Denník N

Poslanec Smeru: Nemôžeme za to, že sa do tendra o 304 miliónov prihlásil len víťaz

Poslanec Marián Kéry. Foto - TASR
Poslanec Marián Kéry. Foto – TASR

Podmienky tendra na autobusovú dopravu boli síce tvrdé, ale podľa zodpovedného poslanca bolo všetko podľa zákona.

Málo známy poslanec Smeru a krajský zastupiteľ MARIÁN KÉRY má v Nitrianskom kraji dôležité slovo. Na zasadnutí zastupiteľstva pred dvomi týždňami predkladal návrh na schválenie rekordnej zákazky za 304 miliónov eur na prímestskú autobusovú dopravu. A to napriek tomu, že víťazná firma Arrriva v nej súťažila sama so sebou. „Išlo o prvý tender svojho druhu na Slovensku, nemáme to s čím porovnávať,“ háji sa poslanec, ktorého Smer v nadchádzajúcich voľbách nominoval na 62. mieste.

Ste spokojný s tým, ako dopadol tender na prímestskú dopravu?

Áno. My sme boli prvý kraj na Slovensku, ktorý robil takýto veľký tender na prímestskú dopravu. Prihlásila sa síce len Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky. Lenže tým, že šlo o prvý tender svojho druhu, je ťažké ho s niečím porovnávať.

Prečo ste teda spokojný?

V prvom rade preto, lebo sa pôvodne odhadovanú cenu podarilo znížiť na 304 miliónov. Ani to však nie je konečná suma, ktorú reálne kraj zaplatí. Všetko bude závisieť od toho, koľko kilometrov si nakoniec objednáme.

A po ďalšie: keď si tú zmluvu prečítate, zistíte, že pre dopravcu nie je nijako výhodná. Musí modernizovať vozový park, musí jazdiť presne podľa cestovného poriadku. Pokiaľ napríklad odíde z autobusovej zákazky skôr, bude platiť sankcie.

Keby ste do toho tendra pustili aj ďalších uchádzačov, mohli ste dosiahnuť ešte lepšie podmienky.

To súhlasím. Ale nerozumiem, čo myslíte tou formuláciou „keby ste pustili“. Čo sme zakazovali niekomu súťažiť? Vieme, že o tú zákazku sa zaujímali napríklad SAD Trenčín, SAD Žilina a SAD Prievidza. Obrátili sa na Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad odpovedal, že všetko bolo v poriadku. Dvaja z nich sa následne odvolali, ale aj ich odvolanie znovu zamietli. Že sa neprihlásili do samotného tendra, za to už nemôžete ani vy, ani my.

Neprihlásili sa preto, lebo kraj požadoval, aby uchádzači mali napríklad 722 šoférov a 468 autobusov. Také podmienky reálne spĺňala len Arriva.

To nie je pravda. Ak ste si to nevšimli, išlo o medzinárodný tender. Mohol sa prihlásiť i niekto zo zahraničia.

Čím si teda vysvetľujete, že sa nikto iný neprihlásil?

Pretože tie podmienky boli dosť tvrdé. Jednou z podmienok bolo napríklad aj zloženie zábezpeky vo výške 12 miliónov počas celého trvania zmluvy.

To vám nepripadá ako diskriminačné?

To nie je otázka ku mne. Na to je Úrad pre verejné obstarávanie, aby podmienky posúdil.

Keď si súkromná automobilka hľadá dopravcu, aby jej zvážal robotníkov na zmeny, tak sa jej prihlási päť firiem. A to ide o niekoľkonásobne menej peňazí. Čo na to hovoríte?

Nemienim to nijako komentovať, beriem to ako skutočnosť.

Pripadá vám v poriadku, keď v tendri súťaží firma sama so sebou?

Je bezpredmetné, keď sa na to pýtate mňa. Na to sa pýtajte Úradu pre verejné obstarávanie.

Spoločnosť Arriva zabezpečuje pre Nitru MHD i prímestskú dopravu od roku 2013, keď prevzala podiely firmy Veolia. V súčasnosti získala rekordnú zmluvu na ďalších minimálne desať rokov. Foto – TASR
Spoločnosť Arriva získala istotu, že pre Nitriansky samosprávny kraj bude jazdiť nasledujúcich desať rokov. Nemusela s nikým súťažiť. Foto – TASR

Vy ste v zastupiteľstve predkladali uznesenie, ktoré odporúčalo zmluvu schváliť.

Ja som bol síce predkladateľ, ale zároveň som poslancom prečítal i dôvodovú správu, kde sú popísané všetky tie výhody. Jediný problém, ktorý priznávam, je, že poslanci dostali tú správu na poslednú chvíľu. To bolo však dané tým, že sme zmluvu mohli zverejniť až dva dni pred konaním zastupiteľstva. Nebol to úmysel.

To však nie je hlavný problém. Hlavný problém je v tom, že víťazná firma súťažila sama so sebou.

Ja som poslancom vysvetľoval jednu vec, ktorú skúste pochopiť aj vy: Nebola žiadna iná alternatíva, než odporučiť, aby predseda samosprávneho kraja schválil túto zmluvu. Iná alternatíva bola už len zmluvu neodporučiť.

No a?

Keby sme tú zmluvu neschválili, tak by sme znovu museli naštartovať celý ten proces odznova. A ten proces by trval viac než dva roky.

A v čom by bol problém? Išlo predsa o zákazku za 304 miliónov, najväčšiu v histórii vášho kraja.

Znovu vám opakujem, že 304 miliónov je len vysúťažená suma. Koncová suma bude závisieť od toho, koľko kilometrov si aj reálne objednáme. A znovu hovorím, že sa nemáme s čím porovnávať. Boli sme prví na Slovensku, kto robil takúto súťaž.

Ale vy ste neboli prví. Súkromné automobilky tendrujú autobusových dopravcov každú chvíľu.

Prosím vás, automobilky sú úplne iná kategória. My hovoríme o zabezpečovaní autobusovej dopravy vo verejnom záujme. Ja vám odporúčam si niektoré veci naštudovať.

Keby sme sa teda nedržali čísla 304 miliónov: Pripadá vám v poriadku, že v tendri o desiatky miliónov súťaží firma sama so sebou?

Mne nenáleží komentovať, kto sa prihlásil a akú cenu ponúkal. Mne prináleží komentovať len to, či bolo všetko v súlade so zákonom.

Vy na to nemáte žiadny názor?

Nemienim to komentovať.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie