Denník N

Nitrianska župa potichu dokončila tender za 304 miliónov s vopred známym víťazom

Desiatky cudzincov by rada zamestnala Arriva, ktorá zabezpečuje mestskú či prímestskú dopravu v polovici slovenských krajov.. Foto – TASR
Desiatky cudzincov by rada zamestnala Arriva, ktorá zabezpečuje mestskú či prímestskú dopravu v polovici slovenských krajov.. Foto – TASR

Župan Milan Belica dal historický tender na prímestskú dopravu vypísať na poslednú chvíľu, tým automaticky zvýhodnil súčasného dopravcu, nemecko-slovenskú spoločnosť Arriva.

Nitriansky samosprávny kraj pravdepodobne dokončil najväčší tender vo svojej histórii.

Nemecko-slovenská spoločnosť Arriva oznámila, že získala zmluvu na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy počas nasledujúcich desiatich rokov. Nitriansky kraj sa zaviazal, že jej postupne vyplatí 304 miliónov eur.

„Budeme intenzívne pracovať na rozvoji verejnej dopravy v nitrianskom regióne, významne zmodernizujeme vozový park,“ sľúbil generálny riaditeľ firmy László Ivan.

Nitrianska župa sa k rekordnej zmluve zatiaľ vyjadriť nechcela.

Denník N už na jeseň upozornil, že celý tender v skutočnosti nebol žiadnym tendrom. Jediným známym účastníkom a vopred jasným víťazom bola práve spoločnosť Arriva.

Úrad vedený županom Milanom Belicom (Smer) nastavil také vstupné podmienky, ktoré vylučovali účasť väčšiny konkurentov Arrivy. Záujemcovia museli napríklad vopred doložiť, že majú k dispozícii 722 vodičov a 468 autobusov.

Voľnými kapacitami v takomto rozsahu však disponovala len Arriva, ktorá v Nitrianskom kraji jazdila doteraz.

„My máme sedemdesiat autobusov a dvesto zamestnancov, zostali sme tak hlboko pod čiarou,“ konštatoval Viliam Turan, ktorého Turancar mal záujem o účasť v tendri.

Na poslednú chvíľu

Druhým problémom bolo načasovanie. Nitriansky kraj vypísal súťaž až vlani v lete, pol roka pred tým, ako mala vypršať pôvodná zmluva na prímestskú dopravu.

S väčším predstihom vypisujú tendre dokonca aj automobilky, keď si objednávajú autobusy, aby zvážali robotníkov na zmeny. „Súťaže robíme minimálne rok pred koncom aktuálnej zmluvy. Je to preto, aby si dopravcovia vedeli včas zabezpečiť potrebné autobusy či vodičov,“ vysvetlil hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík.

Oproti minulosti navyše nitrianski úradníci urobili jednu zásadnú zmenu. Rozhodli sa, že v jednom balíku budú obstarávať dopravu pre celý kraj.

Až doteraz bola prímestská doprava rozdelená na dva menšie celky a formálne ju zabezpečovali spoločnosti Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky.

Menší hráči pôvodne počítali s tým, že takéto rozdelenie kraj zachová naďalej, čo by im dávalo šancu na účasť. Keď však kraj dopravu zlúčil do jedného celku, mohli sa prihlásiť už len ako konzorcium.

Na jeho vytvorenie a prípravu záväznej ponuky však dostali len šesť letných týždňov. „Vytvoriť nejaké konzorcium bolo v takom krátkom čase nereálne,“ poznamenal šéf SAD Dunajská Streda Humeník, ktorý tiež pôvodne uvažoval o účasti.

Župan Milan Belica (Smer) dokončuje historicky najväčšiu zákazku svojho úradu. Poskytovať informácie nepovažuje za nutné. Foto – TASR
Župan Milan Belica (Smer) dokončil historicky najväčšiu zákazku svojho úradu, zatiaľ o nej nemal potrebu informovať. Foto – TASR

Všetko teda hralo do kariet spoločnosti Arriva, v súčasnosti najväčšiemu slovenskému dopravcovi, ktorý sa nemusel s nikým spájať a v praxi len mohol čakať, kým s ním kraj predĺži zmluvu.

Viacerí dopravcovia preto tender napadli na Úrade pre verejné obstarávanie, ten však zrejme dovolil zákazku uzavrieť.

Inšpirácia pre ďalších

Manažéri Arrivy tvrdia, že kraju nakoniec ponúkli o takmer 30 miliónov eur nižšiu cenu, než bola pôvodne odhadovaná cena zákazky.

Okrem toho firma sľúbila, že výrazne zlepší cestovateľský komfort. „Takmer šesťdesiat percent autobusov bude mať WiFi, viac než polovica vozidiel bude klimatizovaných a ich priemerný vek klesne pod osem rokov,“ skonštatoval Ivan.

Zákazka župana Milana Belicu však napriek tomu vytvorila zásadný precedens do budúcnosti. V dohľadnom čase budú musieť podobné súťaže robiť aj ostatné slovenské kraje, ktorým vypršia zmluvy so súčasnými dopravcami.

A pokiaľ sa pri ich vypisovaní inšpirujú v Nitre, v slovenskej prímestskej doprave zostanú zabetónovaní súčasní poskytovatelia bez možnosti, aby sa táto oblasť otvorila konkurencii, ako nariaďujú predpisy Európskej únie.

Teraz najčítanejšie