Denník N

Električka v Bratislave po 81 rokoch testovala široký rozchod, v praxi bude nanič

Keďže rozchod so šírkou 1435 milimetrov je v centre Bratislavy izolovaný, električku bolo potrebné priviezť špeciálnym návesom. Foto – imhd.sk
Keďže rozchod so šírkou 1435 milimetrov je v centre Bratislavy izolovaný, električku bolo potrebné priviezť špeciálnym návesom. Foto – imhd.sk

Podvozky na električku si museli požičať z Košíc a na testovacie jazdy museli upraviť aj výhybky. To všetko preto, aby sa odskúšal rozchod, ktorý povedie odnikiaľ nikam.

Električka s evidenčným číslo 7819 sa na prvý pohľad v ničom nelíši od svojich kolegýň. Ide o tridsať rokov staré vozidlo vyrobené v pražskej ČKD, akých dnes jazdia na Slovensku desiatky.

Po tomto týždni však jej číslo zostane zapísané v kronikách bratislavskej hromadnej dopravy.

Jeho nositeľka sa stala prvou električkou po viac než osemdesiatich rokoch, ktorá sa v hlavnom meste previezla po koľajniciach s rozchodom 1435 milimetrov.

Akcia sa odohrala v noci na štvrtok, električka si zajazdila po novej trati zo Štúrovej ulice cez Starý most do Petržalky. Dokončovaný úsek sa stane jediným, v ktorom popri bežnom bratislavskom rozchode 1000 milimetrov bude aj rozchod 1435 milimetrov.

Električka urobila po dva a pol kilometra dlhej trati niekoľko testovacích jázd tam a späť. „Trať prešla pri rýchlosti desať, tridsať a päťdesiat kilometrov za hodinu, skúšky dopadli pozitívne,“ spresnila hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

Skúška trate s rozchodom 1435 milimetrov na petržalskej strane. Foto - imhd.sk
Upravená električka typu T3 pri skúške trate s rozchodom 1435 milimetrov na petržalskej strane. Foto – imhd.sk

Jazdu si všimol portál imhd.sk. Jeho autori dohľadali, že podobný úkaz bolo možné v Bratislave vidieť naposledy v júli 1935.

Širší rozchod v tých časoch využívala slávna viedenská električka. Teda elektrická dráha, ktorá viedla z centra Bratislavy cez vtedajší Štefánikov most až do centra Viedne. „Následne však došlo k prestavbe tejto lokálnej železnice na úzky rozchod, aby sa zjednotila s prevádzkou mestských električiek,“ spresnil server imhd.sk.

Od tej doby využíva Bratislava už len v súčasnosti málo vídaný rozchod tisíc milimetrov. Ten si inžinieri zvolili koncom 19. storočia, pretože sa podľa nich viac hodil do úzkych uličiek starej Bratislavy a zároveň bol aj lacnejší. „Spotrebovalo sa menej dlažobných kociek pri budovaní krytu tratí v porovnaní s traťami so širším rozchodom,“ dodal server.

Pred-Hotelom-SAVOY-vyrez-1915-tinted
Elektrickú dráhu z bratislavského Starého Mesta do Viedne spustili do prevádzky v roku 1914, fungovala s prestávkami do konca druhej svetovej vojny.

Zopakovať v roku 2016 jazdu po širokom rozchode znamenalo pre dopravný podnik logistickú výzvu. Bratislava totiž súpravami s rozchodom 1435 milimetrov dávno nedisponuje.

O pomoc preto musela požiadať Košice, ich električková sieť totiž tento rozchod využíva. „Od Dopravného podniku mesta Košice sme si požičali podvozky na širší rozchod, ktoré sme následne inštalovali na našu električku,“ vysvetľuje Skokanová.

Úprava električky na testovaciu jazdu trvala dva týždne. „Bolo to najjednoduchšie možné riešenie,“ dodala.

Výmenou podvozkov sa však prípravné práce neskončili.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie