Denník N

Znížili konflikty a šikanovanie v škole, nebolo to vďaka rodičom ani učiteľom

Vedci urobili jeden z najväčších experimentov proti šikanovaniu v dejinách amerického školstva.

Ak ste niekedy pracovali ako učiteľ, dobre viete, že stačí veľmi málo, aby sa malé nedorozumenie zmenilo na veľký konflikt.

Pamätám si, ako sa mi na hodine dejepisu zmenila obyčajná žiadosť o pero v priebehu niekoľkých sekúnd na záplavu nespisovných slov a strkanie medzi študentom a študentkou.

Intervencie učiteľov, ktorí pôsobia buď preventívne a konfliktom sa snažia predchádzať, alebo zasiahnu po tom, čo nastali, nie sú príliš úspešné. Konštatuje to Elizabeth Levy Palucková z univerzity v Princetone a jej kolegovia v novej štúdii.

Autori spravili jeden z najväčších experimentov proti šikanovaniu v dejinách amerického školstva. Neprebiehal v laboratóriu, ale v reálnych podmienkach v rokoch 2012 a 2013 na skoro tridsiatich stredných školách v Spojených štátoch. Zúčastnilo sa ho takmer 25-tisíc tínedžerov.

Autori navrhujú, aby sme do boja proti konfliktom a šikanovaniu zapojili samotných študentov. Dôležitý článok vydali minulý mesiac v časopise PNAS.

Majú veľa kontaktov

Autori vychádzali z poznatkov sociálnej psychológie. Každá komunita sa rôzne drobí a delí na viac či menej úspešných jedincov, ktorí obsadzujú odlišné priečky na sociálnom rebríku. Niektorí z nich fungujú ako uzly. Majú bohaté sociálne kontakty, vďaka ktorým ovplyvňujú to, čo si myslia iní.

„Keď dospelí vyberajú študentských lídrov, obyčajne sa zamerajú na takzvané ‚dobré deti‘,“ povedala v správe univerzity psychologička Palucková. To je chyba – bezproblémoví študenti Paluckovú a jej tím nezaujímali. Oni hľadali predovšetkým tých, ktorí majú veľa kamarátov. Ich hlas je počuť, pretože sa cez sociálne vzťahy rýchlo rozšíri po celej skupine.

Vybraní študenti prešli tréningom zvládania konfliktov. Autori zistili, že ich spájalo niekoľko charakteristík, mali napríklad staršieho súrodenca a boli v romantickom vzťahu. „To, že majú starších súrodencov, možno znamená, že sú viac vystavení starším študentom, ktorých slovná zásoba je vyspelejšia. Vďaka tomu možno pôsobí ich komunikácia dospelejším dojmom,“ vraví Palucková.

#iRespect a farebné náramky

Študenti mali k dispozícií niekoľko stratégií, ako bojovať proti konfliktom a šikanovaniu. Jedna kampaň spočívala v tom, že študenti vytvorili hashtag „#iRespect“, čiže iRešpekt. Dali ho na farebný papier, podpísali a rozvešali po škole. Vyzdvihli na ňom kamarátov, ktorí aktivitu podporovali.

Iná kampaň spočívala v rozdávaní farebných náramkov na ruku. Ak študent prichytil niekoho, ako zabránil konfliktu, dostal za odmenu oranžový náramok. Každý vedel, čo to znamená. Odmenený študent si to vážil a iní sa na hrdinu chceli podobať.

Tretí spôsob spočíval v organizácii festivalu, na ktorom študenti rozprávali o svojej práci „mediátora“, nosili tematické tričká a rozdávali náramky. Na akcii sa podpisovali aj petície, aby študenti spravili niečo pekné pre niektorého z kamarátov v škole.

„Festival spravil našu agendu dôležitou pre všetkých študentov na každej škole,“ povedala Palucková v univerzitnej správe. „Študenti milovali darčeky a dožadovali sa toho, aby mohli petíciu podpísať. Všetkých v škole to veľmi spojilo. V našom úsilí sme sa zjednotili,“ dodala.

30-percentný pokles

Psychológovia zistili, že v školách, ktoré sa do projektu zapojili, došlo po roku až k 30-percentnému poklesu konfliktov medzi študentmi (merali ich počtom disciplinárnych priestupkov).

„Myslíme si, že najlepší spôsob, ako zmeniť sociálne normy, spočíva v tom, že prehovoria samotní študenti. Tí, ktorí majú veľký sociálny vplyv,“ vysvetlila Palucková.

Výskum ukazuje, že na to, aby sme zásadným spôsobom zmenili klímu v škole a znížili počet konfliktov a šikanovania, stačí vybrať zopár vplyvných študentov, ktorí sú pre kamarátov ideálnym vzorom.

Dostupné z: doi: 10.1073/pnas.1514483113

Teraz najčítanejšie