Denník N

Končiaci minister školstva Bútora: Nominácia Druckera je pre mňa nádej, že reformy v školstve budú pokračovať

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Na ministerstve školstva sa rozbehli veľké reformy – na vysokých školách, v učebných osnovách pre základné školy či v podpore detí, ktoré trápi nejaký problém. Končiaci minister školstva úradníckej vlády Daniel Bútora verí, že nový minister bude v reformách aj pod vládou Smeru pokračovať.

Podľa Bútoru by školy mali vyučovať inak bez ohľadu na to, kto sedí na ministerskej stoličke. Už dnes majú učitelia slobodu učiť deti nie zbytočné poučky, ale schopnosti, ktoré využijú v živote.

„Myslím si, že bez ohľadu na to, čo si myslí ministerstvo, by sme mali deti viesť primárne k zručnostiam a nie k obsahu. Dokonca aj vtedy, keby išlo ministerstvo proti tomu. Ale nemáme dôvod myslieť si, že ministerstvo by išlo proti tomu. Navyše celý svet ide týmto smerom,“ hovorí Bútora.

Máte za sebou prvé stretnutie s kandidátom na ministra školstva Tomášom Druckerom (Hlas), tvrdili ste, že to bolo veľmi konštruktívne. Odľahlo vám, že ministrom bude spomedzi všetkých možných kandidátov práve on?

Neviem, akí boli iní kandidáti. Ale meno navrhovaného ministra pána Druckera vo mne vzbudilo nádej. A to, že veľmi potrebné zmeny a zlepšenia vzdelávania, ktoré sa tu začali v posledných rokoch konečne objavovať, budú mať serióznu nádej pokračovať.

O čom ste sa rozprávali?

Sú to interné veci, ale rozprávali sme sa o všetkých dôležitých témach, ktoré ministerstvo školstva rieši.

Hovoríte, že vo vás vzbudil nádej, čím?

O tom nechcem hovoriť konkrétne. Ale očakával by som profesionálny, manažérsky prístup. Pod slovom manažérsky nemyslím chladný, ale skôr na výsledky orientovaný prístup. To je niečo, čo veľmi potrebujeme. Samozrejme, ďalšie výsledky závisia od mnohých premenných – akú bude mať formu autonómia v rozhodovaní, ale zároveň schopnosť spolupracovať s inými rezortmi.

Niektoré veci totiž v školstve podliehajú nutnej spolupráci s ministerstvom sociálnych vecí až po efektívne využívanie európskych zdrojov. To, samozrejme, súvisí s plnením plánu obnovy, kde je ešte množstvo práce. Ale tak, ako som tomu bol schopný na prvé čítanie porozumieť, k tomu pristupujem s nádejou.

Zanechal vo vás dojem, že sa vyzná v školstve? Sám totiž pred voľbami v rozhovore tvrdil, že sa necíti ako odborník na školstvo, predtým sa hlbšie venoval zdravotníctvu.

Asi by nebolo férové ísť do hodnotiacich úsudkov. Nechcem naňho vytvárať ani žiadny tlak. Mal som z toho stretnutia dobrý pocit.

Pred príchodom na ministerstvo ste sa pohybovali medzi biznismenmi – robili ste koučing a školenia pre vysokých manažérov. Stretli ste sa aj predtým s Tomášom Druckerom?

Nemal som s ním doteraz žiadny kontakt, ani nepriamy.

Poznáte teda mnoho top manažérov, akým je aj on. Čo od neho máme na ministerstve školstva očakávať?

Nechcem hovoriť konkrétne, ale poviem niečo, čo súvisí s politickou kultúrou. Je kľúčové, ako sa ku krajine a službe pre ňu správame. Správam sa voči krajine ako k dobytému územiu, ak získam nejakú pozíciu? Alebo k nej pristupujem ako k zodpovednej správe verejných vecí? Vo firemnej kultúre je to jedno aj druhé, ale prevažuje tá zodpovedná správa.

Ako to myslíte?

Keď sa menia manažmenty vo firmách, tak sa niekedy stáva, že nový riaditeľ si potrebuje postaviť vlastný pomník a 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Daniel Bútora

Školstvo

Tomáš Drucker

Slovensko

Teraz najčítanejšie