V Uruguaji postavili kruhový most, aby vodiči spomalili a kochali sa prostredím

Nový most v Uruguaji dokáže oveľa viac ako len spájať dve miesta.
V legendárnej československej komédii Vesničko má středisková je scéna, keď sa dedinský lekár v podaní Rudolfa Hrušinského „vybúra“ a skončí v jarku. Keď prídu jeho auto vyťahovať, spýtajú sa hláškou, ktorá zľudovela: „Pane doktore, vy jste se zase kochal?“
Je možné, že o podobných incidentoch budeme odteraz počuť čoraz viac zo vzdialeného Uruguaja. Nedávno tam na juhovýchode krajiny v oblasti s názvom Laguna Garzón dokončili most, ktorý má za úlohu presne to – aby sme sa kochali miestnou panorámou.
Architektonickú zvláštnosť navrhli v štúdiu Rafael Viñoly Architects. Most má kruhový tvar, každý z polkruhov tvorí jednosmerku. Polomer mosta je 51,5 metra.
A bridge with a built in nudge for traffic calming and view appreciation. @R_Thaler https://t.co/YHWaUtJe7J pic.twitter.com/hNTiau9JpH
— Paul Craven (@CravenPartners) January 29, 2016
Nielen z bodu A do bodu B
„Zámerom pri stavbe mosta Laguna Garzón bolo zmeniť vnímanie dopravy ako tradičného presúvania vozidlom z bodu A do bodu B. Chceli sme znížiť rýchlosť áut a vodičom poskytnúť možnosť, aby si užili jedinečné panoramatické pohľady na úžasnú krajinu. Na vnútornom oblúku je pás určený pre chodcov,“ povedal architekt Rafael Viñoly pre magazín Dezeen.
Na svojom účte na sociálnej sieti projekt propagoval Richard Thaler, jeden z najznámejších behaviorálnych ekonómov súčasnosti. Poznať ho môžete z jednej scény v novom filme Stávka na neistotu (The Big Short), ktorý vysvetľuje pozadie fungovania Wall Street.
Prominentný akademik tam s hviezdičkou Selenou Gomez v kasíne v Las Vegas objasňuje chyby, ktorých sa dopúšťame pri investovaní.
Postrčiť ku kochaniu sa
Nádherný most v odľahlej časti Uruguaja môžeme istým spôsobom vnímať ako „nudge“ (postrčenie). Behaviorálni ekonómovia ako Thaler a iní s nimi nedajú pokoj. V podstate ide o také opatrenia, ktoré nás majú „postrčiť“ požadovaným smerom.
Most Laguna Garzón v Uruguaji by mohol robiť iba to, čo sa od neho bežne očakáva – spájať dve miesta. Ale on dokáže oveľa viac – celkom zámerne nás „postrkáva“ k želanému správaniu. Láka turistov, ktorí by sa lokalite inak vyhli, a vodičov núti spomaliť, čo znižuje nehodovosť.
Most začali stavať na konci roka 2014, stavba trvala rok. Celkové náklady sa vyšplhali na 11 miliónov dolárov. Odhaduje sa, že každý deň mostom prejde viac ako tisíc áut. Doteraz museli lagúnu prekonávať na kompe.


Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].