Denník N

Vedci opísali, kedy po tréningu necítime hlad. Špecialista radí, ako to využiť pri chudnutí

Ilustrácia - P. K. s Midjourney
Ilustrácia – P. K. s Midjourney

Absencia hladu po náročnom tréningu sa dá využiť pri chudnutí. Výkonnostní športovci však musia byť v takýchto situáciách ostražití a čo najskôr sa najesť. Ideálne tekutú stravu.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Chudnutie pomocou telesnej aktivity je dnes podrobne opísané, napriek tomu prináša situácie, ktoré na prvé počutie vyznievajú paradoxne a ktoré aj vedcov prekvapujú spôsobom, ako k nim dochádza a na akom princípe fungujú.

Jedným z takýchto fenoménov je absencia hladu po náročnom športovom výkone. Dobre ju poznajú hlavne výkonnostní športovci, no nevyhýba sa ani rekreantom.

Zdanlivý paradox je v tom, že kým po niektorých ľahších aktivitách môžeme pociťovať vlčí hlad a zjedli by sme čokoľvek, inokedy po ťažšom tréningu chuť do jedla neprichádza a nezmení sa to ani po desiatkach minút.

Experti už dávnejšie zistili, že chuť či nechuť do jedla po tréningu ovplyvňujú predovšetkým zmeny hladiny hormónov, konkrétne leptínu a grelínu. Leptín signalizuje sýtosť, grelín zase navodzuje pocit hladu, čím stimuluje apetít.

Pri spomínaných hormónoch však dochádza k podobne významným zmenám nielen vplyvom telesnej aktivity, ale aj prostredníctvom spánkových návykov či pomocou toho, ako sa stravujeme. Kolektív odborníkov z viacerých inštitúcií v USA a v Európe si preto položil otázku, či v tele existuje mechanizmus, ktorý je špecifický výlučne pre cvičenie a ktorý by vysvetľoval nechuť do jedla po niektorých tréningoch.

Výsledkom výskumu je objavenie molekuly, ktorú vedci nazvali lac-phe, pričom sa zdá, že jej ďalšie skúmanie by mohlo byť užitočné napríklad v tom, ako zostaviť tréningový plán tak, aby bolo chudnutie pomocou športu účinnejšie.

Výživový špecialista Martin Čupka vysvetľuje, že ak po náročnom tréningu necítime hlad, mali by sme reagovať podľa toho, čo tréningom sledujeme. Rekreační športovci si v takejto situácii môžu pomôcť pri chudnutí; výkonnostní atléti by, naopak, mali byť ostražití.

Výklus je pravidelný newsletter o behu a pohybe, vychádza každý utorok, posielame ho aj e-mailom.


Vedci využili najnovšiu techniku na zachytávanie molekúl a skúmali zmeny v krvi po vykonaní intenzívnej telesnej námahy. Začali s myšami, neskôr pribudli dostihové kone a nakoniec ľudia. Výsledky zverejnili vlani v lete.

Myši postavili na malý bežecký pás, ktorého tempo sa stále stupňovalo, a hlodavce bežali dovtedy, kým sa nevyčerpali.

Pri porovnaní odobratých vzoriek krvi pred aktivitou a po nej si odborníci všimli výrazný nárast počtu molekuly, ktorú dovtedy presne nepoznali a ktorá je tvorená zmesou laktátu a aminokyseliny fenylalanínu. Preto ju pomenovali lac-phe.

Existenciu molekuly odhalili už predchádzajúce štúdie, no jej funkcia a biologická úloha boli neznáme. Viac zistili až teraz.

Vedci totiž začali uvažovať nad hypotézou, či by lac-phe mohlo ovplyvňovať chuť, respektíve nechuť do jedla po cvičení. Aby svoju teóriu overili, vložili molekulu do

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Výklus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie