Denník N

Alarmujúce výsledky testovania PISA, Drucker hovorí o národnej tragédii. Študenti sa prepadli v matematike aj čitateľskej gramotnosti

Výsledky ukazujú Slovensko ako krajinu, kde mnohí študenti nerozumejú tomu, čo čítajú. Zároveň patríme medzi štáty, kde socioekonomické prostredie, z ktorého žiak pochádza, najvýraznejšie ovplyvní jeho výsledky v škole.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Bezprecedentný pokles vo výkonnosti. Aj takýmito slovami oznamuje Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) výsledky v medzinárodnom meraní PISA, ktoré sa vlani udialo prvýkrát od pandémie covidu.

Po dvoch rokoch obmedzeného vyučovania sa ukázalo, že pätnásťroční tínedžeri majú výrazne horšie výsledky v matematike, a to v priemere všetkých krajín. Zhoršili sa aj v slovenčine a prírodovedných predmetoch.

Kým okolité krajiny – Poľsko, Česko, Maďarsko aj Rakúsko – si napriek tomu udržali nadpriemerné výsledky, Slovensko je hlboko pod priemerom. Horšie výsledky, ako je priemer, mali študenti zo Slovenska už aj v roku 2018, keď sa meranie uskutočnilo naposledy pred pandémiou.

Slovenskí tínedžeri sa zásadne zhoršili v matematike a aj čitateľskej gramotnosti. Každý tretí študent v nej nedosiahol ani základnú úroveň. To znamená, že nevedia nájsť hlavnú myšlienku textu alebo odhaliť zámer, ktorý nie je viditeľný na prvý pohľad.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) to označil za mimoriadne tragické. „Asi sa na to jemnejšie slová nedajú nájsť,“ povedal.

Zlé výsledky majú študenti aj v prírodovedných predmetoch, ako je fyzika, chémia či biológia. Až 40 percent detí v bežných základných školách dosiahlo v týchto úlohách najnižšie výsledky.

Dosiahli sme však iné prvenstvo. Študent, ktorý pochádza z chudobnej rodiny, dosahuje na Slovensku najhoršie výsledky v porovnaní s inými krajinami OECD. „Slovensko bolo v medzinárodnej správe vypichnuté ako krajina s najväčším vplyvom socioekonomického zázemia na výsledky študenta,“ povedala Iveta Pichaničová, vedúca oddelenia hodnotenia a monitorovania vzdelávania NIVAM.

Zaostávame za Poľskom aj Českom

Aj keď Slovensko je dlhodobo podpriemerné v meraniach PISA, o niečo lepšie išla našim deťom matematika. Pri poslednom meraní v roku 2018 boli študenti dokonca na priemere OECD.

To sa však po pandémii zmenilo.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Tomáš Drucker

Slovensko

Teraz najčítanejšie