Denník N

Režisérka Agnieszka Holland: Zlo sa neskončilo, iba spí. Prebúdza sa, keď nedávame pozor

Režisérka Agnieszka Holland pri nakrúcaní filmu Hranica. Foto - Agáta Kubišová
Režisérka Agnieszka Holland pri nakrúcaní filmu Hranica. Foto – Agáta Kubišová

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Pri svetovej premiére na festivale v Benátkach získal špeciálnu cenu a v poľských kinách ho za necelý mesiac od premiéry videlo už 600-tisíc ľudí.

Film Hranica však zároveň poľskí vládni politici prirovnali k nacistickej propagande a nazvali vlastizradou, pohraničná stráž vydala vyhlásenie obsahujúce vetu „len svine sedia v kine“, čo bol počas 2. svetovej vojny odbojársky odkaz obyvateľom mesta, ktorí si počas nemeckej okupácie nechceli odoprieť zábavu.

Režisérka Agnieszka Holland si pre vyhrážky fyzickým násilím musela najať ochranku a rozhodla sa zažalovať poľského ministra spravodlivosti.

Dej jej nového filmu sa odohráva na poľsko-bieloruských hraniciach, kde vlani na jeseň začali prúdiť utečenci z blízkeho východu a Ázie. Keď Európska únia uvalila pre porušovanie ľudských práv a potlačovanie opozície sankcie na Lukašenkov režim, ten z pomsty zneužil migrantov, ktorým sľúbil, že sa cez Bielorusko dostanú do Európy.

Film ukazuje, ako sa s tým snažilo vyrovnávať Poľsko, ale dá sa vnímať aj ako metafora celej Európy a kladie dôležité otázky. Do našich kín príde 19. októbra.

Poľská režisérka v rozhovore hovorí:

  • čo jej pripomína antikampaň proti filmu,
  • prečo sa po historických námetoch rozhodla venovať aktuálnej téme,
  • v čom osobné skúsenosti hercov spravili jej nový film vierohodnejším,
  • aký výsledok očakáva vo víkendových poľských voľbách spojených s referendom.

Film Hranica sa stal v Poľsku jednou z veľkých tém predvolebnej kampane. Čakali ste až také vyhrotené reakcie?

To, čo spustila vláda, ale aj prezident, je honba za nenávisťou. Všetci politici pritom hovorili, že film nevideli a ani nechcú vidieť. Nepredpokladala som, že to môže byť až také nehanebné, že to môže dosiahnuť až také rozmery. Nevidím podobnú situáciu v žiadnej demokratickej krajine. Pokiaľ si spomínam na svoje skúsenosti z čias komunizmu, niečo takéto, podobná propaganda umeleckého pogromu fungovala v roku 1968 v Poľsku, keď bola veľká stranícka akcia proti Židom, intelektuálom, umelcom a študentom. Ten jazyk je veľmi podobný.

Požadujete ospravedlnenie od ministra spravodlivosti Zbigniewa Ziobra s tým, že ak to neurobí a nepošle 50-tisíc zlotých Nadácii pre obete holokaustu, budete ho žalovať za urážku na cti. Je dobrou správou, že súd už vydal príkaz zakazujúci ministrovi prirovnávať vás a film Hranica k nacistickej propagande?

Áno, súd o tom rozhodol, ale Ziobro vyhlásil, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Donald Tusk

Filmy

Migrácia

Rozhovory

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie