Denník N

Pár dní do volieb a Smer schválil diaľnicu za 2 miliardy. Je to na smiech, odkazuje Sulík

Vyše 20 minút debatovali ministri, kým odklepli pár dní pred voľbami najväčšiu zákazku druhej vlády Roberta Fica.

Odklepnuté. Slovensko bude 30 rokov splácať 59 nových kilometrov diaľnic okolo Bratislavy (D4) aj s ich napojením na Dunajskú Stredu (R7). Celkovo sa takto daňoví poplatníci zložia na 1,9 miliardy eur. Rozhodla o tom v stredu vláda.

Ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi nakázala podpísať najneskôr do 29. februára, čiže týždeň pred voľbami, zmluvu s víťazným konzorciom okolo španielskej firmy Cintra. To si na stavbu samo požičia, bude sa o diaľnicu starať, prevádzkovať ju a udržiavať a štát mu ju bude postupne splácať.

Dvojmiliardový kontrakt a zároveň najväčšia zákazka druhej vlády Roberta Fica prišla do finále 17 dní pred voľbami. Je taká veľká, že ročná splátka za obchvat je takmer toľko, koľko ročne pýtajú pridať k platom učitelia.

Fico sa zatiaľ obchvatom nepochválil

Premiér Robert Fico ani minister financií Peter Kažimír obriu zákazku neprišli po vládnom rokovaní odprezentovať. Ukázal sa len minister dopravy Ján Počiatek, jeho štátny tajomník Viktor Stromček, ich poradcovia a šéf Inštitútu finančnej politiky (IFP) ministerstva financií Martin Filko.

„To narážate na to, že tu nie je z nejakého dôvodu? Toto je projekt, ktorý realizujeme celý my. Práve naopak, vláda sa celá stotožnila s týmto projektom a je veľmi rada, že sa nám to podarilo takýmto spôsobom dotiahnuť do záverečnej fázy, ale sú tu technické veci, ktoré treba vysvetliť, preto sme tu v tejto zostave. Ale stanovisko vlády je jednoznačné,“ hovoril Počiatek, keď sme sa pýtali na Fica.

Dvojmiliardový projekt schválila vláda jednohlasne tesne pred voľbami, a to napriek tomu, že posudok z Kažimírovho IFP nehovoril jednoznačne, či je to napriek relatívne dobrej cene najlepšie riešenie.

U Kažimíra si nie sú istí výhodami investície

Kažimírovi analytici v posudku píšu, že nikto do hĺbky neposudzoval všetky možnosti, ako najlepšie a najlacnejšie odľahčiť doprave v Bratislave. Reč je najmä o možných investíciách do železničných zastávok a tratí v meste, spoplatnení parkovania, výstavby veľkých záchytných parkovísk, či prudkého vylepšenia mestskej dopravy.

Na poslednú chvíľu bola posúdená aspoň možnosť, že by sa stavali iba najpotrebnejšie južné úseky diaľnice, smerom na Šamorín, kde sú dennodenne zápchy. Výsledok bol taký, že bez úsekov na východ od Bratislavy, D4, by sa tak zápchy iba presunuli hlbšie do mesta. Toľko hovoria čísla Výskumného ústavu dopravného, ktorý mal na starosti dopravné modely.

Ministerstvo financií však naznačuje, že nie celkom dôveruje dátam o tom, koľko áut reálne obchvat pritiahne a odbremení tak mesto. „…neboli ministerstvom financií ani treťou stranou do hĺbky preskúmané…,“ píše sa v posudku.

U Počiatka s otáznikmi od analytikov ministerstva financií problém nemajú. „Všetky analytické materiály potvrdzujú výhodnosť tohto projektu formou PPP,“ povedal Počiatek.

Jeho kolegom z vlády to tiež neprekáža.

„Nevznikla žiadna pochybnosť o tom, že ten materiál treba schváliť, bola dlhá debata, boli prizvaní experti, minister dopravy vysvetľoval veci, bolo položených viacero otázok, na ktoré odpovedal, a výsledkom tej diskusie, ktorá trvala určite viac než 20 minút, bolo jednomyseľné schválenie toho materiálu,“ opísal rozhodovanie vo vláde minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák.

Minister životného prostredia Peter Žiga sa najprv spýtal, či sa ho na jeho názor na obchvat hlavného mesta pýtame ako Košičana alebo nás zaujímajú dosahy diaľnice na životné prostredie.

„Choďte sa opýtať ľudí, starostov, ktorí každý deň prichádzajú za prácou do Bratislavy, či nepotrebujú cestu. Tak ako je potrebná cesta do Košíc, tak je potrebná aj v Bratislave. Nemám pocit, že by sa išlo do tohto projektu bez analýzy,“ reagoval Žiga na otázky o tom, či dopravné riešenie vo forme obchvatu za 1,9 miliardy eur nie je zbytočné.

Analytik: Obchvat môže áut aj pridať

Podobný odkaz ako Žiga poslal svojho času štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček analytikovi INEKO Jánovi Kovalčíkovi, ktorý viackrát dvojmiliardový obchvat spochybnil podobnými argumentmi ako ministerstvo financií.

„Obávam sa toho, že obchvat prinesie na prvý pohľad vnímané zlepšenie, pretože už nebude dôvod uviaznuť pred vstupom do Bratislavy. Najväčšie riziko je v tom, že pod vplyvom tohto zlepšenia viac ľudí sadne do auta namiesto verejnej dopravy a budeme mať v Bratislave ešte viac áut. Ako obchvat môže odľahčiť vstupy do mesta, tak môže priťažiť priamo v meste,“ povedal Kovalčík.

Vláda napriek neistote hovorí, že už nie je ani mesiac času na ďalšie analýzy. Zmluvu treba bezodkladne podpísať a nesúvisí to vraj s voľbami, ale s harmonogramom stavby, ktorý nepočká, opakuje Počiatek.

Celý projekt dalo jeho ministerstvo schváliť extra rýchlo. V pondelok prišla posledná a kľúčová analýza od Kažimírových analytikov, v utorok zasadla odborná verejnosť a v stredu získala diaľnica odobrenie od vlády. Teraz nasleduje podpis zmluvy, potom sa ešte naposledy prekontrolujú úroky a projekt sa takzvane finančne uzatvorí.

Moravčík: Smrdí to kšeftom, Sulík: Je to na smiech

Väčšina opozičných strán odporúčala Smeru, aby s 2-miliardovým projektom už počkal na novú vládu.

„Už tých šesť-sedem týždňov by to rozhodne počkalo. Idú do záväzku na strašne dlhú dobu, po druhé je to obchod za 2 miliardy eur a o tomto nemá čo rozhodovať vláda, ktorá má mandát ešte 17 dní, veď to je na smiech,“ odkázal šéf SaS Richard Sulík.

Podobne to vidí podpredseda KDH pre verejné financie Miloš Moravčík.

„Keď to robia tak narýchlo, tak to smrdí kšeftom. Stále nepreukázali, že obchvat vyrieši dopravnú situáciu v Bratislave, a 1,9 miliardy vyhodiť za to, že sa len posunie zápcha o 10 kilometrov ďalej, môže byť veľmi nehospodárne,“ hovorí Moravčík.

Problém, ktorý môžu mať podľa Kovalčíka či posudku ministerstva financií analýzy o obchvate z dielne ministerstva dopravy a aj ich časti, ktoré prebralo ministerstvo financií, spočíva v takzvaných socioekonomických benefitoch.

To sú benefity vyjadrené v eurách vychádzajúce z ušetrených životov či paliva, ktoré získame, ak naštartovaný PPP projekt uzatvoríme, a budeme ich môcť čerpať o dva roky skôr, než keby sa štát rozhodol predsa stavať diaľnicu tradičnou metódou priamo z rozpočtu a robiť celú súťaž nanovo. Tieto benefity vstupujú do výpočtov, ktorými analýzy preverujú, či je PPP model výhodnejší ako tradičný.

Kažimírovi ľudia ich prevzali a vyšlo im, že keby sme v minulosti pripravili tradičnú súťaž, mohli sme tento rok začať stavať o 62 miliónov eur výhodnejšie než PPP formou. Pripravený je však PPP scenár a tradičný by na prípravu potreboval dva roky – vďaka tomu sa PPP oplatí o 113 miliónov eur viac.

Obchvat Bratislavy

Teraz najčítanejšie