Denník N

Pracovanie na zmeny je týranie ľudí, zažívajú ho aj športovci. Vedec Sedliak radí, čo robiť po večernom tréningu

Milan Sedliak. Foto N – Peter Kováč
Milan Sedliak. Foto N – Peter Kováč

V niektorých športoch sú veľkým problémom neskoré zápasy, ideálne však nie je ani, ak sa súťaž začína skoro ráno.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Slovenskí futbalisti hrajú všetky zápasy kvalifikácie na Euro o 20.45, keď si už bežný človek pomaly sadá pred televíziu a  chystá sa spať.

Na nedávnych majstrovstvách sveta v atletike v Budapešti dokonca pretekári v niektorých disciplínach štartovali tesne pred 22. hodinou. Do absolútnych extrémov niekedy zachádzajú štarty tenisových zápasov.

Jelena Rybakinová napríklad povedala, že na tohtoročnom turnaji v Montreale sa cítila „zničená“. Na kurt na štvrťfinále proti Darii Kasatkinovej nastúpila asi pol hodiny pred polnocou miestneho času. A keďže zápas napokon trval 3,5 hodiny, skončil o tretej nadránom. Nie je to však len výsada veľkých turnajov, na challengerovom podujatí v Bratislave nastúpil tento týždeň slovenský tenista Norbert Gombos na svoje stretnutie o pol desiatej večer. Dohral pred polnocou.

Ísť spať takto neskoro nie je pre telo zdravé. Kým pre športovcov je ťažké si prispôsobiť zápasový program tak, aby mohli dostatočne spať, viacerými vecami sa môže inšpirovať bežný človek, ktorý si ide rekreačne zašportovať, aby sa prípadne vyhol chybám, ktorým sa športovci vždy nemôžu.

Mnohí pracujú na nočné a nevedia o tom

Profesionálni športovci často cestujú a neraz sa preto musia vyrovnať aj s presunmi cez rôzne časové pásma. Toto sa síce bežných ľudí v takej výraznej miere netýka, ale spánkový rytmus dokážu rozhodiť aj nočné zmeny.

Športový vedec Milan Sedliak, ktorý sa zaoberá aj spánkom, odporúča, aby ľudia po nočnej určite nezanedbali spánok. Napriek tomu, že nebude taký kvalitný ako v noci, je dôležité, aby ho človek absolvoval. O práci na zmeny však Sedliak hovorí ako o „týraní ľudí“.

Čo však dokáže aspoň čiastočne pomôcť, je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie