posledné desaťročia s každým novým pútačom zo zlého na horší. Vyvíja sa nekoordinovane, je poznačený „estetikou“ raného kapitalizmu, príchodom globálnych fastfoodov a nedotiahnutými plánmi striedajúcich sa režimov 20. storočia. Ulica je presýtená nepotrebnými informáciami. Neregulované reklamné plochy priamo degradujú vizuálnu kultúru jednej z najrušnejších ulíc mesta.

Návrh nadväzuje na vyvolanú diskusiu o súčasnom stave ulice. Centrum mesta potrebuje zadefinovanie pravidiel správania sa reklamy vo verejnom priestore—manuál tvorby verejných priestorov. Naše riešenie spočíva vo vymedzení základných pravidiel, ktorými by sa mohla ulica riadiť. Definujeme proporcie, formu a umiestnenie reklamy. Základom orientácie na ulici sú mapy pri nástupoch na ulicu, využívajúce prirodzené orientačné čísla budov. Ulica je rozmanitá architektúrou, nie reklamou.

Autori: Jakub Lysý, Tomáš Ružiak

Súčasný stav reklám na Obchodnej ulici.
Súčasný stav reklám na Obchodnej ulici.

Obchodna_budova_03

Úprava reklamných pútačov by urobila ulicu prehľadnejšou.
Úprava reklamných pútačov by urobila ulicu prehľadnejšou.

Mestské zásahy

Teraz najčítanejšie