Bražinová: Medikov budeme vyberať aj cez logické úlohy. Lekár musí pacientovi vedieť povedať aj nepríjemnú správu

Je veľké množstvo zručností, ktoré medikom neodovzdávame. Je najvyšší čas, aby sme začali, hovorí prodekanka lekárskej fakulty. K biológii a chémii pridajú na prijímačkách aj logiku a fyziku.
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Tento rozhovor vznikol v spolupráci s portálom čierna labuť. Juraj Hipš je bývalý predseda strany Spolu, bývalý učiteľ a riaditeľ Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica.
Alexandra Bražinová je známa z covidovej pandémie, spolupracovala s hygienikmi a pripravovala napríklad aj štúdiu o premorenosti Slovenska. Ako študijná prodekanka je súčasťou nového vedenia Lekárskej fakulty na Univerzite Komenského v Bratislave.
Hovorili sme s ňou aj o štúdiu medikov na Slovensku. Sama si netrúfla odpovedať na otázky, ktoré fakulta vyžaduje od uchádzačov na prijímacích pohovoroch. Prečo sú prijímacie testy postavené na memorovaní, ako ich chcú zmeniť a dá sa medicína učiť aj interaktívne?
„Lekár musí byť profesionál – expert v tom, čo robí, tímový hráč, dobrý komunikátor, dobrý líder, manažér a tiež musí byť dobrý v presviedčaní pacientov, aby s ním spolupracovali na zlepšovaní svojho zdravotného stavu,“ hovorí v rozhovore. „Dôležitou časťou je napríklad aj to, ako povedať pacientovi nepríjemnú správu.“
Vedeli by ste správne odpovedať na tieto otázky: Ktoré sú typické časti kvetu magnóliorastov? Patria polypy a medúzy do kmeňa acnitália?
Netrúfam si odpovedať.
Toto sú otázky z prijímacích pohovorov na Lekársku fakultu Univerzity Komenského. Čo sa týmito otázkami zisťuje od budúcich lekárov a lekárok? Prečo sú tieto testy takto postavené?
Testy sú postavené takto, pretože chceme zistiť ani nie tak samotné fakty, ale to, či sa žiaci vedia učiť a či obsiahli stredoškolské učivo. Chápem, že mnohé z tých otázok sa zdajú irelevantné pre budúceho lekára, zmysel však spočíva v tom, že ich nemáme ako inak ohodnotiť, iba tak, že zistíme, či sa zvládli naučiť celé stredoškolské učivo z predmetov, ktoré sú pre nás nosné – biológia a chémia.
Ako známa vedkyňa by ste sa, na základe týchto prijímačiek, zrejme nedostali na lekársku fakultu.
Teraz určite nie. No v tom čase, keď som robila prijímačky, som sa to naučila. Testujeme, či je mladý človek schopný obsiahnuť veľké množstvo učiva, pretože to bude potrebovať na medicíne. Bude sa musieť veľmi veľa naučiť, ale samozrejme nielen memorovať. Samozrejme, poznám výhrady, že prijímačky sú postavené na tom, či je študent schopný naučiť sa to naspamäť, no potrebujeme, aby mladí ľudia vedeli spájať fakty, vytvárať z nich nejakú syntézu a kriticky uvažovať.
Väčšinu otázok som si pozrel a hľadal som v nich, či je tam nejaká syntéza alebo kritické myslenie, no nenašiel som to tam.
Áno, nie je to tam. Podľa terajšieho nastavenia naozaj testujeme len to, čo obsahuje stredoškolské učivo.
Takže v podstate sa testuje, aká je veľká kapacita pamäti študenta?
V podstate áno. Mnohé otázky sú však aj také, že ich žiak musí čítať s porozumením. Do istej miery je schopnosť rozmýšľania zahrnutá v otázkach. Súhlasím však s tým, že je to nedostatočné. Preto prijímacie skúšky meníme.