Kreslá Reno a Nora prerazili ladnými líniami a čistým tvarom
Kreslá, ktoré sa zrodili už v 90. rokoch, mali šťastie na výrobcu aj na dizajnéra
Kreslo RENO a jeho sesternica NORA vznikli v roku 1997 a ich dizajnér Peter Bohuš a výrobca a zakladateľ firmy Domark Miro Marko pri ich navrhovaní a výrobe prototypov vôbec netušili, akú pozitívnu úlohu v ich ďalšej práci i v živote zohrajú.
Vlastný štýl
Obdobie 90. rokov minulého storočia bolo érou dramatických zmien v hospodárstve. Veľa starých podnikov zaniklo, niektoré získali nových majiteľov a transformovali sa.
Hlavne však vzniklo veľa malých firiem na úplne nových základoch a princípoch, s novými, často neskúsenými ľuďmi, ktorí ale s obrovským optimizmom a entuziazmom chceli naplniť svoje vízie.
Tak by sa dala charakterizovať aj osobnosť Mira Marka, zakladateľa firmy Domark (1993 – názov má evokovať domácu pohodu).
V tom čase veľa o sedacom čalúnenom nábytku nevedel, ani o podnikaní a prvé skúsenosti získaval na veľkých nábytkárskych veľtrhoch, napríklad v Kolíne nad Rýnom, alebo od zahraničného zákazníka, pre ktorého vyrábali.
Jedno mu však bolo jasné – každá firma by mala mať svoj vlastný štýl, identitu, dôvod, prečo a pre koho vyrába.
Chcel vyrábať nábytok s dobrým dizajnom, ale či by ich dokázal uživiť, netušil. Ako sám hovorí, “túžba bola silnejšia ako obavy“.
Rýchly úspech
Do práve začínajúcej firmy, ktorá sa špecializovala na čalúnený nábytok, vstúpil Peter Bohuš svojimi návrhmi troch hovorových (malých) kresiel –RENO, NORA a HUGO. Kreslá charakterizuje jednoduchá, mäkká, ale výrazná linka bočníc. Kreslo s oblým zakončením má ženské meno NORA a s hranatým je RENO. Rozmermi, vyváženým vzťahom proporcií a dobrým výberom poťahovej textílie sú kreslá nadčasové.
Ani Peter Bohuš nemal veľa skúseností s čalúneným nábytkom, ale prekvapujúco hneď pri svojej prvej zákazke ukázal talent navrhovať pre sériovú výrobu. Tri kreslá majú rovnaké základné segmenty, čo je dôležitý moment pre opakovanú výrobu a len jednoduchými úpravami bočníc a poťahmi sa kreslá stávajú odlišnými.
Prihlásili ich hneď aj do súťaže Národná cena za dizajn (organizuje ju SCD od roku 1993) a v hneď v roku, v ktorom vznikli, im medzinárodná porota udelila najvyššie ocenenie. Nikto si asi v tom čase netrúfal ani len predstaviť, že kreslá odštartujú viac ako 20-ročnú úspešnú výrobu čalúneného nábytku, dlhoročnú spoluprácu s dizajnérom a že sa ocenené kreslá budú vyrábať až dodnes.
Ladné línie
Podľa slov Mira Marka bola cena zadosťučinením, potvrdením správnej orientácie a veľkou morálnou podporou. Peter Bohuš zase ocenil poctivý prístup výrobcu k ich spoločnej práci. Cesta od návrhu cez prototyp, sériovú výrobu až po používateľa je veľmi náročná, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá. Vývoj produktu je najdrahšia a najnáročnejšia časť procesu.
„S návrhom dizajnéra sa musia všetci zúčastnení stotožniť, len vtedy sa môžeme stopercentne zaň postaviť a presadiť ho na trhu“, hovorí Miro Marko. Realizácia prototypu potom prebieha už veľmi rýchlo.
Peter Bohuš spolupracuje s firmou dodnes. Výrazne prispel k súčasnej podobe a štýlu sedacieho nábytku firmy.
Navrhol pre ňu niekoľko desiatok kresiel a pohoviek, získali za ne množstvo ocenení. Výrazným znakom jeho rukopisu je vzťah ku geometrickým čistým tvarom, ladným líniám.
Peter Bohuš (1963)
V roku 1992 zavŕšil štúdium na oddelení architektúry VŠVU u prof. R. Janáka a M. Mudrončíka. V roku 1994 si založil dizajnové štúdio – Peter Bohuš – Design. Okrem dizajnérskej tvorby v oblasti čalúneného nábytku sa venuje aj architektúre a a interiérovej tvorbe. V rámci architektúry navrhol Vyhliadku na vodné dielo Žilina (1995), Revitalizáciu železničnej stanice Žilina – podchod, reštaurácia Bonjour – Apolo BC 1., Apolo BC 2, Zátiší Praha, rekonštrukciu penziónu v Trenčianskych Tepliciach a vo Vrútkach (2000) a množstvo rodinných domov a polyfunkčných budov.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].