Denník N

Štyroch politikov si dokáže vybrať každý, Pauhofová, Janovic aj Handzuš vyzývajú ľudí

Kampaň Hráme o veľa.
Kampaň Hráme o veľa.

Aktivisti dnes spustili kampaň Hráme o veľa. Veria, že ľudí v marci pritiahnu k volebným urnám. Neveria, že si niekto z tisícok kandidátov nedokáže vybrať štyri mená.

Nezahoďte svoj hlas, nie je nám to jedno, toto je rock volieb. Tieto heslá pritiahli v minulosti nerozhodných k voľbám. A stále existujú ľudia, ktorí veria, že sa oplatí zabojovať o každý hlas. Pochybujete, či chcete ísť voliť? Hráme o veľa, hovorí nová kampaň.

„Mám pocit, že nikdy v minulosti tu mesiac pred voľbami nebola taká zlá nálada a rezignácia z politikov ako teraz,“ hovorí šéf kampane Hráme o veľa a občiansky aktivista Martin Vavrinčík, ktorý sa v minulosti venoval najmä práci s Rómami. „Veľa ľudí verejne hovorí, že voliť nepôjde, a to sa mi zdá veľmi nebezpečné, pretože ak začneme verejne rezignovať na voľby ako na záujem o veci verejné, nebude to dobré.“

Riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti Ján Orlovský, ktorý sa na kampani tiež podieľa, hovorí, že najväčšia skupina nerozhodných je medzi 30- až 50-ročnými ľuďmi. Práve ich má nová kampaň osloviť.

Na parlamentných voľbách sa zúčastnilo 59,11 percenta voličov. Pred týmito voľbami prinášajú prieskumné agentúry správy, že nerozhodnutých sú státisíce ľudí.

V propagačných videách účinkujú napríklad Lukáš Latinák, Marián Miezga alebo Róbert Jakab. Finančne kampaň podporuje viacero známych aj menej známych ľudí, všetky príspevky sú uverejnené na ich transparentnom účte.

Video: Robo Jakab rečou Old Shatterhanda presviedča, prečo voliť

Nie je koho voliť? Výhovorka

Tvrdenie ľudí, že v marcových parlamentných voľbách nie je koho voliť, považuje Orlovský za výhovorku. „Z tých tritisíc kandidátov, ktorí sú v 23 politických stranách, sa určite štyri mená dajú nájsť,“ hovorí Orlovský. „Aj v živote človek robí kompromisy. Keď si hľadá partnera, byt alebo nové auto, vyberá na základe svojich možností.“

Iniciatíva sa nehlási k žiadnej politickej strane. „Určite bude každý z nás voliť inú stranu a iných ľudí, ktorým dokážeme stále dôverovať, ale voliť pôjdeme všetci s pocitom, že pre lepšie Slovensko sme urobili občianske minimum,“ hovoria organizátori.

Kampaň spustili presne o 5 minút 12 mesiac pred voľbami.

Vo svojich videách poukazujú na viaceré problémy štátu, napríklad tunelovanie alebo kradnutie. Do kampane sa zapojili desiatky známych mien, medzi nimi hokejista Michal Handzuš, herečka Táňa Pauhofová, riaditeľ Pixel Federation Šimon Šicko, zakladateľ festivalu Pohoda Michal Kaščák, blogerka Ľudmila Kolesárová alebo herec Richard Stanke.

„Chcem, aby moje deti milovali Slovensko. Tak ako ja,“ hovorí napríklad v kampani Pauhofová.

Video: Nemám rád tunely, preto pôjdem voliť

Volebný autobus aj škrtanie Fica

Tento rok vznikla aj ďalšia menšia kampaň zameraná na volebnú účasť, zameraná skôr na mladších voličov. Jej názov NJBNT odkazuje na vulgárnu výzvu, aby ľudia voľby neignorovali. Má už niekoľko tisíc priaznivcov.

Kampane za vyššiu účasť boli silné už od deväťdesiatych rokov.

Rock volieb bola kampaň v roku 1998, ktorú viedla Nadácia otvorenej spoločnosti. Počas kampane sa organizovali rôzne podujatia a koncerty, na ktorých sa mladým ľuďom organizátori snažili vysvetliť, prečo by mali využiť svoje volebné právo. Kampaň sa dištancovala od akýchkoľvek politických strán.

V roku 1998 sa však konala ešte jedna známa kampaň s názvom Nedaj si vziať svoj hlas. Išlo o volebný autobus denníka SME, v ktorom sa namiesto sedadiel nachádzala pojazdná výstava karikatúr a fotiek. Na námestiach sa premietali výpovede známych osobností, prečo pôjdu voliť, a rozdávali sa volebné noviny. Kampaň bola spustená 21. augusta 1998, v deň 30. výročia invázie vojsk Varšavskej zmluvy do Československa.

Kampaň Nie je nám to jedno z roku 2002 bola pomerne rozsiahla. Patrili do nej série bilbordov, inzerátov, koncerty, televízne a rozhlasové spoty, v ktorých vystupovali známe osobnosti. Fotograf Andrej Bán, spisovateľ Michal Hvorecký, herci Richard Stanke, Michaela Čobejová a ďalší. Cieľ bol rovnaký – motivovať ľudí, aby šli voliť. Tieto kampane majú jednu vec spoločnú, neodporúčajú voliť konkrétne strany, ide im o vyššiu voličskú účasť.

Pred štyrmi rokmi sa svojou kampaňou časopis .týždeň pokúšal „škrtnúť Fica“. Osobnosti ako Milan Lasica alebo Anton Srholec vtedy cez veľký portrét Roberta Fica maľovali červený kríž. Táto kampaň sa už teda nesnažila iba zvýšiť účasť voličov na voľbách, ale jasne hovorila, koho rozhodne nekrúžkovať.

Stano Dančiak: Ľudia sa boja, ale my vieme, ako mu urobiť škrt cez rozpočet

Video: Raper Vec škrtol Fica

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Voľby 2016

Slovensko

Teraz najčítanejšie