Denník N

Čo považujú za najlepšie slovenské albumy Kirschner, Peteraj, Hevier a ďalší (anketa)

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Seriál Najlepšie slovenské albumy vznikol na základe výsledkov ankety Denníka N, v ktorej sa zúčastnilo 57 ľudí z hudobnej scény. Z ich hlasovania vzišla výsledná top desiatka platní, ktoré vyšli od roku 1969 (rok vydania prvej platne Prúdov Zvoňte, zvonky) až po dnešok.

Za každé uvedenie albumu v niektorom z osobných zoznamov či rebríčkov získala platňa bod. Pri rovnosti počtu bodov sme prihliadli na poradie umiestnenia daných albumov v rámci odpovedí. Výsledná desiatka vyzerá nasledovne, v zátvorkách celkový počet hlasov:

1. Bolo nás jedenásť (27)
2. Konvergencie (25)
3. Zvoňte, zvonky (18)
4. Modrý vrch (16)
5. Zelená pošta (13)
6. Xmetov (12)
7. Bezvetrie (10)
8. Moruša biela (7)
9. Nemoderný chalan (7)
10. Mater (6)


Jana Kirschner

Lasica, Satinský, Filip: Bolo nás jedenásť
Peter Lipa: Naspäť na stromy
Richard Müller: LSD
IMT Smile: Valec
Made 2 Mate: Part I.
Andrej Šeban: Bezvetrie
Hex: UltraPop
Katarzia: Agnostika
Bez ladu a skladu: Xmetov
Dežo Ursiny: Príbeh


Daniel Baláž (Rádio_FM)

Collegium Musicum: Live – Oveľa viac hudby, než by človek pri troch nástrojoch čakal. Niekto vraví, že aj oveľa viac Keitha Emersona než treba. Tak či onak, hudba, pri ktorej je prakticky nemožné sa nudiť, dokonca si vás drzo podmaní, aj keď ste si až doposiaľ mysleli, že na artrock sa treba pozerať cez prsty.

Lasica & Satinský & Filip: Bolo nás jedenásť – Humor v hudbe je vraj ošemetná vec, lenže ono to tak vôbec nie je. Minimálne od tohto albumu plného muzikality (len bicie stopy by stáli za samostatný rozbor) a vtipu.

Sleepy Motion: Flowers of Exhaustion – Asi prvý domáci alternatívny album, ktorý vznikol bez toho, aby sa chcel ponášať na nejaké konkrétne západniarske vzory, ale mal „západniarsku“ atmosféru. Koncom 80. rokov koloval po republike na kazete, pričom viacerí sme si mysleli, že ide o niečo nové, neznáme, na nezávislej londýnskej značke 4AD.

Rôzni: Zlatá brána 1970 – 1975 – Muzika Rottrovej Flaminga/Plameňákov tu je presne taká, aká by mala hudba pre deti byť: nepodceňujúca ich schopnosť prijať viac než len banálne trojtónové riekanky.

Nylon Union: Words and Waves – Richard Imrich, hlavným povolaním špičkový vedec, nahral možno najlepší domáci rockový album za posledných 30 rokov. Shoegaze neshoegaze.

Jana Kirschner: Moruša: čierna – Ich spolupráca sa začala už na albume Krajina rovina a pokračovala Morušou bielou, ale toto je prvý slovenský dotyk s rukou dobrodružného producenta z ďalekého moderného sveta, ktorý z muzikantov dokáže vytiahnuť aj to, čo ste sa báli, že by ste v sebe mohli mať, a ísť do toho.

Dežo Ursiny & Ivan Štrpka: 4/4 – Dežov najpopovejší album, kratučké piesne miestami dokonca funkujú, napriek tomu ho hudobní dramaturgovia československého rozhlasu ignorovali veselo i naďalej. Nevadí, skúsil.

Ivan Csudai & Martin Burlas: 9 Easy Pieces and other Songs – Romantický i znepokojivý artpop, hudba, ktorá v surovej podobe preskakuje z výtvarníkovho plátna do hudobného štúdia.

Libertatem Ensemble, Robert Pospiš, Martin Sillay & Nikolaj Nikitin: Hiawatha – Málokto sa tu chce a vie pustiť do sveta ambientu, world music, folku a džezu bez nechcene komických nánosov ezoteriky. Pospiš, Sillay a Nikitin – podobne ako napríklad Andrej Šeban či Soňa Horňáková – to dokážu. Vďaka hudobnej rozhľadenosti, muzikalite a civilnej normálnosti.

Miroslav Žbirka: Chlapec z ulice – Album otvára zvonenie električky, bicí automat a synťák. Meky a Laco spravili všetko, čo mohli, pre to, aby zvuk britskej new wave ulice aspoň na chvíľu znel aj u nás.


Peter Zagar (skladateľ, hudobný režisér)

Collegium musicum: Konvergencie – Hodnotu tohto dvojalbumu vidím nielen v množstve melodických nápadov, ale aj v odvážnej veľkoplošnej koncepcii. Varga tu vedie poslucháča dlhými, kľukatými cestami, ktoré človeku otvárajú nádherné scenérie.

Hammel & Varga: Zelená pošta – Nedostižný pesničkový album, v ktorom každá pieseň predstavuje svet sám osebe. Ich zoradenie nepôsobí náhodne. Čas plynie inak, keď ich počúvate za sebou.

Dežo Ursiny: Pevnina detstva – Na Ursinym ma udivuje

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Najlepšie slovenské albumy

Kultúra

Teraz najčítanejšie