Denník N

Beh alebo chôdza? Ak ide o dlhovekosť, víťaz je jasný, ale pozor aj na pravidelnosť, hovoria experti

Ilustrácia – P.K. s Midjourney
Ilustrácia – P.K. s Midjourney

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

S koncom roka prichádza čas bilancovania a zvyknú ho zverejňovať aj športové aplikácie. Tie najpopulárnejšie tak urobia už o pár dní.

Zaznamenané dáta pravidelne odhaľujú nové trendy v tom, ako sa ľudia hýbu a športujú, niektoré údaje však zostávajú už roky nezmenené. Globálne najpopulárnejšou formou pohybu je dlhodobo chôdza, hneď za ňou nasleduje beh.

Nie je to prekvapenie.

Obe aktivity sú jednoduché, dostupné, zdraviu prospešné a vhodné pre všetky vekové kategórie či úroveň kondície.

Ako je známe, pravidelná chôdza aj behanie znižujú riziko mnohých zdravotných problémov vrátane diabetu či niektorých druhov rakoviny, posilňujú imunitu a pozitívne vplývajú aj na duševné zdravie.

No otázka zostáva: Ktorá z dvoch populárnych aktivít je z pohľadu dlhovekosti a celkového zdravia prospešnejšia? Beh alebo chôdza?

New York Times sa na to pýtal expertov a tí konštatujú, že pokiaľ ide o celkové zdravotné benefity a dlhovekosť, duel medzi chôdzou a behom má jednoznačného víťaza. Okrem toho radia, ako voľný čas vyhradený na pohyb využiť čo najefektívnejšie.

Výklus je pravidelný newsletter o behu a pohybe, vychádza každý utorok, posielame ho aj e-mailom.


Vlani v decembri The British Journal of Sports Medicine publikoval veľký prehľad literatúry, v ktorom mapoval 196 štúdií zameraných na chôdzu a pohyb. Z analýzy vyplýva, že stačí už 11 minút rýchlej chôdze každý deň a úmrtnosť, srdcové choroby či riziko mnohých druhov rakoviny zásadne klesajú.

Kardiológ Francisco Lopez-Jimenez z uznávaného zdravotníckeho zariadenia Mayo Clinic označil výsledky za „úžasné” a chôdzu za „jednu z najlepších foriem preventívnej medicíny“.

Komu by pri odhodlávaní častejšie sa hýbať ani toto nestačilo, New York Times pridal k výsledkom výskumu aj ďalšie argumenty v prospech chôdze. Pomáha ako prevencia proti artritíde, no dokázané je aj to, že redukuje pracovný stres a zabraňuje vyhoreniu. Takisto zlepšuje pamäť a pomáha nám prísť na nové myšlienky či rozuzliť riešenia rôznych problémov.

Chôdza je tak bezpochyby skvelým prostriedkom k lepšiemu zdraviu a kvalitnejšiemu životu. Podľa expertov však napriek tomu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behanie

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Výklus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie