Denník N

Firma súťažila o 304 miliónov sama so sebou. Ja som spokojný, hovorí župan Smeru

Župan Milan Belica (nominant Smeru) zdôrazňuje, že tender šitý pre jednu firmu bol podľa zákona. Foto – TASR
Župan Milan Belica (nominant Smeru) zdôrazňuje, že tender šitý pre jednu firmu bol podľa zákona. Foto – TASR

Dopravná spoločnosť Arriva bezprácne získala istotu, že pre Nitriansku župu bude môcť jazdiť nasledujúcich desať rokov. Všetko bolo podľa zákona.

Jazdiť prímestskú dopravu môže byť pre autobusovú firmu zákazka snov. Má vopred daný cestovný poriadok, všetky linky pre seba, nemusí sa s nikým púšťať do cenovej vojny.

Zveličene povedané: stačí, aby dokázala včas a spoľahlivo vypraviť autobusy. Všetky náklady preplatí kraj, firme dokonca povolí vytvárať aj „primeraný zisk“.

Jeden takýto tender pred pár dňami dokončila Nitrianska župa. Hľadala dopravcu, ktorý bude nasledujúcich desať rokov jazdiť po celom kraji, za čo môže inkasovať celkovo až 304 miliónov eur.

Hoci o takýto kontrakt mal záujem celý rad dopravcov, nitrianski úradníci teraz Denníku N potvrdili, že súťažil nakoniec len jeden hráč: konzorcium skupiny Arriva, ktorá prímestskú dopravu zabezpečovala aj doteraz.

„Cenovú ponuku v elektronickej aukcii dala (len) skupina uchádzačov tvorená spoločnosťami Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky,“ potvrdil nitriansky župan Milan Belica (nominant Smeru).

Ostatní záujemcovia nedokázali splniť vstupné podmienky, ktoré Belicovi úradníci nastavili.

Župan hovorí, že všetko je v poriadku. „Nitriansky samosprávny kraj zvládol verejné obstarávanie v súlade so zákonom a na základe verejného obstarávania,“ dodal Belica.

Neželaná konkurencia

Belicov tender bol prvý svojho druhu na Slovensku. V ďalších rokoch však budú musieť takéto súťaže vypisovať všetky slovenské kraje, ktorým vypršia zmluvy so súčasnými poskytovateľmi.

Pokiaľ budú postupovať rovnako ako župan Belica, na celú jednu dekádu sa zabrzdí otváranie prímestskej dopravy konkurencii, na ktoré tlačí aj Európska únia. Konkurencia by viac nútila dopravcov ponúkať cestujúcim väčší komfort a krajom, že budú jazdiť za čo najnižšie dotácie.

Sám Belica vo svojom stanovisku zdôrazňuje, že aj napriek jedinému súťažiacemu sa vraj kraju podarilo ušetriť.

Arriva totiž nakoniec ponúkla nižšiu cenu, než koľko predpokladali Belicovi úradníci. V oficiálnom oznámení k zákazke stanovili odhadovanú cenu na 334 miliónov, zmluva bude nakoniec na 304 miliónov. „Kraj teda dosiahol úsporu takmer 30 miliónov eur,“ hovorí Belica.

Arriva jazdí na prímestských linkách staršími karosami, ale i modernými českými vozidlami SOR, ktoré priebežne dokupuje.
Arriva je v Nitre ako doma. Milan Belica (vľavo) pred časom strihal pásku pri dodávke nových autobusov.

Okrem toho župan podotýka, že víťazná Arriva bude musieť priebežne zlepšovať svoje služby. Napríklad priemerný vek jej autobusov má postupne klesať na osem rokov, pribúdať by v nich mali elektronické tabule, bezplatné WiFi či klimatizácia.

„Podmienky tendra boli náročné, ich výsledkom je však oproti minulosti podstatné zvýšenie kvality služieb pre cestujúcu verejnosť,“ dodal Belica.

Piati konkurenti

Županova argumentácia má len jednu slabinu. Kraj nemôže vedieť, akú kvalitu a aké ceny by ponúkli iní dopravcovia, keby ich do súťaže pustil.

Napríklad v prvom oznámení k zákazke, ktoré Belicovi úradníci zverejnili ešte v lete 2013, odhadovali náklady len na 150 až 200 miliónov eur, o tretinu menej, než koľko je výsledná cena.

O uchádzačov by pritom Nitrianska župa nemala núdzu. Do súťaže sa chceli prihlásiť napríklad spoločnosti Turancar, SAD Dunajská Streda, SAD Prievidza, SAD Trenčín alebo SAD Žilina.

Narazili však na to, že Belicov úrad požadoval, aby uchádzači povinne doložili, že v posledných troch rokoch zamestnávali priemerne 722 vodičov alebo že majú k dispozícii 468 autobusov.

Úrad: Počet hráčov neriešime

Kapacitami v tomto rozsahu na Slovensku disponovala len domáca Arriva a možno jeden-dvaja ďalší dopravcovia. Tí však na rozdiel od Arrivy potrebovali s autobusmi jazdiť v iných regiónoch a nemohli si ich len tak uvoľniť pre Nitriansky kraj.

Viacerí dopravcovia preto Belicov tender napadli na Úrade pre verejné obstarávanie. Podľa úradu však podmienky tendra boli v poriadku.

Skutočnosťou, že sa do tendra prihlásil len jeden dopravca, sa kontrolóri nezaoberali. „Náš úrad nedokáže ovplyvniť počet záujemcov, ktorí predkladajú svoje ponuky,“ vysvetlil hovorca úradu Ján Mažgút.

SAD Zvolen jazdí s takmer 600 autobusmi, do nitrianského tendru by mohol, keby chcel. Avšak nechce. Foto - TASR
Spoločnosť SAD Zvolen bola jednou z mála firiem, ktorá mala možnosť sa do tendra prihlásiť. Nakoniec sa však rozhodla, že zákazku prenechá Arrrive. Foto – TASR

V súkromnej sfére, kde nejde o peniaze daňových poplatníkov, by pritom takáto súťaž nikomu neprešla.

Denník N na jeseň popísal, akým spôsobom vypisujú tendre dve slovenské automobilky – Volkswagen a Kia –, ktoré si potrebujú najímať autobusových dopravcov na zvážanie robotníkov.

Napríklad žilinská Kia si vo svojich tendroch bežne vyberá medzi ponukami aspoň piatich rôznych dopravcov. Na rozdiel od Nitrianskeho kraja sa pritom hrá len o milióny eur ročne. „Oslovíme päť až osem rôznych dopravcov. Do finále postúpia traja, z nich si potom vyberieme,“ spresnil hovorca automobilky Jozef Bačé.

Nesúhlas opozície

Župan Belica a jeho spojenci v zastupiteľstve zmluvu s Arrivou presadili napriek tomu, že viacerí poslanci požadovali, aby sa tender vypísal znovu. Zákazku označovali za šitú na mieru Arrive.

„Tu nejde o tisíc eur. Tá suma, o ktorú sa hrá, je obrovská. Vo mne to celé vzbudzuje veľmi veľa podozrení a otázok,“ uviedol podľa agentúry SITA napríklad poslanec Peter Oremus (nezávislý).

Argumenty župana, že víťazná Arriva nakoniec ponúkla nižšiu cenu, pripadali kritikom smiešne. „To je, ako keď skokan do výšky súťaží sám so sebou a sám sa rozhodne, či skočí dva metre, alebo iba meter deväťdesiat. Napriek tomu vždy vyhrá,“ poznamenal poslanec Ľubomír Bošanský (KDH).

Tesnou väčšinou však zastupitelia nakoniec zmluvu s Arrivou schválili. Belicovi následne nič nebránilo, aby ju mohol pred pár dňami podpísať.

„Ja som sa zdržal hlasovania. Mal som svoje pochybnosti, ale na druhej strane som bral do úvahy, že Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval, že je všetko v poriadku,“ povedal k tomu napríklad poslanec Ján Vančo (KDH).

Spokojný politik

Župan Belica na námietky reagoval tým, že neúspešní uchádzači mali možnosť vytvoriť konzorcium a tým podmienky splniť. Napokon, túto cestu musela zvoliť aj víťazná Arriva. „Pokiaľ ide o účasť v tendri, konzorcium mohli vytvoriť aj iní záujemcovia,“ hovorí Belica.

Lenže zatiaľ čo Arrive stačilo, aby dala dokopy dve vlastné dcérske firmy, ostatní uchádzači by museli hľadať prienik nezriedka s konkurenčnými spoločnosťami.

Na vytvorenie konzorcia mali pritom málo času. Podrobnejšie podmienky tendra totiž župa zverejnila až 30. júna minulého roku, oficiálny tender vypísala o týždeň neskôr a lehota na podanie ponúk vypršala v polovici augusta.

Na vytvorenie konzorcia teda mali len šesť letných týždňov. „To bolo z hľadiska času nereálne,“ poznamenal Michal Humenik, šéf SAD Dunajská Streda.

Kia si vopred nadiktuje, aké autobusy chce - musia mať napríklad klimatizáciu a polohovateľné sedačky. A musia byť biele, aby mohli byť na nich logá automobilky. Foto - Kia
Napríklad automobilka Kia si pri svojich tendroch na autobusovú dopravu vyberá aspoň z piatich ponúk. Foto – Kia

Pre porovnanie: keď tender na autobusy vypisujú automobilky, od dopravcov nevyžadujú, aby potrebné autobusy či šoférov mali k dispozícii už vopred.

Stačí im, že firma má nejaký vozový park a ostatné kapacity si môže zadovážiť, až keď ju vyberú. „Súťaže robíme minimálne rok pred koncom aktuálnej zmluvy. Je to práve z toho dôvodu, aby si dopravcovia dokázali včas zabezpečiť potrebné autobusy či vodičov,“ píše Volkswagen.

Naopak, Nitrianska župa vypísala svoj tristomiliónový tender menej než pol roka pred tým, čo jej vypršala pôvodná zmluva. Všetko teda prebiehalo na poslednú chvíľu. „S výsledkom sme spokojní,“ hovorí župan Belica.

Aké Nitrianska župa nastavila podmienky

  • Firma musela preukázať, že za posledné tri roky zamestnávala priemerne aspoň 722 vodičov.
  • Firma by mala mať 468 autobusov, z toho ideálne aspoň 49 nízkopodlažných.
  • Firma musela doložiť, že v takzvanom verejnom záujme odjazdila za posledné roky 70 miliónov kilometrov a poskytla služby za 80 miliónov eur.
  • Firma musela pred účasťou v aukcii zložiť zálohu vo výške milión eur.

Teraz najčítanejšie