Denník N

Ľahkým cvičením si viete spriechodniť aj upchatý nos. Tréner radí, ako dýchaním zmierniť stres či kedy si prelepiť ústa páskou

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

„Dýchame od narodenia – ako sa to dá robiť nesprávne?“ spýtate sa možno, keď vidíte rady, ako zlepšiť svoje dýchanie. V skutočnosti však ľudia robia pri dýchaní viacero vecí, ktoré im zhoršujú kvalitu života.

Dokonca aj ak vás bolí chrbát, môže to byť dôsledok nie najlepších návykov pri dýchaní. „Keď dýcham ústami, strácam o zhruba 40 percent viac vody, ako keď dýcham nosom,“ vraví kondičný tréner Jakub Chudý, ktorý organizuje aj workshopy o dýchaní.

V rozhovore ďalej radí, ako môžu ľudia vďaka dychovým technikám lepšie zvládať stres, ale napríklad aj to, ako spriechodniť dýchanie cez nos aj počas nádchy.

Vraví, že mnoho ľudí sa pri dychových cvičeniach unaví a nerozumejú, prečo je to tak, a frustruje ich to. V skutočnosti ide o signály tela, ktoré neradno ignorovať.

„Takáto únava je komunikáciou nášho tela, že by si malo možno viac vedome a cielene oddýchnuť. Odpočinkom nemyslím iba to, že budeme ležať na dovolenke – myslím aj odpočinok počas práce. Vďaka dychu sa viem upokojiť aj pri práci,“ vysvetľuje.

Dýchame všetci. Dá sa to robiť nesprávne?

Krátka odpoveď je áno. Človek si často povie, že predsa vie dýchať úplne normálne. Áno, každý, kto sa samovoľne nezadusí, pravdepodobne vie dýchať, no asi 70 až 80 percent ľudí robí pri dýchaní nejaké chyby. Nedelil by som však dýchanie na správne a nesprávne, čo je dosť čierno-biele, ale skôr by som hovoril o optimálnom a dýchaní s miernymi odchýlkami.

Niekto má len mierne odchýlky, niekto dýcha oveľa horšie. Ak má niekto len mierne odchýlky, nepotrebuje toľko tréningu, aby sa to zlepšilo.

Ako vyzerá optimálne dýchanie?

Na toto odpovedám slovnou hračkou: LSD – light, slow and deep, čiže jemne, pomaly a hlboko. To znamená, že by som nemal počuť, ako dýchate. Dýchanie by malo byť pomalé, jeden dychový cyklus by ideálne mohol trvať okolo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Rozhovory

Športové podcasty Denníka N

V športovej redakcii

Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie