Denník N

Svoje „nie“ nemusíte vysvetľovať. Psychologička radí, ako nebyť people-pleaserom

Ilustrácia - M. O. s Midjourney
Ilustrácia – M. O. s Midjourney

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Píše psychologička Juli Fragová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.

Väčšina z nás rada pomáha ostatným. Výskum dokonca naznačuje, že „ústretovosť“, čo je osobnostná črta spojená s altruizmom a so spoluprácou, môže prinášať radosť, zvyšovať sebavedomie a posilniť sociálne väzby.

Niekedy však snaha vyhovieť ostatným má svoju cenu. Môže nám spôsobiť rozhorčenie, vyhorenie a pocit nedocenenia. Práve to sú varovné znaky chronického people-pleasingu, teda postavenia potrieb a prianí druhých pred svoje vlastné.

Chronický people-pleasing nie je uznávanou diagnózou ako depresia alebo úzkosť. Napriek tomu však môže uškodiť vášmu duševnému zdraviu. Ako terapeutka som videla, ako bol u niektorých mojich klientov práve people-pleasing spúšťačom duševnej nepohody.

Je to však niečo, čo sa dá zmeniť, najmä ak tomu viac porozumiete.

Znaky chronického people-pleasingu

  • Prílišné ospravedlňovanie sa: Ospravedlňujete sa znovu a znovu aj za malé chyby či dokonca aj vtedy, keď ste neurobili nič zlé. Často ide o snahu vyhnúť sa tomu, aby sme niekoho rozrušili. Jeden z mojich bývalých klientov napríklad hovoril, že sa vždy ospravedlňoval svojmu nadriadenému, keď sa ho

    Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Duševné zdravie

Vzťahy

Rodina a vzťahy

Teraz najčítanejšie