Denník N

Kiptuma nekopírujte, už len toľko zjesť je výzva. Proti veľkej únave pomáha aj Borgova škála, radí atletický tréner

Kelvin Kiptum. Foto – AP
Kelvin Kiptum. Foto – AP

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

„Musím uznať, že radosť z rekordu trochu filtrujem s vedomím niektorých negatívnych vecí. Napríklad sa nemôžem zbaviť určitého skepticizmu v súvislosti s kenskou atletikou,“ hovorí o čerstvom svetovom rekorde v maratóne popredný český atletický tréner Jan Pernica.

Nový rekord vytvoril v nedeľu Keňan Kelvin Kiptum, v Chicagu posunul maratónske svetové maximum už na 2:00:35 h, z vlaňajšieho rekordu svojho krajana Eliuda Kipchogeho ubral 34 sekúnd.

Pernica v rozhovore vysvetľuje, čomu možno pripísať taký veľký vzostup maratónskeho behu, ako sa mýlil pri predpovedi o prekonaní dvojhodinovej hranice a prečo nie je vylúčené, že ju Kiptum zdolá už budúci rok.

Hovorí aj o veľkom súboji medzi výrobcami bežeckej obuvi, ktorý mu v určitých aspektoch pripomína dianie počas studenej vojny, no ktorý zároveň posúva cestný beh na úplne novú úroveň. Sme tak svedkami športových premien, ktoré by v minulosti nenastali.

Reprezentačný tréner Českého atletického zväzu je zároveň osobným trénerom viacerých elitných českých bežcov – napríklad aj Marcely Joglovej, maratónkyne a účastníčky olympiády v Tokiu –, no má aj zverencov, ktorí sa behu venujú rekreačne.

Práve rekreačným športovcom radí, aby boli pre nich elitní bežci ako Kelvin Kiptum výlučne morálnou inšpiráciou a nesnažili sa inšpirovať ich tréningami. Mohli by si tak ublížiť zranením alebo pretrénovaním.

Pernica vysvetľuje, ako odhadnúť, že telo smeruje k pretrénovaniu, pomôcť podľa neho môže aj Borgova škála. Dodáva, že 300 kilometrov za týždeň – dávky, ktoré údajne absolvuje nový svetový rekordér – si sotva dokáže predstaviť. Už len to, aby bežec taký objem kilometrov takpovediac ,ujedol‘, považuje za náročnú výzvu.

Viac sa nerovná lepšie

Tréningy Kelvina Kiptuma vyvolali v bežeckom svete takmer taký ohlas ako samotné stanovenie nového svetového rekordu. Rozruch odštartoval Gervais Hakizimana, ktorý Keňana trénuje, keď po prelomovom maratónskom výkone novinárom povedal, že základom úspechu jeho zverenca sú bezprecedentné objemy nabehaných kilometrov.

„Kipchoge urobí týždenne 180 až 220 kilometrov. U Kiptuma je to medzi 250 a 280, niekedy viac než 300. Počas prípravy na Londýn mal tri takéto týždne,“ vyhlásil. Dodal tiež, že jeho zverenec prakticky nemá voľné dni, a vyslovil obavu, že ak neuberie, do piatich rokov skončí pre zranenie alebo pretrénovanie.

Čo na to Jan Pernica? „Ťažko sa to hodnotí, keďže každý organizmus znesie inú záťaž. Ale na svojich zverencov, maratóncov, by som takýto objem určite nenasadil. Tiež treba zohľadniť, o akú informáciu ide, a ak nie je overiteľná, je na mieste pýtať sa, či je aj pravdivá.“

Všeobecne by však takýto objem kilometrov neodporúčal. „Moja filozofia je nasledovná: maximálny výkon dosiahneme vtedy, ak trénujeme maximum možného, čo nám naše telo umožní, tak, aby sme boli schopní zregenerovať.“

V súvislosti s uvedenou myšlienkou a tiež s vedomím, že nepoznáme presné hranice fyzickej odolnosti Kelvina Kiptuma, nemôžeme s istotu povedať, či je 300 kilometrov v jeho podaní veľa alebo dokonca málo. Rozhodne však ide o neštandardne vysoké hodnoty.

„Niekto by si Kiptumove tréningy mohol vysvetliť tak, že čím budem trénovať viac, budem lepší, ale nie je to tak. Medzi viac tréningov a lepší výkon nie je vždy priama úmera“.

Borgova škála

Pernica tiež upozorňuje: „V elitných bežcoch netreba hľadať inú inšpiráciu, ako tú morálnu. Netreba pozerať na ich tréningový denník, ale na svoje pocity.“ V opačnom prípade hrozí zranenie alebo pretrénovanie.

Ako však rozoznať, že sa telo dostáva do nadmernej únavy a hrozí mu pretrénovanie? „U rekreačných bežcov funguje relatívne správne to, čo poznáme ako Borgova škála,“ radí tréner.

Borgova škála alebo tiež Borgova stupnica vnímaného úsilia je subjektívna metóda na hodnotenie a monitorovanie intenzity cvičenia alebo záťaže. Pozostáva z 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Atletika

Behanie

Radíme športovcom

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie