Denník N

Erik Šille, maliar a aktívny cyklista, si fotí policajtov parkujúcich na cykloceste: Rád by som z toho urobil pexeso

Erik Šille. Foto - archív E. Š.
Erik Šille. Foto – archív E. Š.

Jazdiť po jednom v plechových skrinkách podľa neho nedáva zmysel. Vo svojich obrazoch z áut robí nefunkčné a nepojazdné objekty a z SUV alegorické vozy.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Tento text vyšiel v spolupráci s ctzn.sk – Platformou o ľuďoch a mestách.

Je známy tým, že cez mnohovrstevnaté vizuálne odkazy reflektuje na spoločenské témy. Hoci v jeho dielach nájdete postavičky ako Hello Kitty či Sponge Bob, nejde o veselé obrázky, skôr z nich mrazí.

Oveľa idylickejšie fotky z cyklovýletov zdieľa na instagramovom profile eriks.cycling.stories. Je totiž vášnivým cyklistom. V roku 2015 si kúpil prvý bicykel, aby skúsil, či ho to chytí. Prepadol tomu a bicykel využíva aj ako dopravný prostriedok na pohyb po meste.

Rozprávali sme sa, čo robí pre to, aby na bratislavských cestách prežil, prečo si fotí mestských policajtov parkujúcich na cyklopruhoch a ako jeho vášeň pre cyklistiku ovplyvňuje jeho tvorbu.

Rok po tom, čo ste začali s cyklistikou, vás dvakrát zrazilo v Bratislave auto. Dve šoférky vám nedali prednosť. Mnohí ľudia nejazdia po hlavnom meste na bicykli, pretože sa presne tohto boja. Čím to je, že vás to neodradilo a bicyklujete ďalej?

Priznám sa, že na chvíľku aj odradilo. To prvé zranenie bolo natoľko zložité, že mi neumožnilo dojazdiť športovú sezónu.

Nemám však trpezlivosť na dopravné zápchy a som príliš lenivý sedieť v aute. Presun autom ma nebaví a už vonkoncom nie hľadanie parkovacieho miesta. Dva mesiace nato som sa už dostal na bicykel a trávil voľný čas na ňom.

Ani jedna z tých nehôd nebola taká vážna, že by sa to skončilo až operáciou?

Tých situácií, ktoré boli na hranici zranenia, som mal za posledných sedem rokov pomerne veľa, no ani jedna z nich nebola taká, že by som musel byť hospitalizovaný. Jedna ma dostala do nemocnice, nesúvisela však s cudzím ohrozením, ale s mojou prehnanou ambíciou ísť rýchlejšie na poľnej ceste v Rakúsku, kde som si odtrhol kľúčnu kosť.

No nechcel by som odradiť žiadneho cyklistu, lebo v Bratislave a okolí som za posledných šesť-sedem rokov najazdil 30-tisíc kilometrov. Je to malé percento, keď sa mi niečo udialo.

Erik Šille: Okupácia, 2022/140 × 140 cm/maľba.
Vo svojich dielach sa Šille zaoberá náročnými témami.

Na bicykli jazdíte napríklad na raňajky do Viedne, čo je zhruba 160 kilometrov tam a späť. Prečo a ako často to robíte? 

Raz za pár mesiacov od mája do októbra priateľov presvedčím, aby sme zbehli do Viedne. Posledný raz sme boli pred dvoma mesiacmi, ale vyrazili sme tak skoro, že sme nevedeli nájsť vo Viedni žiadne miesto, kde by nám dali raňajky alebo kávu. Nakoniec sme skončili na bagetách na benzínovej pumpe.

Na týchto skorých ranných jazdách – či už do Viedne, alebo len na kratšie vzdialenosti – mám rád to

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bicyklovanie v Bratislave

Bratislava

Klimatická kríza

Vizuálne umenie

Životné prostredie

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie