Denník N

Ľudia majú pocit, že na beh sa netreba pripraviť, hneď riešia pulzy či aeróbnu kapacitu, vraví tréner

Ilustračné foto – Peter Kováč
Ilustračné foto – Peter Kováč

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Rozhovor je súčasťou knihy Pohyb je liek – Návod na život bez bolesti so silovým a kondičným špecialistom Tomášom Mihalíkom, ktorú si môžete kúpiť v obchode Denníka N. Mihalíka nájdete aj na Instagrame, rovnako aj Michala Červeného, ktorý mu v knihe kladie otázky.

Keď ľudia chcú niečo spraviť so svojím telom či životným štýlom, mnohí si ako prvé kúpia bežecké tenisky. Čo vy na to?

Nesúhlasím s človekom, ktorý začne behať, lebo si myslí, že je to to najjednoduchšie, čo môže spraviť. Ja som odjakživa posilňoval a veľmi som nebehal. Keď ma počas štúdia na FTVŠ videli na atletickom ovále bežci, mali zo mňa dobrú srandu, lebo som vyzeral ako robokop. Nemal som základnú koordináciu, a to som bol študent FTVŠ. Potom som začal trénovať s atlétmi dva-trikrát do týždňa, robil som veľa atletickej abecedy, technika sa mi zlepšila, no stálo ma veľmi veľa tréningu, aby som sa dostal na nejakú úroveň. Môžeme hovoriť, že človek potrebuje získať určitú motorickú inteligenciu. Preto si myslím, že len tak si zobrať tenisky a ísť behať nie je ideálne, pokiaľ nemám základnú techniku, nie všetci ju majú. Mám však klientku, ktorá nikdy nechodila na atletiku, ale keď sa rozbehne, akoby sa vznášala. Robila však gymnastiku, tancovala a robila ďalšie tri športy, čiže má úžasnú pohybovú kultúru. Áno, nájdu sa ľudia, ktorí sú pohybovo zdatní, a tí si môžu kúpiť tenisky a ísť behať. Aj tí si však musia dávať pozor, a to na intenzitu – ak to preženú, môžu prísť zápaly achilovky alebo patelárnej šľachy. A tí, ktorí nemajú pohybové základy, by mali prejsť aspoň základným pohybovým tréningom, aby si
zlepšili techniku.

Prečo nie sme všetci takí, že rovno môžeme behať? Veď všetci sme potomkami lovcov a zberačov, ktorí sa živili tým, že denne prešli aj desiatky kilometrov…

Čitateľ, zatvor oči a predstav si, čo si dnes robil. Zrejme sedíš v kancelárii, po práci niečo nakúpiš v potravinách a ideš domov. Väčšinu dňa presedíš a nerobíš teda nič preto, aby si mal lepšiu bežeckú techniku. Náš sedavý spôsob života a neaktivita spôsobili to, že hlava zabudla, ako má programovať nohy a ruky na správny spôsob behu… plus máme nejaké to kilečko navyše.

Ak vidíte niekoho naozaj pekne bežať, je pravdepodobné, že ho niekto od piatich rokov učil robiť atletickú abecedu, aby makal na technike, alebo hrával futbal alebo basketbal. Na pohľad to vyzerá veľmi jednoducho, ale za tým krásnym behom Janka Volka alebo Lucie Hrivnák-Klocovej sú hodiny, roky a dekády tréningu. Na pekný beh treba veľmi veľa tréningu a naplnené všetky vedierka. Čiže dostatok kondície, sily a optimálnu hmotnosť.

Pozn.: viac o napĺňaní vedierok v tomto rozhovore o silovom tréningu:

Čiže ľudia si kúpia bežecké tenisky a zrazu začnú priskoro napĺňať vedierko, ktoré ešte nebolo na rade?

Začínajú tým posledným – vytrvalosťou. Riešia pulzovú frekvenciu, kilometre, intervaly, objem, aeróbnu kapacitu. Nikto však nerieši, či nedáva špičky dovnútra a aká je ekonomika jeho pohybu. Čím má bežec lepšiu techniku, tým viac bude šetriť energie a bude môcť dlhšie alebo rýchlejšie behať.

Mnoho ľudí behá, lebo chcú schudnúť, v skutočnosti však oveľa väčšiu úlohu ako pohyb pri chudnutí zohráva životný štýl.

Áno, je to aj o energetickom výdaji, ale je na to beh dobrý? Naše telo je pri behu vystavované dopadom. Čím je beh rýchlejší, tým väčší je bežecký krok. Pri každom dopade pôsobíme na podložku 1,8 – až 2,5-násobkom svojej hmotnosti, vynásobte si to 25-tisíc dopadmi, čo zodpovedá desaťkilometrovému behu. No a urobte 2,5-tisíckrát zlý pohyb s nadmernou hmotnosťou… Ako sa to prejaví?

Najprv potrebujeme byť fit, aby sme mohli behať, nie behať, aby sme boli fit, citujem Diane Lee. Pri zlej technike a nadváhe beh nie je správny začiatok. Radšej by som volil hocijakú inú cyklickú činnosť, pri ktorej nie je aktívny dopad. Dobrým začiatkom môže byť nordic walking, chôdza do mierneho kopca, alebo jazda na kolobežke, pri ktorej zapájame nohy podobne ako pri behu bez nežiaduceho dopadu na podložku. Až potom by som išiel behať.

A ako teda začať správne behať, aby to nebolelo a nespravilo viac škody ako úžitku?

Postavil by som sa na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behanie

Cesta k zdraviu

Pohyb je liek

Radíme športovcom

Rozhovory

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie