Denník N

Slovakiana: Za veľa peňazí vidno príliš málo kultúry

Minister kultúry Marek Maďarič na prezentácii portálu kultúrneho dedičstva Slovenska – Slovakiana, 26. novembra 2015 v Bratislave. Foto TASR - Martin Baumann.
Minister kultúry Marek Maďarič na prezentácii portálu kultúrneho dedičstva Slovenska – Slovakiana, 26. novembra 2015 v Bratislave. Foto TASR – Martin Baumann.

Kultúrne dedičstvo Slovenska malo byť vďaka digitalizácii a portálu Slovakiana dostupné pre širokú verejnosť, ako nikdy doteraz. Možno raz bude, zatiaľ nie je. A už to stálo 208 miliónov eur.

S trochou fantázie je to skoro ako príbeh o veľkom ľadovci vo vodách chladného Atlantiku a o lodi s menom Titanic. Nie je však rok 1912 a ďalekohľad už nepatrí k spoľahlivej navigácii cez ľadový oceán, ale nanajvýš k výbave detského skautského oddielu.

V roku 2016 je tým pomyselným ľadovcom v slovenských reáliách digitalizácia kultúrneho dedičstva. Tá loď je po viac než troch rokoch práce na efektnom ľadovci za dvesto miliónov eur plná nadšených divákov, ktorí chcú vidieť sľubovanú lepšiu a modernejšiu budúcnosť pre naše umenie, knihy, históriu, pamiatky a archívy plné vzácnych diel vo forme vysokokvalitných digitálnych objektov.

Chcú oboplávať ten kus ľadovca, čo trčí nad vodou, stelesnený portálom Slovakiana. Chcú sa pokochať tým, čo všetko na Slovensku máme akých skvelých autorov, diela a aké úžasné miesta. Ale v momente, keď už-už vytiahnu svoj ďalekohľad a pozrú sa na tú stránku lepšie, narazia.

Ale upusťme od fantázie, lebo ani tvorcovia stránky, o ktorej je reč, zrejme takmer žiadnu nemali. V skutočnosti sa totiž nič tragické pri strete s portálom Slovakiana, ktorá má byť hrdým viditeľným stelesnením náročného procesu digitalizácie kultúry, nestane. Teda, jedine, ak nepovažujeme za tragický fakt, že Slovakiana odradí diváka už v priebehu niekoľkých sekúnd. Dlhšie tam pravdepodobne ostanete iba v tom prípade, že skutočne neveríte vlastným očiam.

Čo je na tom zle

Národné osvetové centrum predstavilo Slovakianu na konci novembra. Veľká sláva to nebola. Portál síce obsahoval sľúbený milión digitálnych objektov pri svojom spustení, akurát, že ak ste náhodou zadali do vyhľadávača napríklad Ľudovíta Fullu, jedného z najznámejších slovenských maliarov, portál vám zobrazil len nespočetné množstvo sčítacích hárkov zo Slovenského národného archívu z prvej polovice 20. storočia.

Dozvedeli ste sa síce, že niekto býval na ulici Ľudovíta Fullu niekde v Ružomberku v roku 1935, ale že to bol aj maliar, nikde ani čiarka. A to iba preto, lebo ten prvý milión sprístupnených digitálnych objektov tvorili takmer výlučne práve sčítacie hárky. Nevadí. Začať sa dalo aj inak a efektnejšie, ale veď toto nie je romantický film, aby došlo k láske na prvý pohľad.

Richard Hrabčák, šéf národného projektu CAIR (Centrálna aplikačná infraštruktúra a registratúra), ktorý koordinoval proces digitalizácie a vytvorenie jednotného evidenčného systému, nás v decembri ubezpečil, že je to iba otázka času, každý deň pribúdajú nové dáta a pracuje sa aj na funkcionalite webu.

Dnes je na webe Slovakiana nepochybne omnoho viac zdigitalizovaných diel než v decembri a už to nie sú len sčítacie hárky. Stále tu však čosi nesedí.

Skúsme vyhľadať napríklad režiséra Dušana Hanáka. Prednastavený filter určuje, že sa nám majú zobraziť iba diela, ktoré sú zdigitalizované a voľné. Medzi výsledkami sa ukáže Náhrobný kameň novinára „Dušana“ Porubského aj maľba Sv. Praxedis talianskeho maliara z prvej polovice 17. storočia. Že by ju do Centrálnej evidencie diel pridával kurátor Slovenskej národnej galérie „Dušan“ Buran, keď ju portál vyhľadal pod heslom Dušan Hanák? To je už asi trochu priveľa fantázie. Z ôsmich výsledkov nesúvisí s Dušanom Hanákom ani jeden.

Iste, môžeme odstrániť prednastavený filter a vyhľadať aj diela, ktoré nie sú voľné a zatiaľ ani zdigitalizované, a tam už nájdeme aj skutočného Hanáka. Výsledky sú však opäť zobrazené úplne zmätočne.

V skratke – Slovakiana má zlé vyhľadávanie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie