Denník N

Policajti plánujú vďaka kamerám denne rozdať 5-tisíc pokút

Na cestách pribudnú stovky kamier. Foto – TASR
Na cestách pribudnú stovky kamier. Foto – TASR

Na cesty pribudnú stovky sledovacích zariadení. Až čas ukáže, či sa nebudú dupľovať a či budú dobre fungovať. Zatiaľ ich majú diaľničiari a budú ich osádzať aj Španieli a policajti.

Divá zver na diaľnici, auto v protismere či dopravná nehoda? Kamery to zachytia, a ak treba, operačné stredisko presmeruje dopravu.

Takto opisuje v analýze ministerstvo dopravy systém, čo bude fungovať na plánovanom obchvate Bratislavy, ktorý má dodať konzorcium okolo španielskej firmy Cintra.

Požiadavky štátu môžu v tomto prípade vyzerať na terajšie pomery nadštandardne, ale štát teraz objednáva bratislavské úseky diaľnice na 30 rokov dopredu. Preto by tam mal byť systém na vyhodnocovanie, či auto na diaľnici nestojí, necúva alebo sa neotáča, samozrejmosťou.

Kamery však na diaľniciach prudko pribúdajú už teraz aj na štátnych úsekoch. Len štátna Národná diaľničná spoločnosť má po celom Slovensku osadených 114 kamier. Snímajú šoférov, a keď niektorý vstúpi na diaľnicu bez diaľničnej nálepky, automaticky sa mu má poslať pokuta.

Kto nezaplatil, sa ukáže v noci, keď sa spárujú snímky evidenčných čísiel z kamier so značkami, ktoré pumpári alebo majitelia áut sami spoločne s platbou zadali do IT systému.

Čiernych pasažierov je veľa, pokuty nejdú

Či to funguje dobre a či si diaľničiari vedia s pokutami a novými štatistikami poradiť, dnes nevieme. Systém elektronických diaľničných nálepiek funguje naplno od začiatku februára. Denne zachytí aj vyše 7-tisíc čiernych pasažierov.

Pre ilustráciu, za celý minulý rok nachytal štát 2833 čiernych pasažierov a zinkasoval od nich na pokutách 160-tisíc eur. To je v priemere vyše 56 eur na jednu udelenú pokutu.

Nový systém diaľničiarov však zatiaľ žiadny platobný rozkaz šoférom neposlal. O tom by museli niečo vedieť na ministerstve vnútra, ktorého úrady majú pokuty distribuovať.

„Okresné úrady zatiaľ nedostali informácie a podklady z ministerstva dopravy. Ak sa tak stane, budú postupovať v zmysle zákona,“ odpísali z ministerstva vnútra.

Kde je problém so štartom pokút, nevedno. Špekuluje sa, že štát pri tejto príležitosti vyhlási generálny pardon čiernym pasažierom.

Odsledujú ťažké kamióny aj rýchle autá

Ďalších asi 1 300 takzvaných kontrolných bodov plánujú na cestách osadiť policajti. Prvých 40 miliónov majú odložených pre dodávateľa kamier, radarov, hardvéru a softvéru, ktorý bude sledovať a automaticky posielať pokuty všetkým, ktorí prekročia povolenú rýchlosť, prejdú na červenú, predbehnú cez plnú čiaru, nezastavia na STOP-ke či inak porušia cestné predpisy.

Napríklad na tejto ulici v Bardejove plánujú automaticky posielať pokuty, ak šoféri nezastavia a nedajú prednosť, ako majú. Zdroj: googlemaps.com, uvo.gov.sk

Na tejto ulici v Bardejove plánujú automaticky posielať pokuty ak šoféri nedajú prednosť ako majú. Zdroj: googlemaps.com, uvo.gov.sk

Predpokladá sa, že následná 20-ročná prevádzka systému bude stáť približne 100 miliónov eur. Tender ešte sumy môže zmeniť.

K tomu môžeme prirátať sledovací systém na platby mýtneho od kamionistov. Štátu ho dodal podobne, ako aj nový systém elektronických nálepiek, SkyToll. Má kamery na mýtnych bránach, máme zaň postupne splatiť vyše 850 miliónov eur.

Systémy chcú kombinovať

Ministerstvo vnútra vo svojej radarovo-kamerovej súťaži počíta s tým, že jej systém automatických pokút by mohol čo-to použiť aj z ostatných IT riešení, ktoré máme na cestách. „Rieši sa aj možnosť zapojenia niektorých technických zariadení na už existujúcu infraštruktúru,“ píše ministerstvo vnútra.

Aj španielska Cintra píše, že jej obchvat „je pripravený na inštaláciu zariadení na kontrolu elektronických diaľničných známok, obsahuje mýtne brány a dynamické váženie nákladných vozidiel, ktoré zabezpečí vyraďovanie preťažených kamiónov z premávky“.

Medzitým tender ministra Roberta Kaliňáka beží ďalej. Pre ilustráciu, podobné automatické pokuty už fungujú v Rakúsku. Tamojšie ministerstvo vnútra nám nevedelo povedať, koľko ich to stálo, systémov majú veľa. Uviedli len, že priemerná cena jedného radaru je na rakúskych diaľniciach 7-tisíc eur.

Napríklad kamery a „6 mobilných jednotiek“ diaľničiarov nasadených na sledovanie čiernych pasažierov na Slovensku vychádzajú zhruba na 3 milióny eur. Kontrolu platieb nálepiek majú na starosti diaľničiari, privátny SkyToll má zasa vyberať „diaľničné“ a evidovať značky, ktorých majitelia ho majú zaplatené. Tak sa to aspoň píše v zmluve, cez ktorú má SkyToll zinkasovať asi 12 miliónov eur za dodávku a 8-ročnú prevádzku IT systému.

Ministerstvo vnútra v podkladoch k tendru na automatické pokutovanie šoférov predpokladá, že nový systém vydá denne 5 211 automatických platobných rozkazov, čiže za rok asi 1,9 milióna. Ráta zároveň s tým, že tieto počty budú klesať. Keďže „kontrolných bodov“ bude po cestách dosť a šoféri budú o ich umiestnení informovaní, polícia predpokladá, že si dajú pozor a pokút aj nehôd ubudne ako „efekt umravnenia“.

Radary či kamery umiestnia tam, kde dochádza k častým dopravným nehodám, a zamerajú sa na tie, ktoré sú v tej-ktorej lokalite najčastejšie. Extra rizikové sú podľa štátu hlavne cesty nižších tried.

„Slovensko má do roku 2020 znížiť počet obetí na cestách pod 200 za rok. Už dnes patríme medzi najlepšie európske krajiny v tomto hodnotení, keď sa nám podarilo od roku 2007, keď sme mali 627 mŕtvych na cestách, dostať v posledných troch rokoch pod 300 obetí,“ píše ministerstvo vnútra.

V dnešnom systéme ročne ukladajú policajti pokuty v hodnote asi 20 miliónov eur ročne na mieste, teda v blokovom konaní, a v správnom konaní ďalších 30 miliónov eur. Keby priemerná hodnota jednej pokuty bola 50 eur, potom to vychádza zhruba na milión pokút ročne.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie