Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vojaci ukázali nové nákladiaky z Bánoviec

Firma TANAX dodáva pre slovenskú armádu nákladné vozidla označené ako "Aktis", ktoré vychádzajú z nákladiakov nemeckého Rheinmetallu. Foto N - Tomáš Benedikovič
Firma TANAX dodáva pre slovenskú armádu nákladné vozidla označené ako „Aktis“, ktoré vychádzajú z nákladiakov nemeckého Rheinmetallu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nadrotmajster Jozef Lomnický si už v armáde odšoféroval svoje. Dlhé roky sedel za volantom známej Pragy V3S, ktorú vyskúšal v najrôznejších terénoch. „Rád hovorím, že kam sa nedostane kôň, tam sa dostane – vétrieska,“ vraví.

Desiatky rokov staré Pragy však postupne odchádzajú do výslužby. Lomnický, ako aj ďalší armádni vodiči prechádzajú na vozidlá Aktis, ktoré montujú v Bánovciach nad Bebravou.

Nákupom najnovšej várky týchto áut sa vo štvrtok pochválil minister obrany Martin Glváč.

„S týmito vozidlami budú jazdiť napríklad vojaci, ktorí majú zabezpečovať naše východné hranice s Ukrajinou,“ povedal.

IMG_6498
Nové vozidlá Land Rover a Aktis pre armádu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Spolu s nimi minister dokúpil aj ďalšie nákladné vozidlá Tatra 815 a desiatky britských džípov Land Rover. „Vojaci nám jasne povedali, aby sme pokračovali v nákupe týchto vozidiel, pretože sú zavedené a máme pre ne už vybudovanú logistiku,“ dodal Glváč.

Akcionár z Lichtenštajnska

Najnovší nákup znamená dobrú správu pre bánovskú automobilku Tanax Trucks, ktorá je výrobcom spomínaných Aktisov.

Podľa zmluvy uverejnenej v centrálnom registri ministerstvo aktuálne nakúpilo 12 týchto vozidiel za 2,4 milióna eur. V slovenskej armáde tak dnes jazdí už 169 týchto áut.

Dodnes pritom nie je jasné, kto spoločnosť Tanax vlastní.

Firma nadviazala na niekdajšiu Tatru Bánovce nad Bebravou, ktorá vznikla po druhej svetovej vojne ako prvá automobilka na Slovensku.

Od jej vzniku v roku 2000 (vtedy ešte pod názvom Tatra Sipox Trading) za ňou stála rodina privatizéra Jozefa Majského, ktorý je už trinásť rokov stíhaný pre údajné tunelovanie nebankových spoločností.

V súčasnosti sa však ako jediný akcionár automobilky uvádza neznáma eseročka Winnex, ktorú podľa obchodného registra ovláda ešte menej známa firma Lynn Invest so sídlom na adrese v Lichtenštajnsku.

Konečného vlastníka podľa svojich slov nepozná ani minister Glváč. „Ja viem len to, čo som si mohol prečítať v novinách,“ hovorí minister.

Sú to vozidlá pre modernú armádu, hovorí o Aktisoch minister obrany. Foto N - T. Benedikovič
,,Sú to vozidlá pre modernú armádu,“ hovorí o Aktisoch minister obrany. Foto N – Tomáš Benedikovič

V médiách bola pritom firma spájaná nielen s Majským, ale aj s ďalšími vlastníkmi.

Týždenník Trend v minulosti napísal, že jedným z akcionárov bol indický podnikateľ Ravinder Kumar Rishi, ktorý bol aj spolumajiteľom českej automobilky Tatra.

Rishi si publicitu vyslúžil predovšetkým v Indii. Tam ho polícia pred tromi rokmi obvinila z podplácania miestnych úradníkov ministerstva obrany, ale prípad zatiaľ neskončil právoplatným rozsudkom.

Kto je dnešným vlastníkom Tanaxu, zisťoval Denník N i v centrále firmy. Tamojšia pracovníčka sa však ospravedlnila, že takéto informácie môže poskytovať iba riaditeľ, ktorý je práve v zahraničí.

Firma Tanax pritom získava štátne zákazky naprieč rôznymi vládami. Len od roku 2011 s ňou ministerstvo obrany podpísalo nákupy vozidiel a náhradných dielcov za takmer osem miliónov eur.

Bezpečnejší a pohodlnejší…

Nehľadiac na nejasné pozadie výrobcu si vojaci nové nákladiaky chvália. „Je to dobré vozidlo. Pre šoféra je oveľa bezpečnejšie a pohodlnejšie než Praga, kde ste cítili každú nerovnosť,“ hovorí armádny vodič Lomnický.

Aktis je podľa neho aj rýchlejší a úspornejší na prevádzku. „Vozidlo bez nákladu má spotrebu zhruba 22 litrov na sto kilometrov, zatiaľ čo pri Prage to bolo 30 litrov,“ približuje.

Nová technika nahrádza československé Tatry 148, Pragy V3S a sovietske UAZy. Foto N - T. Benedikovič
Nová technika nahrádza československé Tatry 148, Pragy V3S a sovietske UAZy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hoci Aktis býva niekedy označovaný za slovenské vozidlo, v skutočnosti je väčšina konštrukcie nemecká. Tanax podpísal strategickú spoluprácu s výrobcom MAN, ktorý dodáva kľúčové komponenty vrátane motora a kabíny.

Podobná „skladačka“ je však bežná pri iných vojenských automobiloch. Napríklad Tatra 810, ktorú si pred pár rokmi objednala česká armáda, je vybavená motorom a kabínou francúzskeho Renaultu.

… ale menej odolný

Česká tatrovka však vychádza lacnejšie: kým Glváčovo ministerstvo kúpilo Aktis v bežnej výbave za 188-tisíc eur, Česi pred rokmi platili za jednu Tatru v prepočte 140-tisíc eur.

Aktis (vľavo) a Tatra 810 plnia v armáde úlohy takzvaných stredný terénnych vozidiel.
Slovenský Aktis (vľavo) a česká Tatra 810 plnia v armáde úlohy takzvaných stredných terénnych vozidiel.

Česká armáda si však svoje vozidlá objednávala vo veľkých sériách, pri ktorých jednotková cena klesá.

A hoci je Aktis podľa ministra Glváča vozidlom pre 21. storočie, v niektorých smeroch za svojou legendárnou predchodkyňou Pragou zaostáva. „Vétriesky“ boli totiž konštruované ako vozidlá, ktoré odolajú takmer akémukoľvek zaobchádzaniu.

„Pokiaľ sa neobjavil zásadný problém na motore, dali sa opraviť prakticky aj na ceste. V moderných vozidlách vám zasvieti kontrolka a už musíte do servisu,“ dodáva Lomnický.

IMG_6380
Vojenskí kapláni a kľúče. Foto N – Tomáš Benedikovič
IMG_6463
Nastúpené jednotky. Foto N – Tomáš Benedikovič
IMG_6401
Foto N – Tomáš Benedikovič
IMG_6504
Foto N – Tomáš Benedikovič
IMG_6386
Terénny osobný automobil. Foto N – Tomáš Benedikovič
IMG_6506
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Farmárska odnož J&T preskočí aj Babiša. Preberá statky, na ktorých zbili farmára Oravca

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Holding Sanagro, ktorý financuje J&T, mieri do prvej trojky najväčších slovenských agrárnych skupín. Pohltí farmy ESIN Group, ktoré sú známe spormi s farmárom Oravcom. Polia a lúky Sanagro sa tým rozšíria z 19- na 31-tisíc hektárov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovensko pri sťažnosti europarlamentu týkajúcej sa umiestnenia Európskej pracovnej agentúry ako vedľajší účastník sporu podporí žalovanú stranu. Ministerstvo práce sa neobáva, že by agentúra v dôsledku sťažnosti nemala sídliť v Bratislave.

„Výber sa uskutočnil od začiatku výhradne na základe práva EÚ,“ uviedlo ministerstvo.

Európskemu parlamentu prekáža, že o sídle nového orgánu rozhodli členské štáty bez súhlasu poslancov. (čtk)

Zdieľať

Bratislava chce developerom umožniť postaviť viac bytov, magistrát za to žiada protihodnotu v podobe nájomných bytov.

„V Bratislave sú lokality, kde je občianska vybavenosť úplne saturovaná a je zbytočné dať 30 percent z bytového komplexu na občiansku vybavenosť. Tam, kde nepôjdeme proti verejnému zámeru, ponecháme developerom možnosť zmeniť tieto percentá tak, aby vedeli postaviť viac bytov,“ povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že z bytov, ktoré developer takto „navyše“ postaví, chce mesto odkúpiť alebo získať od developera určitú časť.

Magistrát plánuje postupne meniť aktuálny územný plán mesta a tieto podmienky zapracuje spoločne napríklad s výškovou reguláciou či zmenami, ktoré požadujú mestské časti.

Mesto zároveň pracuje na novom územnom pláne, čo bude podľa primátora trvať 8 až 10 rokov.

Zdieľať

Jamie Oliver otvorí nové reštaurácie. Len pred pol rokom mu krachol biznis v Británii

Britský kuchár Jamie Oliver plánuje do konca budúceho roka otvoriť zhruba dve desiatky nových reštaurácií. Expanziu pripravuje pol roka po tom, ako mu krachol reštauračný biznis v Británii.

Jamie Oliver Group plánuje otvoriť do konca budúceho roka 21 nových reštaurácií, informuje BBC.

Dva nové podniky vzniknú už čoskoro premenou talianskych reštaurácií, ktoré má skupina na Bali a v Bangkoku. O ich prevádzku sa má v budúcnosti starať franchisingový partner HPL.

Fungovať začnú pod novou značkou Jamie Oliver Kitchen a budú čiastočne inšpirované lokálnou kuchyňou.

Ďalších 19 podnikov vznikne pod rôznymi značkami – Jamie´s Italian, Jamie Oliver´s Pizzeria, Jamie´s Deli a Jamie Oliver´s Diner. Firma nespresnila, v ktorých lokalitách budú otvorené.

Ako zbankrotoval v Británii

  • Oliverove reštaurácie prešli v máji pod nútenú správu.
  • Z 25 dotknutých podnikov bolo napokon zatvorených 22, o prácu prišlo tisíc ľudí. Väčšina zatvorených podnikov patrila do skupiny talianskych reštaurácií.
  • Kým britská vetva Oliverovho bizinisu skolabovala, zahraničný biznis zostal funkčný.

Jamie Oliver Group prevádzkuje 70 reštaurácií na 27 trhoch, uvádza CNN.

Oliver (44) je celosvetovo známy propagátor zdravého stravovania. Popularitu si získal vďaka televíznym programom o varení, ktoré sa vysielali v desiatkach krajín a kuchárskymi knihami.

V roku 2005 mu kráľovná Alžbeta II. udelila Rad britského impéria.

Zdieľať

Prezidentka Čaputová nevymenuje Jozefa Hudáka za viceguvernéra Národnej banky

Jozef Hudák. Foto - TASR
Jozef Hudák. Foto – TASR

Zuzana Čaputová nevymenuje Jozefa Hudáka za viceguvernéra Národnej banky. Hudák, ktorého do funkcie navrhla SNS, podľa prezidentky nespĺňa viacero podmienok.

Prezidentka o tom listom informovala Danka, Pellegriniho aj poslancov finančného výboru parlamentu.

Parlament schválil návrh vlády na jeho vymenovanie ešte vlani v decembri.

„Navrhnutý kandidát nespĺňa už prvú zákonnú kvalifikačnú podmienku, ktorou je úplné vysokoškolské vzdelanie univerzitného zamerania v menovej oblasti alebo v oblasti finančníctva,“ uvádza prezidentka. Okrem toho však podľa Čaputovej existujú aj ďalšie okolnosti, ktoré spochybňujú vhodnosť na jeho vymenovanie.

„Zároveň u neho existujú skutočnosti, ktoré dôvodne spochybňujú jeho schopnosť vykonávať funkciu viceguvernéra NBS spôsobom neznižujúcim vážnosť tejto funkcie a celej NBS a spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním NBS, čo môže narušiť riadny chod NBS,“ vysvetlila Čaputová.

Prezidentka tiež uviedla, že ju aj exguvernér NBS Jozef Makúch informoval o vážnych pochybnostiach s nomináciou Hudáka. Diskvalifikovali ho aj jeho vyjadrenia o tom, že jednou z jeho iniciatív v pozícii viceguvernéra bude založenie novej zdravotnej poisťovne, ktorá by mala byť pod dohľadom NBS a poskytovala by poistenie nadštandardu zdravotnej starostlivosti.

„Takéto verejné vyhlásenie preukazuje nedostatok orientácie o účele, na ktorý bola zriadená NBS a úlohách centrálnej banky,“ priblížila Čaputová. Podľa jej listu Hudák vykonával riadiacu prax naposledy pred viac ako 10 rokmi, pôsobil prevažne v oblasti verejného zdravotníctva, ktorá s kompetenciami NBS nesúvisí.

Rovnako v jeho neprospech hrá aj pôsobenie v Poisťovni Tatra, ktorá bola majetkovo prepojená na nebankový subjekt Horizont a neskôr CI Holding.

„Počas svojho pôsobenia v tejto inštitúcii v roku 2005 podpísal zmluvu medzi poisťovňou a materskou spoločnosťou CI Holding o poskytnutí prostriedkov v neobmedzenej výške. Podľa záverov dohľadu NBS tým ohrozil finančnú stabilitu poisťovne,“ uvádza sa v prezidentkinom liste.

K Hudákovi sa kriticky staval aj Klub ekonomických analytikov, ale aj opozícia. V tajnom hlasovaní získal 72 zo 136 platných hlasov. Proti boli 56 poslanci, 8 sa v hlasovaní zdržali. (tasr)

Čítajte viac: Viceguvernérom Národnej banky sa má stať Dankov sused

Zdieľať

Nemecko môže byť pre Teslu lepším miestom na výrobu elektromobilov než jej domáca základňa v Kalifornii, vyhlásil šéf Volkswagenu Herbert Diess. Tesla si nedávno vybrala Berlín ako lokalitu pre svoj prvý európsky montážny závod.

„Tesla pravdepodobne hľadá prostredie a infraštruktúru na výrobu vysokokvalitných áut, čo zrejme nájde skôr v Nemecku než na západnom pobreží Spojených štátov,“ cituje Diessa agentúra Bloomberg.

Tesla postaví v Berlíne závod na montáž elektromobilov, pohonných jednotiek a batérií. V lokalite plánuje tiež centrum inžinieringu a dizajnu.

Do nemeckej fabriky investuje 4 miliardy eur, ročne má produkovať do 150-tisíc elektromobilov, píše Bloomberg.

Výrobu plánuje spustiť na budúci rok, na začiatku má produkovať pripravovaný crossover Model Y.

Tesla zatiaľ nezverejnila, kde bude vyrábať nový elektrický pick-up. Aktuálne produkuje tri modely – Model S, X a 3.

Zdieľať

Bývalý guvernér NBS Jozef Makúch rokuje s KDH o spolupráci a kandidatúre vo voľbách. „Formulujem, čo som schopný dať. KDH musí zvážiť, čo som schopný priniesť,“ povedal Makúch. Myslí si, že KDH patrí do parlamentu a chce mu pomôcť v ekonomickej oblasti.

Podľa svojich slov rokuje s predsedom KDH Alojzom Hlinom o tom, akou formou by im dokázal najlepšie pomôcť aj pri „možnom deficite v ekonomických pohľadoch, pokiaľ tam je“.

Na otázku, či chce aktívne vstúpiť do politiky, odpovedal, že jedna vec je byť aktívny a jedna vstúpiť aktívne do politiky. „Aktívne by som chcel ponúknuť odbornú pomoc,“ dodal. (tasr)

Zdieľať

Europarlament sa na súde EÚ sťažuje na umiestnenie novej pracovnej agentúry v Bratislave. Prekáža mu, že o sídle nového orgánu rozhodli členské štáty bez súhlasu poslancov.

Na zriadení Európskeho orgánu pre pracovné záležitosti (ELA) sa dohodli europarlament, Rada EÚ a Európska komisia vo februári. Norma nešpecifikovala sídlo orgánu, s čím poslanci v záujme jej rýchleho prijatia súhlasili.

Členské štáty v júni vybrali Bratislavu bez súhlasu poslancov, čo parlament napadol na súde. Odvolal sa pritom okrem iného na spoločné vyhlásenie všetkých troch inštitúcií, ktoré sa v ňom nepriamo zaviazali k výmene informácií o výbere sídla ELA.

„Nejde ani tak o samotný pracovný úrad, ako skôr o dlhodobý spor medzi Radou EÚ a parlamentom o umiestňovaní sídiel úradov,“ povedal pre Politico europoslanec Jeroen Lenaers, ktorý mal na starosti pravidlá vymedzujúce fungovania ELA.

Podľa ďalších poslancov nemá parlament problém s Bratislavou ako sídlom orgánu, ale so samotným princípom výberu.

Podľa pravidiel EÚ je rozhodovanie o sídlach inštitúcií Únie v rukách členských krajín. Europarlament však tvrdí, že zriadenie ELA súviselo s pravidlami pre voľný pohyb obyvateľov a sociálneho zabezpečenia, do ktorých majú právo vstupovať aj poslanci.

Rada EÚ má podľa zdrojov webu Politico čas zareagovať na podnet na súd do 10. decembra.

Slovenská vláda považuje umiestnenie prvej inštitúcie EÚ v krajine za veľký úspech, ktorý okrem iného zvýši prestíž Slovenska v rámci EÚ a privedie tam viac ako 100 expertov na pracovné právo. Slovenskí diplomati podľa Politica dúfajú, že jadrom medziinštitucionálneho sporu nie je fakt, že agentúra bude sídliť v Bratislave.

Európska komisia predminulý týždeň vypísala výberové konanie na šéfa úradu, ktorý sa má ujať funkcie v januári a pracovať má v Bratislave. Agentúra má pomáhať členským krajinám pri vykonávaní úniových noriem týkajúcich sa cezhraničnej mobility pracovníkov. Má tiež poskytovať zamestnancom aj podnikom informácie v tejto oblasti. Po počiatočnom rozjazde má plne fungovať od roku 2024. (čtk, politico)

Zdieľať

Andrej Danko skritizoval ministra práce Jána Richtera za to, že nevie nájsť spôsob, ako už od januára vyplatiť minimálne dôchodky. „Považujem to za politické chrapúnstvo,“ povedal Danko.

Smer a jeho nominanti v Sociálnej poisťovni podľa Danka schválne zdržujú vyplatenie týchto dôchodkov, aby bránili rast preferencií SNS. „Nedovolím nejakému Richterovi ničiť prácu SNS. Ak nebudú vyplatené tieto dôchodky, podľa mňa sa dopustia aj trestných činov,“ dodal Danko.

Šéf Sociálnej poisťovne, exminister Smeru Ľubomír Vážny, ešte v októbri vyhlásil, že na vyplatenie týchto dôchodkov potrebuje viac času. „Vecne a technicky to nie je možné, ledva to budeme vedieť zrealizovať od roku 2021,“ povedal Vážny.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať