Denník N

Nedeľná nekázeň: Ako chceme hovoriť s Bohom, keď nevieme hovoriť s človekom?

Výstava Kristián Németh - Oratio pro futuris melioribus. Foto - Liptovská Galéria P. M. Bohúňa
Výstava Kristián Németh – Oratio pro futuris melioribus. Foto – Liptovská Galéria P. M. Bohúňa

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

„Oratio pro futuris melioribus – Modlitba za lepšiu budúcnosť“ je názov výstavy vizuálneho umelca Kristiána Németha. Vo svojej tvorbe poukazuje na to, o čom sa v spoločnosti i v cirkevných spoločenstvách mlčí – o queer ľuďoch, sexuálnom zneužívaní detí a pod. Venuje sa témam telesnosti, intímnym a traumatickým obsahom, menšinám, ale aj mocenským vzťahom v cirkvi. Upozorňuje na praktiky ľudí, čo iných znevažujú, zneužívajú. Vychádza zo skúsenosti a z poznania. Predkladá to, čo často nechceme vidieť, od čoho odvraciame zrak.

Jeho modlitba bez slov preniká do hĺbky. 

Pre dielo „Mreže“, kde nahral vlastnú spoveď s trpkým koncom – rozhodnutím spovedníka neudeliť mu rozhrešenie, cirkev Kristiána exkomunikovala. Niektorí kresťania v jeho diele čítajú snahu urážať princípy cirkvi. Tvrdia, že tam sa dialóg končí, veď spovedné tajomstvo je nedotknuteľné. Áno, tam oni dialóg končia.

Autor výstavy sa považuje za ateistu. Ale jeho modlitba je pre mnohých zrozumiteľnejšia ako mechanicky, opakovane odriekané namemorované modlitby.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Nedeľná nekázeň

Komentáre

Teraz najčítanejšie