Denník N

Logo predsedníctva stálo pár tisíc – večer, kde ho uviedli, 40-násobne viac

Premiér Robert Fico na galavečere k predstaveniu loga slovenského predsedníctva. Foto – TASR
Premiér Robert Fico na galavečere k predstaveniu loga slovenského predsedníctva. Foto – TASR

Aktualizované 16.50 – Ministerstvo zahraničných vecí zaplatilo za podujatie k uvedeniu loga asi 200-tisíc eur. Menšiu časť národnému divadlu, väčšiu súkromnej firme.

Na uvedenie nového loga slovenského predsedníctva v EÚ si ministerstvo zahraničných vecí pozvalo do historickej budovy Slovenského národného divadla množstvo hostí. Nechýbali veľvyslanci, prezident Andrej Kiska, premiér Robert Fico ani predseda parlamentu Peter Pellegrini.

Než spoločná choreografia modernej tanečnej skupiny The Pastels a ľudového súboru Čarovné ostrohy nové logo odkryla, ukázala sa na pódiu aj moderátorka večera Andrea Pálffy Belányiová či mladý huslista Filip Jančík, ktorému vlani na jedno z vystúpení prispel zo svojej rezervy aj predseda vlády.

Asi hodinový slávnostný galaprogram, ktorého zmyslom bolo uvedenie loga, vysielala aj Dvojka verejnoprávnej televízie. Kým samotné logo vyšlo štát na štyri a pol tisíca eur, slávnostný večer stál 40-násobne toľko, čiže asi 200-tisíc eur s DPH.

Ponuka bola najlacnejšia, vyberali z troch

Asi 40-tisíc eur z tejto sumy poslalo ministerstvo štátnemu Slovenskému národnému divadlu za prenájom budovy, občerstvenie pre účastníkov a technické zabezpečenie. Zvyšok, necelých 160-tisíc eur, zaplatil štát súkromnej Agentúre EVKA za samotné podujatie.

Agentúra mala podľa zmluvy na starosť zohnať a zaplatiť moderátorov a účinkujúcich, vytvoriť scénu, výzdobu a zabezpečiť ozvučenie, usporiadať autorské práva, najať hostesky či produkčný tím, napísať scenár, všetko naskúšať a pozvať hostí.

„Ministerstvo pri výbere poskytovateľa služby postupovalo podľa platnej legislatívy,“ reaguje hovorca rezortu Peter Stano.

„Začiatkom roka bol realizovaný prieskum trhu, v rámci ktorého boli v súlade so zaužívanou praxou oslovené tri agentúry. Pri výbere oslovených agentúr boli zohľadnené ich skúsenosti s organizáciou a realizáciou podujatí prezentačného charakteru na Slovensku aj v zahraničí či niekoľkoročná prax s organizáciou a logistickým zabezpečením podujatí veľkého rozmeru aj na vysokej úrovni.“

Podľa Stana mala každá agentúra predložiť vlastnú koncepciu podujatia, úradníci potom vybrali najlacnejšiu ponuku. Presnú kalkuláciu jednotlivých položiek či honorárov ministerstvo Denníku N neposlalo.

Kiska, Pellegrini, Fico, Lajèák
Predseda NRSR, prezident, premiér a minister zahraničných vecí na galaprograme k predstaveniu loga slovenského predsedníctva v EÚ. Foto – TASR

Robili aj expozíciu v Miláne

S Agentúrou EVKA majú na ministerstve zahraničných vecí skúsenosti. Pripravovala napríklad slovenský pavilón na svetovej výstave Expo 2010 v Šanghaji, ale aj pavilón na Expe 2015 v Miláne. Navrhol ho architekt Karol Kállay. Na pavilón vtedy okrem ministerstva hospodárstva prispeli aj štátne firmy, SEPS či Transpetrol.

Logo predsedníctva so smajlíkom vytvoreným zo slovenskej diakritiky navrhol 23-ročný grafik a výtvarník Jakub Dušička, ktorý študuje na Vysokej škole výtvarných umení.

Spomedzi návrhov od vyše dvesto autorov, laikov aj odborníkov, ho vybrala odborná komisia. Okrem ľudí z ministerstva v nej sedel napríklad aj šéf Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák či akademický maliar Stanislav Stankoci.

Dušička vraví, že by si vedel predstaviť aj inú formu, ako logo uviesť, než takýto slávnostný galavečer, ale nebolo to na jeho rozhodnutí. „Podľa mňa by pokojne stačila aj tlačová konferencia, kde by som bol aj ja a k logu by som mohol niečo povedať – takto to bolo aj trochu také divadlo,“ myslí si.

Autor loga: Neberiem si k srdcu, čo sa píše v diskusiách

Výtvarník a autor loga predsedníctva Jakub Dušička pre Denník N hovorí, že rozporuplné reakcie na internete čakal. „Bolo to riziko aj zo strany ministerstva, že si vybrali práve toto,“ myslí si.

„Neberiem si veľmi k srdcu, čo sa píše v nejakých diskusiách. Akýkoľvek by bol výsledok, vždy sa niečo podobné objaví. Skôr ma možno zaujíma, ako sa k tomu stavia odborná verejnosť, a z toho, čo som zachytil, prevažovali tí, ktorí sú s týmto logom v pohode.“

Na začiatku jeho nápadu bola najmä hra s jazykom a slovenskou diakritikou, smajlík prišiel až potom. „V čase predsedníctva sa u nás bude hovoriť rôznymi jazykmi, ale naši úradníci stále myslia v slovenčine. Na pol roka to bude jazyk, ktorý má väčšiu váhu ako inokedy, a ja som chcel využiť niečo, čo je preň typické.“

Logo podľa Dušičku nie je len usmievavým smajlíkom, emotikon zložený z diakritiky môže mať deväť rôznych podôb. Aj preto je trochu škoda, že ministerstvo pri predstavení loga neukázalo kompletný dizajn manuál, ktorý by naznačil, ako sa dá s logom pohrať.

„No pokiaľ viem, riešia, ako to zverejniť celé. Robilo sa mi s nimi dobre, veľakrát mi pomohli, no mám pocit, že sú trochu zviazaní byrokratickými pravidlami, ktoré im samotným prekážajú.“

Teraz najčítanejšie