Denník N

Ako vyzerá skutočne súčasná hudba?

Čo sa oplatí zažiť na festivale Next 2023?

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Už 24 rokov slovenskú festivalovú scénu spestruje bratislavský NEXT. Tento rok to bude päť dní plných hudby, ktorá nie je taká úplne predvídateľná a vyznačuje sa originalitou, hľadačstvom, novými postupmi a vhľadmi.

NEXT spája akustickú aj elektronickú hudbu, analóg aj digitál, ambient aj nekompromisný noise, vopred určený chod vecí, ale aj gejzír improvizácií a nečakaných zážitkov. Toto je výber programových tipov z ročníka 2023 podľa dramaturgov festivalu.

Streda 29. 11.

William Basinski

Meno, ktoré netreba v kruhoch (nielen) experimentálnej a ambientnej hudby predstavovať. Americký skladateľ William Basinski experimentuje s rôznymi médiami už viac ako tridsať rokov. Jeho melancholické zvukové scenérie využívajú archaickú analógovú technológiu, najmä slučky magnetofónových pások, pohrávajú sa s konceptom času a efemérnosťou fyzického sveta. Jeho veľkolepý opus The Disintegration Loops vybral Pitchfork magazín medzi 50 najlepších albumov roku 2004. Orchestrálne interpretácie skladby zazneli v The Metropolitan Museum of Art, Queen Elizabeth Hall, La Bâtie-Festival de Genève a inde. V SNG predstaví Basinski svoj ostatný album On Time Out of Time. Povinná jazda pre fanúšikov Fennesza, Tima Heckera, Loscil, Sarah Davachi či Sunn O))).

Myriam Bleau: Unsculpt

Po performancii so svetielkujúcimi diskami spred pár rokov sa kanadská hudobníčka a multimediálna umelkyňa vracia na NEXT s novou audiovizuálnou šou. Predstavenie Unsculpt skúma mestské a prírodné scény vytvorené spojením ľudskej kreativity a umelej inteligencie. Bleau hrá na laptope a modulárnom syntetizátore so sprievodom projekcie, ktorá dáva do pohybu syntetické krajiny odliepajúce sa z plátna ako fragmenty snov či vyblednuté pohľadnice z imaginárnej budúcnosti.

Graham Dunning & DJ Food

Nástrojový inovátor Graham Dunning vníma zvuk ako textúru, farbu či haptický vnem. Jeho hravý prístup vychádza z DIY produkcie a recyklácie nájdených predmetov. V duu s DJ Food používa svoj gramofónový sekvencer – zvláštnu skladačku postavenú na tanieri gramofónu, ktorá pomocou špeciálne upravených platní, optických reflexných senzorov, aktívnych beatových súradníc či pingpongových loptičiek (!) vytvára bláznivé mechanické techno.

Štvrtok 30. 11.

Beatrice Dillon

Všestranná londýnska umelkyňa a hudobníčka, ktorá pracuje so zvukom v kontexte živého hrania, v rámci štúdiovej produkcie aj v prostredí fascinujúcich multikanálových zvukových inštalácií. Svoju prácu vydala na rešpektovaných značkách ako PAN či Where To Now? Medzi jej koníčky patrí polyrytmické programovanie, priestorový zvuk a práca s procesuálnymi systémami naprieč vizuálnymi aj zvukovými médiami. O jej všestrannosti vypovedá aj produkcia nového albumu nórskeho saxofonistu Bendika Giskeho či remixovanie legendárneho senegalského umelca Baaba Maala.

Bára Gísladóttir

Tvorba islandskej skladateľky a kontrabasistky je založená na úvahách o prístupe a poňatí zvuku ako živej bytosti. Diela tejto v Kodani pôsobiacej skladateľky sa vyznačujú hlbokým, niekedy až meditatívnym pokojom. Jej skladby akoby skresľovali čas: raz do špirálovitej trajektórie, inokedy lineárne. Gísladóttir študovala kompozíciu na Islandskej akadémii umení v Reykjavíku, Conservatorio di Musica „Giuseppe Verdi“ v Miláne a na Kráľovskej dánskej hudobnej akadémii v Kodani. Na NEXT predstaví svoju sólovú polohu vyskladanú z ťahavých kontrabasových drónov a elektroniky.

Piatok 1. 12.

Dis Fig

Pre Feliciu Chen alias Dis Fig je risk a provokácia neoddeliteľnou súčasťou kreatívneho procesu. Jej koncerty balansujú na tenkej hranici osobného hlukového obradu a noisového exorcizmu ako nekompromisné echo oceňovaného debutu PURGE. Zároveň v sebe nesú stopu basových ruptúr zo spolupráce s britským post-dub veteránom The Bug. Chen skúma vlastnú zraniteľnosť prostredníctvom fyzickej zvukovej palety a neberie si pritom servítky. Drsná a melancholická elektronika, niekedy šeptajúce nahé vokály, inokedy prenikavé výkriky sú vo svojej brutalite úprimné až na kosť. Odvrátenou stranou mince sú jej DJ sety, ktoré by sa dali nazvať aj riadenou demoláciou konvencií v spájaní žánrov, štýlov a nálad.

Lost Girls

Alt-popová odbočka od avantgardnej tvorby nórskej umelkyne Jenny Hval v sprievode dlhoročného člena jej kapely Håvarda Voldena. Kým v sólovej tvorbe sa Hval zaoberá predovšetkým feministickými témami, v duu Lost Girls kladie dôraz skôr na celkový pocit a akúsi telesnosť zvuku. Debut Menneskekollektivet je predovšetkým tanečnou nahrávkou, opojným koktailom tlmených bicích automatov a hypertrofovaných syntetizátorov. Na NEXT prídu Lost Girls s novým albumom Selvutsletter, ktorý spája intuitívny nočný bedroom pop predchádzajúcej tvorby s experimentálnym rockom.

Sobota 2. 12.

Miroslav Tóth & Dystopic Requiem Quartet: Nemiesta

Tri roky po vydaní albumu Black Angels Songs prichádza Miroslav Tóth spoločne s Dystopic Requiem Quartet s raritným albumom inšpirovaným nemiestami, čiže stavbami a objektmi, ktoré boli buď nedostavané, opustené, alebo boli poznačené ťažbou a pritom to nemalo nakoniec zmysel. Na Nemiestach vychádza aj skladba venovaná obetiam na Ukrajine – Nénia, ktorá vznikla tri dni po vypuknutí vojny v priebehu vzniku albumu. V prípade Nemiest nešlo o zaužívané postupy vzniku hudby. Muzikanti opustili tradičné zázemie nahrávacieho štúdia a v roku 2022 spustili proces nahrávania na neobvyklých miestach v strednej Európe. Nahrávali v nedostavanej atómovej elektrárni Zwentendorf v Rakúsku, v nákupnom centre West­field Chodov v Prahe, v odstavenej štôlni Josef pri Chotilsku, v chátrajúcom liečebnom dome Machnáč v Trenčianskych Tepliciach alebo v nedostavanej križovatke D1/D4 pri Ivanke pri Dunaji.

Pre každé nemiesto vznikla špecifická skladba, ktorá bola ovplyvnená enormným hlukom diaľnice, obrovskej rezonancie priestoru nádrže na vodu v atómovom reaktore alebo vznikala na princípe mapovania pohybu hráčov po kilometrových banských chodbách. Album vyšiel na NEXT Festival Records a na NEXT-e zažijeme jeho živú premiéru.

33: 33 plugged

Billy Bultheel, belgický skladateľ, ktorého atypický prístup ku kompozícii zahŕňa performanciu, architektúru a storytelling. Je známy vďaka spájaniu elektroniky so stredovekou a s barokovou polyfóniou. Alexander Iezzi je umelec a hudobník pôsobiaci v Berlíne. Vo svojej praxi sa venuje transformácii materiálov do surrealistických zvukových scén a audiovizuálnych diel. Ich spoločný projekt pod názvom 33 prepája performanciu, hudbu a inštaláciu s cieľom preskúmať a rozvíjať zmysluplné vzťahy medzi týmito disciplínami. V rámci predstavenia 33 plugged, plného hudobných aj emočných kontrastov, apokalyptických scén a spájania nespojiteľného, ich bude naživo sprevádzať vokalista Ivan Cheng.

Low Jack

Philippe Hallais, takisto známy ako Low Jack, je producent, milovník syra a DJ žijúci v Paríži, narodený v Hondurase. Ako večný hľadač zvukových pokladov a protikladov prevádzkuje rešpektované vydavateľstvá Editions Gravats a Les Disques De La Bretagne. Jeho osobitý prístup k DJingu spája dancehall, sound art a techno (nech už to dnes znamená čokoľvek), výsledkom čoho sú dubom nasiaknuté futuristické mutácie dancehallu a karibského zvuku. Do hudobného sveta vstúpil prostredníctvom sérií EP pre londýnsku inštitúciu nekompromisnej klubovej a leftfield produkcie The Trilogy Tapes. Jeho aktuálne EP pre značku PAN mixuje francúzsky trap s experimentálnou dancehall produkciou. Spolu s Dominickom Fernowom alias Prurient je tiež aktívnym členom dark ambientne ladeného projektu Rainforest Spiritual Enslavement.

Oblaka

Ladislav Zensor (Exhausted Modern, Oblaka) je český hudobník, zvukový dizajnér, rezident pražského klubu Ankali a zakladateľ dnes už nefunkčného labelu Endless Illusion. Po niekoľkých rokoch experimentovania s DJingom, hudobnou produkciou a street artom sa v roku 2007 začal naplno venovať hudbe. Pod pseudonymom Exhausted Modern vydal niekoľko albumov, ktorými na seba upútal aj v zahraničí vďaka nekompromisnému distopickému zvuku. Ten stavia na analógovej technológii a industriálnej zvukovej palete s odkazom na všetko od 80s Detroitu až po neskorý holandský West Coast zvuk. Všetko v príslušne aktuálnom šate. Oblaka je jeho najnovší pseudonym, cez ktorý skúma vplyv súčasnej hybridnej klubovej hudby a nadžánrového experimentovania. Fragmenty breaks, delikátny zvukový dizajn a temné cinematické atmosféry prinášajú zvuk neviazaný na žánrové konvencie.

Nedeľa 3. 12.

Luc Gut & Rolf Hellat: OSZILOT

Niečo medzi zvukovou inštaláciou, koncertom a divadelným predstavením: OSZILOT je audiovizuálny zážitok pozostávajúci z každodenných predmetov zavesených na šnúrkach, ktoré kmitajú dopredu a dozadu. Pohyb objektov je prevedený do zvuku pomocou malých gyroskopických senzorov, ktoré bezdrôtovo odosielajú údaje o pohybe do počítača. Ten ich premieňa na zvuk. Transdiscip­linárny projekt švajčiarskych umelcov Luca Guta a Rolfa Hellata spája princípy fyziky kyvadla s univerzom digitálnej zvukovej syntézy.

Áine O’Dwyer

Írska skladateľka a hudobníčka vyštudovala Limerick School of Art and Design a Slade School of Art. Jej tvorba sa zaoberá konceptuálnymi idiómami zvukového umenia a tradičnými kompozičnými technikami, ktoré zahŕňajú širšiu estetiku zvuku a jeho vzťah k prostrediu, času, publiku a štruktúre. O’Dwyerovej práca je inšpirovaná štúdiom individuálnych charakterových čŕt píšťalových organov. Každý organ je starostlivo zladený s rozmermi budovy, v ktorej je umiestnený, čo mu umožňuje dôverne sa spojiť s jeho okolitou architektúrou. Myšlienka všeobjímajúceho hraničného priestoru ako rozšírenia nástroja je základným kameňom jej umeleckého skúmania a jadrom jej živých vystúpení. Po Eliane Radigue a Frédéric Blondy, Charlemagne Palestine či Anne Von Hausvolf pôjde o ďalšiu z veľkolepých organových bodiek za festivalom. Áine O’Dwyer vytvorí pre NEXT nové dielo inšpirované cirkevnými skladbami, ktoré zaznievajú v Novom evanjelickom kostole.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie