High 5ive: Kedy sa začala mestská hektika? Ponor do dejín podzemného drajvu

Pravidelný osobný výber počinov z mora (pop)kultúry, ktoré by vás mohli zaujať.
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
*
Páči sa mi ten koncept. Strímingové služby ponúkajú veľa obsahu, ale niekedy si nakoniec neviete vybrať. V online kine Le Cinéma Club dostanete vždy len jeden film. Objaví sa v piatok a viete len to, že to bude niečo mimo mainstreamu. Film je zadarmo dostupný sedem dní, potom ho nahradí čosi iné. Oznámi vám to newsletter.
Teraz tam beží dokument A Different Score od režisérky Anaïs Ngbanzo. Figuruje v ňom hudobník Devonté Hynes (Blood Orange), ktorý pripravuje koncert na počesť Juliusa Eastmana. Čiže černošského skladateľa minimalistickej a experimentálnej hudby, ktorý skončil bez domova a takmer v zabudnutí. Aj tento film ho pripomína.

*
Manželské páry v šoubiznse to nemajú ľahké. Zažili to aj Louis Prima a Keely Smithová. Keď sa stretli, speváčka mala dvadsať a trubkár, spevák a zabávač o 18 rokov viac. Založili si nielen rodinu, ale aj hudobné kombo. Stali sa z nich superhviezdy, zbierali Grammy a slávu. Aféry a vypätia však ich súkromie zomleli.
Najprv si ale prešli skvelým obdobím. Pozerám si ich spoločné vystúpenia so swingujúcou kapelou a je to radosť, pri ktorej sa až smejete. Dajte si videá hitov Iʼm in the Mood for Love, Iʼve Got You Uder My Skin či That Old Black Magic. Uvoľnenosť, improvizácia, komika a skvelé hlasy: balzam na ponuré dni a nálady.
*
Najotrepanejšia otázka voči autorom je – prečo píšu. Iné je, keď sa k tomu sami vyjadria: „Písanie sa stalo mojou skúsenosťou: na okamih som mohla mať pocit, že som tu naozaj prítomná. Moja potreba písať a vôľa, ktorá chce pevnú formu, sa stretli a splynuli. Rozhodla som sa písať, milovať a pracovať na živote, ktorý som dostala.“
Čítam si publikáciu Stigma: písať od poetky Mily Haugovej. Slovenské literárne centrum ňou spúšťa autorskú edíciu bibliofílií o písaní. Kniha/objekt v (ako obvykle) skvelom prevedení dizajnéra Pala Bálika ponúka ponor do uvažovania o tvorbe poetky, ktoré sa samo stáva literatúrou. Zvedavosť na pokračovanie je vzbudená.


*
Kúpili by ste rozbité auto za milión dolárov?