Denník N

Vládny špeciál je v Rusku, pokazený je už štvrť roka

Vládny TU-154M má štvrť storočia a zatiaľ to nevyzerá, že by išiel do šrotu. Foto - TASR
Vládny TU-154M má štvrť storočia a zatiaľ to nevyzerá, že by išiel do šrotu. Foto – TASR

Lietadlo opravujú v ruskej Samare a nie je isté, kedy sa vráti. Jeho opravy sa stále predražujú.

Keď prezident Andrej Kiska alebo premiér Robert Fico letia vládnym špeciálom do miest v západnej Európe či v Spojených štátoch, pristávajú v nich na výnimku. Náš ruský stroj TU-154M je totiž príliš hlučný a prevyšuje normy platné vo vyspelejšom svete.

Pri zatiaľ poslednom lete výnimku vládny špeciál nepotreboval. Už viac ako štvrť roka je pokazený, a tak s ním v stredu ráno piloti ministerstva vnútra odleteli do ruského mesta Samara.

„Ide o štrukturálnu poruchu poťahu výškového kormidla. Oprava Tupoleva sa uskutoční pravdepodobne až vo februári v Samare a suma za opravu aj s preletom sa môže vyšplhať až na 100-tisíc eur. Predpokladaná doba servisu je jeden mesiac,“ odpísalo Denníku N ministerstvo vnútra.

Stroj vyrobili ešte vo vtedajšom Sovietskom zväze v roku 1989 na zákazku ako špeciál pre aparátčikov komunistického Československa. Teraz má skorodovanú časť chvosta a ruskí technici budú zisťovať, či ide len povrchovú závadu, alebo o závažnejší problém. Pokiaľ by išlo o vážnejšiu závadu, lietadlo zostane v Samare týždne. Problém zistili naši technici v októbri a odvtedy lietadlo stálo na bratislavskom letisku.

S revom a s tyčou

Život s ruským vládnym špeciálom je z roka na rok komplikovanejší. Motory tak hučia, že po pristátí nášho stroja v európskych mestách obyvatelia telefonujú so sťažnosťami na letiská. Na charakteristický hluk troch motorov TU-154M pravidelne chodia ponosy aj od obyvateľov Vajnor.

„Oba typy lietadiel sa už dnes vo svete veľmi nepoužívajú, vzbudzujú pozornosť pri prílete na každé letisko. Prezident vníma informácie o poruchovosti a efektívnosti využívania súčasných lietadiel vládnej letky,“ odpísali Denníku N z prezidentskej kancelárie.

Exoticky naše špeciály TU-154M a Jak-40 pôsobia hneď po pristátí pri prvých manévroch na ploche. Keď napríklad vo Veľkej Británii či v Spojených štátoch pristane Airbus či Boeing, na „parkovisko“ mu pomôže odťahovacie vozidlo vybavené štandardnou „handlingovou“ tyčou, ktorou ho odtiahne. Náš Tupolev si musí z Bratislavy doviezť vlastnú tyč, pretože štandardná európska výbava nie je s ruským strojom kompatibilná. Na jednom britskom letisku od našej posádky žiadali aj náhradnú – keby sa tá prvá zlomila, lietadlo by nezablokovalo celé letisko.

Na nový to zatiaľ nevyzerá

Špeciál TU-154M môže teoreticky lietať ďalších niekoľko rokov. Podľa ministerstva vnútra však bude každý ďalší rok finančne náročnejší. Kým je stroj nefunkčný, slovenskí ústavní činitelia lietajú „malým“ špeciálom Jak-40, ktorý je ešte starší a má len krátky dolet, a komerčnými linkami.

Na ministerstvo vnútra už prišlo niekoľko ponúk na predaj dopravného lietadla, ktoré by nahradilo ruské špeciály. Jednou z možností je nákup dvoch starších strojov Fokker 100, ktoré by po odstúpení ruských Jak-40 ich majiteľovi mohli vyjsť len na niekoľko miliónov eur. Ďalšia ponuka prišla zo Švajčiarska, kde je k dispozícii málo používaný a takmer nový Airbus A-319. Takýmto špeciálom lietajú českí politici.

„Ponuky sa vyhodnocujú a zatiaľ nepadlo žiadne rozhodnutie,“ hovorí minister vnútra Robert Kaliňák. S ponukami chce oboznámiť členov parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť.

Podľa informácií Denníka N to na nákup nového špeciálu do volieb, ktoré budú už o rok, nevyzerá. Investíciu do lietadla pre politikov verejnosť vníma ako prejav „papalášizmu“ a v Smere sa preto takejto reputácie obávajú.

Bol to práve Robert Fico, kto krátko po tom, ako sa v roku 2006 stal prvýkrát premiérom, vyhlásil, že bude lietať komerčnými linkami a nie špeciálom, aby tak štátu ušetril peniaze. Bežnou linkou potom skutočne odletel na návštevu Číny, napokon ale rýchlo presadol do štátneho špeciálu.

Podľa prezidenta musí byť obnova vládnej letky súčasťou širšej politickej dohody, ale nie politikárčenia „s ohľadom na bezpečnosť posádky a pasažierov lietadiel.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie