Denník N

Košická župa pár dní pred podpisom zmluvy znemožnila zastupiteľstvu schvaľovať prenájom mechanizmov za milióny. Poslanci si to nevšimli

Košický župan Rastislav Trnka. Foto - TASR
Košický župan Rastislav Trnka. Foto – TASR

Poslanci, ktorých sme oslovili, doteraz netušili, ktorým hlasovaním v zastupiteľstve sa zbavili tejto kompetencie. Predkladateľom zmeny bol župan Rastislav Trnka.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Prenájom techniky za 30 miliónov eur, ktorú Správa ciest Košického samosprávneho kraja v máji 2022 vysúťažila od košickej firmy Tempus-Trans, je už niekoľko mesiacov predmetom vášnivých verejných diskusií.

Padajú otázky, či to nebolo predražené, prečo nepoznáme obstarávaciu cenu jednotlivých mechanizmov, prečo sa obstarávalo až 73 kusov traktorov a ďalších strojov, keď sú tak málo využívané, ako je možné, že po skončení osemročného prenájmu technika ostane majetkom firmy a nie cestárov, alebo či aj pri tomto obstarávaní nedošlo k jeho machinácii.

Pochybnosti súvisia aj s tým, že správa ciest ako obstarávateľ a Tempus-Trans ako dodávateľ už vystupujú v prípade obstarávania štyroch sypačov za 1,3 milióna eur, ktoré vyústilo do obvinenia župana Rastislava Trnku, jeho priateľa a podnikateľa Richarda Redaya a spoluvlastníka Tempusu Martina Sojku.

Všetci sú obvinení z machinácie pri verejnom obstarávaní. Podľa polície boli podmienky obstarávania sypačov nastavené v prospech tejto firmy a cestári mohli prísť o zhruba 350-tisíc eur.

Pre rovnaký paragraf v súvislosti s dvoma inými obstarávaniami (písali sme o nich v utorok 5. decembra) v novembri obvinili aj exriaditeľa správy ciest Antona Trišča, ktorý celý prenájom mechanizmov pripravoval a manažoval. A navyše NAKA už začala trestné konanie aj v prípade 30-miliónového prenájmu. Zatiaľ iba vo veci, nikoho teda ešte neobvinili.

Trestné oznámenie podal začiatkom októbra krajský poslanec Miloš Ihnát (kandidoval ako nezávislý). Predtým obiehal jednotlivé prevádzky správy ciest, podrobne zisťoval, ako sa nové mechanizmy využívajú v teréne, a potom kritizoval nehospodárnosť prenájmu na sociálnej sieti a na zastupiteľstve. Tam v auguste navrhol, aby poslanci odporučili županovi Trnkovi odvolanie Trišča z funkcie.

Trnka 30-miliónový prenájom neustále obhajuje ako výhodný. Poslancom odporúčal nehlasovať za Ihnátove „zmätočné uznesenia“, v diskusii zosmiešňoval jeho vzdelanie. Ihnátov návrh napokon neprešiel o dva hlasy. Trišča však minulý mesiac NAKA obvinila, a keď padlo rozhodnutie o jeho väzobnom stíhaní, sám z funkcie odstúpil.

Denník N v ostatných týždňoch hovoril o 30-miliónovom prenájme s viacerými ľuďmi, ktorí pracovali alebo stále pracujú v správe ciest. Jeden z nich povedal:

„To najdôležitejšie, čo doteraz nikto nespomenul a nezverejnil, je to, že boli schválne upravené Zásady hospodárenia s majetkom KSK. Zmenili ich účelovo presne kvôli tejto zákazke. Všetci poslanci za to hlasovali, aj pán Ihnát, ale nezazlievam im to, pretože to bolo také skryté, že si to ani nemohli všimnúť.“

V článku sa tiež dozviete:

  • čo hovorí na zmenu zásad nezávislý právnik;
  • akú doteraz nezverejnenú právnu analýzu si objednala župa;
  • ako reagovali poslanci, keď sme im vysvetlili, čo odhlasovali;
  • čo považuje Transparency International Slovensko za zarážajúce;
  • čo je podozrivé na chronológii tohto 30-miliónového príbehu;
  • prečo Trnka nechce odpovedať na naše otázky.

Čo presne sa zmenilo a kto to inicioval

Podstatná zmena sa udiala na krajskom zastupiteľstve 25. apríla 2022. Okrem iných vecí poslanci schvaľovali aj dodatok číslo 4 k Zásadám hospodárenia s majetkom Košického samosprávneho kraja.

Predkladateľom tohto bodu rokovania bol Rastislav Trnka. Poslancom prečítal časť dôvodovej správy, ktorá im mala ozrejmiť, prečo je správne predmetný dodatok schváliť:

„… za účelom zvýšenia transparentnosti a hospodárnosti pri nakladaní s majetkom KSK, doplnenie a spresnenie niektorých ustanovení týkajúcich sa prenajímania a výpožičky majetku KSK. Tieto zmeny zásad si vyžiadala najmä aplikačná prax.“

Vzhľadom na obsah dôvodovej správy to poslanci vnímali ako nevýznamnú technickú formalitu. Nikto sa neprihlásil do rozpravy a všetci 44 prítomní poslanci hlasovali za prijatie dodatku. Netušili, že sa práve zbavili kompetencie schvaľovať podobné zmluvy, akú o pár dní podpísal riaditeľ správy ciest Anton Trišč s víťazom obstarávania 30-miliónového prenájmu techniky.

Advokáta Martina Fridricha sme požiadali, aby si prečítal Zásady hospodárenia s majetkom KSK v znení pred prijatím dodatku, po ňom a aj samotný dodatok číslo 4. Jeho odpovede na naše otázky potom potvrdili to, čo sme sa dozvedeli od nášho zdroja zo správy ciest.

„Áno, pokiaľ by poslanci KSK neschválili ten dodatok, Zásady hospodárenia s majetkom KSK účinné v tom čase by

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košice

Rastislav Trnka

Slovensko

Teraz najčítanejšie