Výkup pôdy pod bratislavskú diaľnicu má stáť viac ako Ficov sociálny balíček

Kto v posledných mesiacoch nakúpil ornú pôdu pod budúcou diaľnicou, môže ešte tento rok zarobiť stonásobok.

Vyznačené úseky sa onedlho začnú stavať. Za nimi nasleduje tunel Karpaty. Zdroj: NDS

Tento rok sa v Bratislave odohrá najväčší realitný obchod v histórii Slovenska. Štát začal vykupovať pozemky pre plánovaný obchvat hlavného mesta. Do konca roka chce na to minúť približne 370 miliónov eur. Časť z nich získajú bežní malí majitelia pôdy v okolí Bratislavy, časť už skúpili firmy, ktoré s výkupom na diaľnicu počítali.

Pôvodne rátalo ministerstvo dopravy až s polmiliardou eur, znalecké posudky teraz naznačujú nižšie ceny. No aj suma 370 miliónov eur robí len z výkupu pozemkov jednu z najväčších investícií Ficovej vlády. Ide o čiastku, za ktorú by sa mal kompletne postaviť celý 13,5-kilometrový úsek diaľnice D1 s náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové.

Alebo inak: celý sociálny balíček Ficovej vlády má stať dokopy 250 miliónov eur, čo je o 120 miliónov eur menej, ako zinkasujú aktuálni majitelia pozemkov pod pripravovanou 59-kilometrovou diaľnicou okolo Bratislavy s napojením na Dunajskú Stredu.

Kažimír sa môže len prizerať

Odkiaľ chce na to štát vziať peniaze? Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček v pondelok v rozhovore pre Denník N vysvetľoval, že je už dohodnutý s ministerstvom financií.

U Kažimíra však nikto takú dohodu nepotvrdil. V polovici januára dokonca Stromčekovi v oficiálnych dokumentoch odkázali, že rozpočet v rokoch 2015 až 2017 s takou sumou nepočíta. Presnejšie, tento rok má štát na výkup pozemkov oficiálne nachystaných 40 miliónov eur. Povedané jazykom verejných financií: rozpočet schválený parlamentom ráta s potrebou okolo pol promile HDP, Stromčekovi ľudia spustili operáciu, ktorá bude stáť pol percenta HDP.

Oficiálne rokovania ministerstva financií a dopravy pokračujú. No štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti ministerstvo financií v skutočnosti nemá ako zakázať, aby nakupovala pozemky hoci na úver. Vláda zámer stavať bratislavský obchvat schválila, preto NDS stačí, ak má zelenú od ministerstva dopravy.

V Žiline kupovali lacnejšie

Bratislava je bezkonkurenčne najbohatší slovenský región a tomu zodpovedajú aj ceny pozemkov. Kým za 1 meter štvorcový pod žilinským úsekom D1 s tunelom Višňové sa postupne vypláca v priemere 20 eur, pri Bratislave to podľa znalcov vychádza takmer štyrikrát drahšie – v priemere na 75 eur za meter štvorcový.

Pre predstavu, koľko na obchode so štátom zarobia majitelia pozemkov, treba tieto ceny porovnávať s bežnou cenou za poľnohospodársku pôdu. Tá je oveľa lacnejšia, no keď sa preklasifikuje, štát ju pre diaľnicu odkúpi za desať- až stonásobky jej doterajšej trhovej ceny.

Podľa údajov Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska možno bežnú ornú pôdu kúpiť v regiónoch v rozmedzí 45 až 85 centov za meter štvorcový. Keby sa všetky pozemky pod obchvatom oceňovali na hornej hranici ceny ornej pôdy mimo obce, výkup pozemkov by vyšiel na niečo vyše 4 milióny eur, nie takmer 400 miliónov.

Ponuky na predaj už ľudia dostali, ale nie od štátu

Vhodné obdobie na včasný výkup už evidentne zaznamenali špekulanti. „Oslovili môjho príbuzného, chceli od neho kupovať ornú pôdu,“ hovorí jeden z obyvateľov dotknutých obcí, ktorý si nepraje byť menovaný.

Ďalší vysvetľuje, že za ním boli až dvaja obchodníci s ponukou kúpiť jeho pôdu.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Obchvat Bratislavy

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |