Denník N

Obchody Terno a Moja Samoška získali investora, plánuje nové predajne

Terno v bratislavskom Auparku Foto archív N
Terno v bratislavskom Auparku Foto archív N

Značku Hypernova spoločnosť neplánuje zachovať, Terno na trhu ostane. O tom, či sa udrží značka Moja Samoška, ešte nie je rozhodnuté.

Takmer 80 predajní Moja Samoška a 26 obchodov Terno zastreší spoločnosť Terno Real Estate. Kapitálovo do nej vstúpil investičný fond spravovaný spoločnosťou Sandberg Capital. Tá sa doteraz zameriavala na investície do menších a stredných firiem a sústredila sa najmä na oblasť IT a poľnohospodárstva.

Túto transakciu ešte musí schváliť Protimonopolný úrad. Predseda predstavenstva Sandberg Capital a predseda dozornej rady Terno Real Estate Martin Fedor, ktorý bol v minulosti aj partnerom J&T, predpokladá, že by mohla byť do dvoch – troch mesiacov ukončená.

Značku Hypernova nezachovajú

V budúcnosti by mali pod spoločnosť Terno Real Estate postupne prejsť aj obchody Hypernova, ktorých ostalo na slovenskom trhu už len deväť. Zmenia však svoju podobu – zmenšia svoju predajnú plochu. „Odchádzame z formátu hypemarketu,“ povedal Fedor.

Plocha predajní Hypernova by v budúcnosti nemala byť väčšia než tá, ktorú má predajňa Terno v bratislavskom nákupnom centre Aupark. Tú prerobili do novej podoby na jeseň minulého roku.

„Ľudia uprednostňujú rýchle nákupy, doba veľkých nákupov v hypermarketoch je už za nami,“ vraví na margo zmenšovania predajní Oto Lanc, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ spoločnosti Terno Real Estate. Dodal, že napríklad v Košiciach či Nitre majú obchody takú veľkosť pochy, ktorú nepotrebujú.

Obchody Hypernova však nezmenia len svoju plochu, ale  časom zmenia aj svoje meno. So zachovaním názvu Hypernova, ktorý prevzali od holandského koncernu Ahold, totiž zástupcovia spoločnosti Terno Real Estate do budúcnosti nepočítajú. „S istotou vieme povedať, že nezachováme značku Hypernova,“ povedal Fedor.

Značku Terno chce spoločnosť posilniť. S označením predajní Moja Samoška zatiaľ počíta, ale či ju zachová aj do budúcnosti, ešte nerozhodla.

Tovar sa na pulty vráti

Spoločnosť Terno real estate by mala prevziať aj všetky záväzky a zamestnancov. Lanc upresnil, že obchody spolupracujú asi s 500 dodávateľmi a zamestnávajú takmer 2000 ľudí.

Tomu, že spoločnosť mení podobu obchodov, pripisoval Lanc aj výpadky niektorých tovarov na pultoch obchodov Moja Samoška, Hypernova či Terno. Na tie sa už na sociálnej sieti sťažovali aj zákazníci.

Lanc tvrdí, že ide o prechodnú etapu. „Potrebovali sme staré zásoby dopredať, meníme sortimentovú skladbu,“ vraví.

Povedal, že do dvoch či troch týždňov zákazníci v predajniach nájdu takú sortimentovú skladbu, akú očakávajú.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský tvrdí, že už bol najvyšší čas, aby sa vo firmách, ktoré zastrešovali obchody Terno, Moja Samoška a Hypernova, udiala určitá zmena. Integrácia a jednotný postup môže zafixovať, že toto zoskupenie bude jednotku domáceho obchodu na Slovensku,“ vraví Drahovský.

Upozorňuje, že na trhu síce pôsobí veľa obchodníkov, ale nie je tu veľa skutočných odborníkov, ktorí sa obchodu rozumejú. „Ak sa nové zoskupenie obklopí ľuďmi, ktorí obchodu rozumejú, bude to plusom, vraví Drahovský.

V pláne majú otvárať

Terno real estate zatiaľ len naznačuje, že má v pláne nové predajne aj otvárať. Lanc povedal, že dve má v tomto roku v pláne, tretia je na spadnutie.

Mali by medzi nimi byť podľa Lanca menšie obchody s predajnou plochou okolo 300 metrov štvorcových, aj väčšie s plochou okolo 800 metrov štvorcových.

To, či bude niektoré prevádzky aj zatvárať, ešte nie je jasné. „Priebežne vyhodnocujeme celú sieť. Sú obchody, ktoré fungujú dobre, a také, ktorých výkon potrebujeme zlepšiť,“ povedal Lanc.

Analytik Drahovský si myslí, že urobiť na štart systémový poriadok v novej firme je aj pri zotrvaní veľkosti siete veľký záväzok. „Lebo zmien bude treba urobiť veľa, či už v malých, alebo aj vo veľkých formátoch predajní,“ hovorí.

Hoci plánuje Terno Real Estate zmenšovať najväčšie predajne Hypernova, upozorňuje, že aj v skupine predajní s plochou okolo 3000 metrov štvorcových, aké majú Terno a Terno Center, je podľa Drahovského veľká konkurencia. „Sú tam silné predajne Kauflandu, supermarkety Billy, Tempo. „Treba v tejto skupine nájsť jedinečnosť,“ dodáva Drahovský.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie