Denník N

Vaša solidarita sa končí tam, kde sa začína vaša peňaženka, vravia ukrajinskí vodiči

Vodič ukrajinského kamióna Saša na upchatej slovensko-ukrajinskej hranici. Foto - Iva Zímová
Vodič ukrajinského kamióna Saša na upchatej slovensko-ukrajinskej hranici. Foto – Iva Zímová

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Sedia v kabínach nákladných vozidiel, fajčia, pijú hektolitre kávy a nadávajú na prezidenta Ukrajiny Zelenského, ruského prezidenta Putina, amerického prezidenta Bidena, na slovenských a poľských colníkov, vodičov, politikov aj na počasie.

Ukrajinskí vodiči stoja pred hraničnými priechodmi na Ukrajinu z poľskej aj zo slovenskej strany. Poľskí a slovenskí dopravcovia zablokovali hraničné priechody, pretože sú nespokojní s tým, aké výhody má podľa nich v Európskej únii ukrajinská konkurencia.

„Piaty deň,“ povie a cigaretu si prehodí z jedného kútika úst do druhého. Ruky na to nepotrebuje, má ich odovzdane položené na volante.

Zobudila som ho klopaním na okienko. Opýtala som sa ho, koľký deň tu už stojí. A keď ďalej vyzvedám, kam chodí celý ten čas na záchod, ukáže rukou k poliam: „Tam.“

A keď ste hladný? „Taxi,“ odvetí a hľadí na východ slnka. Taxi si zavolá telefónom – a supermarket je hneď v susednej obci.

„Kur*a,“ povie s pokojom, ktorý vôbec nezodpovedá predpokladanému rozpoloženiu človeka, ktorý v mraze okolo šiestich stupňov pod nulou, v silnom vetre a s pocitom, že sa proti nemu spriahol celý svet, čaká v nekonečnej kolóne nákladných vozidiel pred prechodom z Európskej únie na Ukrajinu.

Tá kolóna má viac ako 20 kilometrov a v noci zo 4. na 5. decembra v nej bolo vyše 700 vozidiel.

„Auto zamknem, ale kľúče musím dať kolegovi, ktorý stojí predo mnou. Pretože chvíľami sa treba posunúť. No a keď sa neposunieš, tak ťa ten za tebou predbehne. Sme solidárni, to áno, takže chvíľu počká. Keď však nikto tvoje auto nenaštartuje a neposunie sa o tých hlúpych, úbohých pár metrov, ostatní ťa predbehnú, solidarita-nesolidarita. Sku***ny svet, sku***ný život.“

Slovenskí vodiči síce pozastavili blokádu, ale sú odhodlaní ďalej protestovať proti privilégiám, ktoré majú ukrajinskí vodiči v rámci EÚ. Foto: Iva Zímová
Slovenskí vodiči síce pozastavili blokádu, ale sú odhodlaní ďalej protestovať proti privilégiám, ktoré majú ukrajinskí vodiči v rámci EÚ. Foto – Iva Zímová

Volá sa Saša a je z Boroďanky. Aj to je zrejme dôvod jeho pochmúrnej nálady. Boroďanka je obec v Kyjivskej oblasti, ktorá sa vo februári 2022 ocitla na hlavnom ťahu ruskej inváznej armády mieriacej dobývať ukrajinské hlavné mesto Kyjiv.

Saša tam vtedy bol.

„Vtedy ste nám chceli všetci pomáhať. Teraz už ste zabudli. Vaša obeť sa končí tam, kde sa začína vaša peňaženka,“ povie. Preváža vozidlá značky Opel.

Poľský začiatok a dvaja mŕtvi

Pred pár dňami

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Doprava

Európska únia

Vojna na Ukrajine

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie