Denník N

Držte sa pravidla 20 minút. Ako obmedziť pitie alkoholu, ak sa ho nechcete úplne vzdať

Foto - Kelsey Knight/Unsplash
Foto – Kelsey Knight/Unsplash

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Píše Anahad O’Connor, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.

Každý rok sa tisíce ľudí zapoja do výzvy „suchý január“, počas ktorej nepijú alkohol, aby si zlepšili zdravie a nadobudli kontrolu nad svojím pitím. Ak však aj nechcete celý mesiac abstinovať, neznamená to, že si nemôžete zlepšiť svoj vzťah s alkoholom.

Výzva nazvaná polosuchý január (v angličtine Damp January – pozn. red.) je obľúbenou u ľudí, ktorí chcú obmedziť pitie alkoholu, ale nechcú sa ho úplne vzdať.

Štúdie ukazujú, že aj mierne obmedzenie pitia môže viesť k zlepšeniu krvného tlaku, duševného zdravia a zdravia pečene. Tiež môže znížiť riziko rozvoja rakoviny či ochorení srdca. A takisto si možno všimnete, že sa vám lepšie spí, máte viac energie a zlepší sa vám stav pleti.

Neexistuje jeden zaručene najlepší spôsob, ako pristúpiť k polosuchému januáru. Tu je niekoľko spôsobov, ako môžete obmedziť svoje pitie alkoholu:

  • Pitie pri výnimočných príležitostiach: Počas januára sa vyhnite pitiu alkoholu s výnimkou výnimočných príležitostí, ako sú svadby, narodeninové oslavy alebo oslavy výročia.
  • Pridajte si do mesiaca viac suchých dní: Znížte počet dní, počas ktorých v januári budete piť alkohol.
  • Pite menej po večeroch: Na mesiac obmedzte pitie alkoholu napríklad k večeri. Ak si po večeri napríklad zvyknete dať dva poháre vína, obmedzte sa na jeden.
  • Kombinovaný prístup: Odborníci radia, že najlepšie je zvoliť kombinovaný prístup, teda zaradiť do mesiaca viac dní bez alkoholu a obmedziť jeho pitie pri ostatných príležitostiach. Môžete si stanoviť konkrétny cieľ, koľko suchých dní chcete mať za týždeň a koľko alkoholu vypijete v ostatných dňoch. Zvoľte si stratégiu, ktorá vám bude vyhovovať.

Dôležitou správou je, že akákoľvek stratégia na obmedzenie množstva vypitého alkoholu a frekvencie pitia bude prínosná, vraví Katie Witkiewitzová, psychologička a riaditeľka Centra pre alkoholizmus, zneužívanie návykových látok a závislosti na Univerzite v Novom Mexiku.

„Akékoľvek obmedzenie pitia alkoholu je spojené so zlepšením zdravia. Keď pijete viac, zdravotné riziká sa zvyšujú, a platí to aj naopak,“ hovorí.

„Aj keby ste nepili len jeden deň, stále je to o jeden deň pitia menej,“ dodáva.

Prečo to funguje

Polosuchý január môže niekedy slúžiť ako opätovné nastavenie vzťahu s alkoholom – váš tráviaci trakt, mozog a pečeň si od neho oddýchnu a vy môžete prehodnotiť svoje návyky.

Táto výzva u mnohých ľudí funguje, pretože

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Alkoholizmus

Cesta k zdraviu

Zdravie

Teraz najčítanejšie