Denník N

Raz plachý samotár, inokedy krvilačný tvor. Vlky majú v tvorbe Oľgy Paštékovej špeciálne miesto

Z výstavy Oľgy Paštékovej ANIMA-L. Foto - Adam Šakový
Z výstavy Oľgy Paštékovej ANIMA-L. Foto – Adam Šakový

Pre Synagógu – Centrum súčasného umenia trnavskej Galérie Jána Koniarka teraz Paštéková pripravila projekt ANIMA-L, ktorý jej doterajšiu tvorbu posúva ešte trochu inam.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je vysokoškolský pedagóg a publicista

Tvorba Oľgy Paštékovej má na slovenskej výtvarnej scéne osobité miesto. Z viacerých dôvodov. Osobnostných, maliarsko-technických i tematických.

Počas štúdií ju isto formovali učitelia (Daniel Fischer, Vladimír Popovič) a v magisterskom programe prostredie kedysi vyhľadávaného a populárneho 4. ateliéru Ivana Csudaia. Jeho absolventi niesli skupinové označenie csudaiovci; ani nie tak pre spoločný výtvarný názor, skôr pre istý silný ťah na bránu, významnú inštitucionálno-ateliérovú podporu či marketingovú zručnosť.

V tomto zmysle je Oľga Paštéková skôr výnimkou, solitérom vytrvalo napĺňajúcim svoj vlastný umelecký program, konzistentný i s jej mimoumeleckými občianskymi aktivitami. V jej tvorbe možno viac cítiť pobyt na viedenskej Akademie der bildenden Künste, špeciálne v ateliéri profesora Daniela Richtera: záujem o figúru, neoexpresionizmus výrazu i temné tóny.

Oľga Paštéková na výstave Kde bolo – nebolo, Dom umenia Opava, 2019. Foto – Richard Kučera Guzmán

V súčasnosti možno pozorovať vzostup záujmu o „prírodné“ a vo všeobecnosti environmentálne témy. Jedným z impulzov je zmena klímy, globálny problém s dosahom na všetky vrstvy spoločnosti, od ekonomiky až po geopolitické stratégie. Navyše pandémia priviedla jednak prírodu bližšie k našim – na čas pokojnejším – obydliam, a zároveň aj nás do prírody či na vidiek.

Mestská krajina ako výsledok interakcie budovateľských snáh človeka a prírodných síl je ďalšou obľúbenou témou, zvlášť tvorcov mladšej generácie. Módne je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie