Denník N

10+ vecí, ktoré potrebujeme urobiť, aby sme sa zlepšili v PISA

Ilustračné foto N - Vladimír Šimíček
Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Každý tretí 15-ročný žiak na Slovensku nedosahuje ani základnú čitateľskú či matematickú gramotnosť. Výsledky medzinárodného testovania PISA začiatkom decembra ukázali ďalší prepad vo výsledkoch slovenských žiakov.

Vysvetlenia sú rôzne, ale riaditeľ Jozef Sopoliga hovorí o začarovanom kruhu, ktorý v školách často funguje: ja som žiak a som tu nato, aby ste ma naučili. Povedzte mi, čo mám vedieť, čo sa mám naučiť. Prosím, nezabudnite mi pripraviť k tomu poznámky. „Táto hra na školu je veľmi bezpečná pre všetky zúčastnené strany, pre učiteľa, ktorý to zakrýva pojmom systematický prístup k obsahu, pre žiaka, ktorý potrebuje vedieť presne, čo sa naučiť, čo má vedieť, a rodiča, ktorý potrebuje preveriť, či obe strany robia, čo majú.“

Spýtali sme sa odborníkov, čo treba v školstve urobiť, aby sme sa začali zlepšovať vo výsledkoch PISA. Potrebných krokov je veľmi veľa, zozbierali sme 10 z nich.

Odpovedali: Jozef Sopoliga (riaditeľ Evanjelickej spojenej školy v Martine), Roman Baranovič (riaditeľ Združenia škôl C. S. Lewisa), Michaela Vargová (riaditeľka materskej školy a Rady pre rozvoj materských škôl), Renáta Hall (odborníčka na vysoké školstvo), Alexandra Ostertágová a Michal Rehúš (Centrum vzdelávacích analýz), Štefan Porubský (profesor pedagogiky), Viliam Kratochvíl (metodik, dlhoročný učiteľ dejepisu), Matej Stuška (OZ Rodičia), ministerstvo školstva, Národný inštitút vzdelávania a mládeže a opoziční poslanci Ján Horecký (KDH), Ingrid Kosová, Viera Kalmárová a Tina Gažovičová (všetky tri PS). SaS neodpovedala.

1. Nové kurikulum: štát ho pripravil, ale ako ho dostať až k vášmu dieťaťu?

Nové učebné osnovy sú jednou z najdôležitejších reforiem školstva a majú najväčší potenciál zmeniť ho. Tvorili ich stovky odborníkov viac ako dva roky, proces sa spustil za predošlej vlády. Upravovali učivo tak, aby bolo medzi predmetmi prepojené, zredukovali sa nepodstatné vedomosti a aby sa deti učili modernejšie. Analytici z Centra vzdelávacích analýz opísali, ako sa to v niektorých oblastiach podarilo lepšie, ale v iných sa učivo nepodarilo preriediť a ani prepojiť.

Už 39 škôl si dobrovoľne skúša nové osnovy, pričom ministerstvu školstva sa prihlásilo ďalších 380 škôl, ktoré by si chceli reformu vyskúšať od septembra. Nabiehajú postupne, to znamená, že zatiaľ sa po novom učia iba prváci. Všetky školy by mali povinne učiť podľa nového kurikula od septembra 2026, takisto postupne od prvákov.

Štát musí urobiť ešte veľa, aby nové kurikulum skutočne fungovalo aj v triedach. Vyberáme dva najdôležitejšie body:

Učitelia potrebujú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Tomáš Drucker

Slovensko

Teraz najčítanejšie