Denník N

Kým sa dieťa dostane do puberty, máte doma 4-5 bicyklov a čo s nimi? pýtal sa Dušan Manduľák a vymyslel taký, ktorý rastie

Dušan Manduľák so zloženým bicyklom Sharvan. Foto N - Vladimír Šimíček
Dušan Manduľák so zloženým bicyklom Sharvan. Foto N – Vladimír Šimíček

Bicykel Sharvan, ktorý kompletne vyvinuli a vyrobili na východe Slovenska, získal Národnú cenu za dizajn 2023. Je to prvý skladací a zároveň rastúci bicykel na svete.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Bicykle nikdy neboli jeho špecializácia. Dušan Manduľák študoval na fakulte výrobných technológií Technickej univerzity v Košiciach, kde sa z neho stal „plastár“, odborník na výrobu plastov.

V rodinnej firme svojho strýka, ktorá vyrába najmä plastové a kovové komponenty pre autá a spotrebiče, však dostal priestor skúsiť niečo iné.

„Nie som špecialista konštruktér ani technológ, ale ako technický manažér viem dať dokopy najlepší možný tím ľudí, čo sa podarilo aj v tomto prípade,“ vraví Dušan Manduľák o vývoji bicykla Sharvan.

S tímom kolegov ho po večeroch vo fabrike celý vymysleli, poskladali a dnes je v sériovej výrobe. Unikátny je najmä tým, že rastie – dokáže sa na ňom voziť dieťa aj dospelý človek.

V pondelok zaň získali aj Národnú cenu za dizajn 2023 v kategórii Práca & Mobilita a tiež špeciálnu Cenu za opraviteľný dizajn.

Sharvan je bicykel vhodný pre deti od 120 cm až po dospelých. Foto – archív Sharvan
Konštrukcia bicykla sa dá zväčšiť a prispôsobiť jazde. Foto – archív Sharvan

Jeden sen a „sedem statočných“

Prvotná inšpirácia bola celkom prozaická. „So synom sme radi cez víkend cestovali na výlety s bicyklami v kufri. Ja som si kúpil skladačku, ktorá sa ľahko do kufra zmestí, ale ako syn rástol a potreboval stále väčší bicykel, začal to byť problém,“ vraví Dušan Manduľák.

Mnohí rodičia majú podľa neho podobnú skúsenosť. Začnú s kúpou odrážadla, prvého malého bicykla s 12-palcovými kolesami a pomocnými kolieskami, pokračujú väčším rámom s 14-palcovými kolesami, no kým dieťa vyrastie, majú v garáži alebo v pivnici niekoľko rôzne veľkých bicyklov a nevedia, čo s nimi. „Buď ich podarujete v rámci rodiny a kamarátov, alebo predáte na bazoši, v horšom prípade je to odpad,“ hovorí Manduľák.

Navyše veľký bicykel s 24-palcovými kolesami už nedáte len tak do kufra a potrebujete stojan, čo tiež nevyhovuje každému. „V čase, keď som to riešil, som sa so synom chodieval aj korčuľovať a zistil som, že existujú ‚rastúce korčule‘, ktoré sa pomocou výsuvného mechanizmu dajú prispôsobiť rýchlo rastúcim detským nohám. Hovoril som si, že keď sú takéto korčule, prečo nie aj bicykel,“ spomína Dušan Manduľák na počiatky svojho nápadu.

Dušan Manduľák. Foto N – Vladimír Šimíček

Prehľadal internet, trhy s bicyklami v Amerike, Švajčiarsku aj Holandsku, išiel sa pozrieť na výstavy, ale nikde na nič také nenarazil.

S nápadom sa obrátil na spomínaného strýka Jána Manduľáka, ktorý prešovskú nástrojáreň, dnes člena skupiny LPH, založil. Firma sa zameriava najmä na výrobu plastových a kovových komponentov pre automobilový priemysel, bielu a kancelársku techniku a tiež na výrobu foriem a nástrojov. Bicykel mal byť v podstate prvým finálnym produktom firmy, nie iba komponentom, a zrejme aj to zavážilo.

„Dostali sme od neho zelenú a podporil nás aj finančne. Jediná požiadavka bola, aby sme skúsili využiť všetky technológie, ktoré u nás máme k dispozícii,“ vraví Dušan Manduľák.

Prvého apríla 2017 prišiel za svojimi kolegami a povedal, že „má jeden sen“. Počiatočnú nedôveru sa mu podarilo pomerne rýchlo prelomiť. „Myslím, že v každom chlapovi je kus chlapca, ktorý mal bicykel, staral sa oň, čistil ho, prerábal a opravoval. A práve týchto chlapcov sa mi podarilo osloviť, a tak vznikla naša partia ‚siedmich statočných‘.“

Stretávali sa každú stredu po pracovnom čase. Do Vianoc mali hotový prvý funkčný model, v polovici roka 2018 prešiel testovaním a v roku 2019 mal Sharvan svetovú premiéru na najväčšej výstave bicyklov v nemeckom Friedrichshafene.

Sharvan z edície TUKE, ktorý vznikol v rámci spoločného vývoja a výroby s košickou univerzitou. Sharvan používa remeň namiesto reťaze. Je to bezúdržbové a tiché, hovorí Dušan Manduľák. Remeň využívajú aj niektoré modely horských bicyklov. Foto – archív Sharvan

V čom je iný ako ostatné

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra a dizajn

Kultúra

Teraz najčítanejšie