Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Smer, Republika, Republika, Republika, SNS… Tak vyzerá vrchol slovenského Facebooku

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň, v dnešnom MediaBrífingu nájdete:

  • kto sú najpopulárnejší politici na sociálnych sieťach;
  • vzniká nový projekt proti hoaxom;
  • Rádio Expres testuje vo vysielaní AI moderátora
  • a ďalšie dôležité správy o médiách.

Rozdiel medzi Facebookom a Instagramom

Zdroj – Facebook

Minulý rok sme aj z dôvodu parlamentných volieb pravidelne analyzovali, ako sa politikom darí na sociálnych sieťach Facebook, Instagram a TikTok. Poskytli sme tak dáta za prvý štvrťrok, druhý štvrťrok a aj za obdobie tesne pred voľbami.

Už na jar sme upozornili, že Facebook je zaplavený politikou. Zo sto najpopulárnejších príspevkov bolo o nej až 44. Tento stav potvrdzujú aj dáta za celý rok:

  • Facebook: z 200 najpopulárnejších príspevkov slovenských facebookových stránok bolo o politike až 82 (teda 41 %).
  • Najúspešnejší na tejto sociálnej sieti boli Robert Fico (Smer) a Tomáš Špaček (Republika), každý z nich mal v top 200 až 22 príspevkov. Prezidentka Zuzana Čaputová mala medzi najpopulárnejšími príspevkami 6 postov, Milan Uhrík (Republika) a Erik Kaliňák (Smer) po štyri.
  • Najpopulárnejším Ficovým príspevkom bolo vlani kritické video na adresu českého prezidenta Petra Pavla, ktoré dosiahlo viac ako 100-tisíc interakcií (lajkov, komentárov a zdieľaní) a video malo vyše 950-tisíc spustení.
  • Instagram: z 200 najpopulárnejších slovenských príspevkov bolo o politike len osem (4 %).
  • Na Instagrame je tak politika okrajovou témou, medzi 200 najpopulárnejších príspevkov sa dostala jediná politička – prezidentka Čaputová (8 príspevkov).
  • Najúspešnejším príspevkom Čaputovej bola vlani fotka s novým českým prezidentom, dosiahla takmer 77-tisíc interakcií.

Kým na Facebooku sa politike takmer nedá vyhnúť, na Instagrame – pokiaľ ju človek sám nesleduje – je pomerne okrajovou témou. Dominujú tu skôr influenceri, ktorých časť spoločnosti možno vôbec nepozná.

Najlepšie čísla dosahuje modelka Veronika Rajek, ktorá má na Instagrame 6,7 milióna sledovateľov. Väčšina z nich je zo zahraničia. Ide teda skôr o globálne úspešný účet, ktorému profily zamerané na slovenský región nemôžu konkurovať.

Medzi najpopulárnejšími príspevkami roka nájdeme viaceré od zábavnej stránky Emefka, influencerku Emu Lacovú, víťazku súťaže Love Island Lauru Kulhánek Chrebetovú, youtubera Dušana „Duklocka“ Brachnu či instagramerku Tatianu Židekovú.


Najpopulárnejší politici na sociálnych sieťach

Najpopulárnejším slovenským politikom na Facebooku bol vlani s veľkým náskokom Robert Fico, na svojich príspevkoch vyzbieral viac ako 6,9 milióna interakcií. Rok predtým dosiahol 5,3 milióna.

Na ďalších miestach sa umiestnili traja predstavitelia hnutia Republika – Milan Uhrík (3,6 milióna), Tomáš Špaček (3,5 milióna) a Milan Mazurek (2,6 milióna).

Prezidentka skončila na siedmom mieste (1,9 milióna) a najúspešnejším opozičným politikom bol na desiatom mieste Michal Šimečka (PS, takmer 1,3 milióna).

Na Instagrame je dlhodobo najúspešnejšou političkou prezidentka Čaputová, vlani získala viac ako 3,5 milióna interakcií (lajkov a komentárov). Je to menej ako v roku 2022, keď mala 3,8 milióna interakcií.

Druhý skončil profil Progresívneho Slovenska (takmer 2 milióny interakcií), nasledujú Michal Šimečka (1,5 milióna), Vladimíra Marcinková (SaS, 790-tisíc) a bratislavský primátor Matúš Vallo (404-tisíc).

Z predstaviteľov koaličných strán je na Instagrame najúspešnejšia Monika Beňová (Smer, 198-tisíc).

Na menšej, no najrýchlejšie rastúcej sieti TikTok dosiahol najlepšie čísla Smer, na konci roka 2023 mal 1,1 milióna lajkov.

Nasledujú Peter Pčolinský (Sme rodina, 880-tisíc), Tomáš Špaček (Republika, 669-tisíc), Miloš Svrček (Sme rodina, 546-tisíc) a Michal Šimečka (PS, 433-tisíc).

Prečo je to dôležité: Počty interakcií na sociálnych sieťach neznamenajú automaticky aj úspech vo voľbách. Ukázal to aj príklad hnutia Republika, ktoré je veľmi úspešné na Facebooku, no do parlamentu sa nedostalo.

Na druhej strane však úspešná online kampaň môže niektorým politikom pomôcť. Ukazuje to príklad SNS, za ktorú kandidovali viaceré osoby populárne na sociálnych sieťach a dezinformačných weboch a vo voľbách prekrúžkovali aj členov strany.

Niektorí politici sú na internete takí úspešní, že si môžu dovoliť ignorovať tradičné médiá, dokonca predvolebné debaty.

Kontext: Táto analýza bola vypracovaná s pomocou analytického nástroja CrowdTangle, ktorý vlastní spoločnosť Meta. Dáta zo sociálnej siete TikTok boli spracované manuálne.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Rok 2023

TikTok

Umelá inteligencia

Slovensko

Teraz najčítanejšie